Capcanele de marketing prin care companiile pacalesc clientii sa cumpere in fiecare zi
Nu vorbim despre strategii folosite in preajma zilei de 1 aprilie, ci de modalitati prin care companiile isi manipuleaza clientii zi de zi: tehnici agresive si emotionale. Cei mai multi consumatori cad in capcana marketerilor. Cand isi dau seama de asta, e prea tarziu. Si-au cheltuit deja banii pe produse de care nici n-aveau nevoie.
Marile companii au intotdeauna de castigat de pe urma promotiilor. Potrivit unui studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea Harvard in urma cu cativa ani, in cele mai multe ocazii consumatorii din toate clasele sociale simt o nevoie necontrolata de consum, in urma impactului ofertelor agresive din magazine.
Rezultatele profesorilor de la Harvard arata ca acest lucru este valabil si astazi. Cei mai multi clienti nu au capacitatea de a analiza la rece preturile produselor promovate, iar „super-ofertele” li se par intotdeauna o buna afacere.
Cei de la Business Insider au alcatuit o lista a strategiilor prin care brandurile isi determina cumparatorii sa consume tot mai mult. Adesea, prin miscari mincinoase de marketing.
1. Industria aeriana americana. Timp de mai multi ani guvernul federal a permit companiilor de zbor sa promoveze tarife care excludeau taxele guvernamentale si cele de aeroport. In acest mod, preturile biletelor parea incredibil de ieftine si determinau clientii sa le achizitioneze, creand o falsa impresie.
2. Pretul mai mic inseamna mai mult. Aceasta este o strategie destul de intalnita in randul diverselor firme, indiferent de domeniul de activitate. Impresia ca un pret mai mic al produsului, o asa zisa oferta ofera o cantitate mai mare este total eronata. De fapt, pretul produsului este mai mare si el determina cumparatorii sa achizitioneze o cantitate mai mare. Mirajul tine asadar de impachetare, nicidecum de castig.
3. Intelegerea gresita a conditiilor ofertei. Se intampla deseori ca textul publicitar sa dea impresii eronate. Strategia este una voita, iar motivul il reprezinta, dupa cum poate ati ghicit deja, cresterea consumului. Consumatorii inteleg ca au de castigat de pe urma promotiei. De fapt, ei chiar vor sa intelegea astfel, iar advertiserii nu fac decat sa-i ajute, creand texte ambigue, care sporesc dorinta de investire a banilor intr-un produs “tocmai bun”.
Nu de putine ori se intampla ca in momentul platii, clientii sa-si dea seama cum stau de fapt lucrurile. Solutia pentru a nu se lasa pacaliti consta in…asterisc. Este intotdeauna (sau in cele mai multe cazuri) pozitionat in partea de jos a promotiilor, scris cu font cat mai mic si cat mai putin scos in evidenta. El exista insa si lamureste cel mai bine care sunt conditiile achizitiei.
4. Preturile psihologice, care se termina in cifrele magice “9 sau 5”. Ele dau senzatia de cele mai multe ori ca tarifele sunt mai mici. Sunt practicate pe scara larga, atat de producatorii bunurilor de larg consum, cat si de cei auto, companiile aeriene, restaurante etc. Interesant este ca strategia functioneaza de zeci de ani, desi cei mai multi consumatori cunosc aceste tactici.
5. Alternarea tarifelor mari la inceput, mici pe masura ce trece timpul. In aproape orice business se practica astfel: la patrunderea pe o noua piata, produsele sunt comercializate la tarife mai mari, urmand ca ulterior preturile sa scada. Cu toate astea, la inaugurare, aproape toate ofertele au asa-zise promotii de genul “20% discount”. De fapt, tine doar de strategii mincinoase de marketare. Preturile “reduse” sunt cele reale, scrie Business Insider.