În SUA, auzim zilnic despre recordurile de capitalizare pe care Apple, Amazon sau Tesla le depășesc zilnic pe bursă, chiar și în contextul pandemiei.

Giganții tehnologici au fost în ultima perioadă companiile cele mai active pe bursele internaționale, cu un ritm de creștere rapid, ceea le oferă acces la finanțare și le permite să se dezvolte într-un timp foarte scurt.

Start-up-urile românești au preluat rețeta internațională și chiar dacă nu vorbim despre trilioanele de dolari de pe Wall Street, listarea la bursă este pentru ele cea mai bună soluție pentru acces la finanțare și pentru o dezvoltare sănătoasă a afacerii.

”Pentru o companie de tehnologie, listarea la bursă și accesul la capital înseamnă că își poate atinge potențialul mai rapid, că are finanțarea necesară pentru a scala business-ul în ritmul rapid specific domeniului tech. 2Performant este o companie de tehnologie cu potențial ridicat de creștere, facem parte din noua economie și suntem perfect adaptați și pregătiți pentru ceea ce urmează încă de dinainte de pandemie. Listarea reprezintă pentru noi o etapă importantă din strategia de dezvoltare pe termen lung. Ne uităm la alți jucători importanți din zonă, cum ar fi Bittnet, care a ridicat peste 50 de milioane de lei prin diferite instrumente bursiere și la dimensiunea asta de finanțare ne uităm și noi pentru următorii ani”, a explicat, într-un interviu pentru incont.ro, Bogdan Aron, CFO & Partener 2Performant.

Potrivit acestuia, deși sectorul tech este deocamdată destul de slab reprezentat la BVB, iar investitorii au tendința de a evalua companiile de tehnologie ca pe cele tradiționale, acestea pot avea un ritm de creștere extrem de rapid, motiv pentru care evaluarea ar trebui să se facă diferit. ”Ne dorim să fim evaluați și priviți diferit de investitori, așa cum sunt evaluate companiile de tech pe alte piețe: privind spre viitor și mai puțin spre trecut”, explică Aron.

Cea mai bună jumătate de an din istoria companiei

Listarea la bursă a companiei vine după cea mai bună jumătate de an din istoria 2Performant, dar și extrem de provocatoare, în contextul pandemiei. În primul trimestru, compania a înregistrat o cifră de afaceri în creștere cu 26,8% față de anul trecut, până la 4,2 milioane de lei. Iar experiența lockdown-ului, deși a fost o perioadă de adaptare rapidă la o nouă realitate, a reprezentat o oportunitate extraordinară pentru companiile de eCommerce.

”Dacă luna martie a reprezentat o ușoară scădere tocmai pe acest fond, aprilie a adus o evoluție accelerată a eCommerce-ului mondial, iar 2Performant a crescut în pandemie fiind legat direct la creșterea comerțului digital. De exemplu, în aprilie am avut 100% creștere ca valoare și număr de tranzacții în platformă. Trăgând linie după primele șase luni ale anului, am înregistrat o creștere cu 37,5% față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la peste 9 milioane de lei. În același timp, pe fondul creșterilor importante de trafic din platformă, am generat în această perioadă și vânzări semnificative pentru clienții noștri, cu 54,1% mai mari, în valoare de peste 27 milioane de euro TVA inclus”, spune reprezentantul 2Performant.

Pentru finalul anului, dar și pentru următorii ani, compania se așteaptă la o creștere a cifrei de afaceri. ”În mod tradițional, Q4, în care intră și perioada Black Friday, este cel mai important trimestru din an pentru business-ul nostru și ne așteptăm, așadar, la rezultate bune. Fiind un an atipic, ne uităm totuși cu atenție și către alți factori importanți, precum evoluția pandemiei, efectele în economie, puterea de cumpărare și consum”, spune Bogdan Aron. 

Pe acest fond vine listarea la bursă, în a doua parte a anului. Pentru 2Performant, această listare înseamnă conectarea la o infrastructură financiară semnificativă, ce va permite captarea creșterilor viitoare din comerțul digital, dar și accesul la capital pentru dezvoltare și continuarea politicii de investiții în tehnologie, marketing, sales, support.

Ne uităm cu atenție și la perspective de extindere geografică, la nivelul portofoliului de produse și de servicii. Nu în ultimul rând, listarea la Bursă ne permite să obținem și o recunoaștere a valorii noastre pe piață. Un alt avantaj important și nespecific companiilor românești, dar specific companiilor de tehnologie din țările dezvoltate este pachetul de stock options pentru angajați. În companiile de tehnologie echipa este foarte importantă, iar în industria noastră, pe piața de recrutare este o competiție acerbă. 2Performant a avut implementat un astfel de pachet și va continua această politică și după listare, astfel că cei din echipa noastră vor avea acces la programul de stock options”, precizează Aron.

Listare pe piața AeRo a BVB și majorare de capital

2Performant a optat pentru o listare tehnică pe piața AeRo a BVB, iar ulterior pentru o majorare de capital. ”Nu privim listarea ca pe un eveniment singular, ci avem planuri de creștere care merită finanțate, oportunitatea este enormă. Pregătim și un program de stock options pentru angajați, iar managementul companiei, fondatorii și membrii din board și-au luat angajamentul de a păstra pachetul de acțiuni curent în următoarele 6 luni. Vizăm un număr larg de investitori tip retail, profilul este acela al unui investitor smart, care vrea să investească în oportunitățile noii economii, prea slab reprezentată la bursă în prezent. În același timp, ne dorim să aducem investitori noi pe Bursă chiar din comunitatea 2Performant: afiliați, advertiseri și parteneri care cred în marketingul afiliat și în businessul nostru”, mai spune reprezentantul companiei.

Cu capitalul atras prin listarea la BVB, compania va continua să dezvolte tehnologia proprie, să îmbunătățească experiența de utilizare în platformă și se va concentra pe investițiile în vânzări, marketing și support.

”Se estimează că piața de eCommerce din România va crește cu 20-30% anual în următorii ani, iar noi fiind direct conectați la această industrie vrem să captăm cât mai mult din aceste creșteri, pentru care avem nevoie să continuăm investițiile. Nu în ultimul rând, analizăm și alte oportunități, precum extinderea pe alte piețe din regiune, mai ales că avem platformă care poate susține aceasta, e în limba engleză, în euro, iar în momentul acesta 10% din veniturile companiei vin din afara țării, așadar extinderea în Europa este deja o oportunitate confirmată. Piața de influencer marketing este iarăși o zonă de interes pentru noi, am lansat o divizie dedicată în 2018, iar acest segment va crește cu siguranță spectaculos pe viitor. Nu în ultimul rând, ne vom uita și către achiziții. Așadar, reinvestim consistent în business pentru creșterea capacității, iar istoricul nostru ne arată că avem un randament foarte bun al capitalului reinvestit și că știm să maximizăm investițiile pe care le facem în business”, spune Bogdan Aron despre planurile viitoare ale companiei.
 

Ce este marketingul afiliat?

Marketingul afiliat nu este ceva nou, la nivel global s-a popularizat prin 1996, odată ce a fost implementat de Amazon ca metodă de promovare eficientă. În România, afilierea a început în 2009 cu 2Parale, așa cum se numea la vremea aceea 2Performant.

”Noi privim afilierea ca un fel de Uber al marketingului. Cu alte cuvinte, o metodă transparentă de colaborare între doi jucători – brandul și nativul digital, în care plata se face exclusiv în baza performanței. Este publicitate la cost per vânzare. Adică știi exact cine îți generează vânzări dintre cei care te promovează și îi plătești doar pe ei. Totul este foarte transparent și eficient și noi credem că acesta este viitorul marketingului. Acum 12 ani, era privit cu ceva reticență, dar în prezent avem în platforma noastră peste 600 de clienți, branduri foarte cunoscute din telecom, retail sau banking, dar și start-upuri locale sau regionale. Mai mult, odată cu schimbările din eCommerce în pandemie, multe branduri au înțeles importanța prezenței în online și direcționarea bugetelor de marketing către zone cuantificabile și bazate pe performanță, așa cum este marketingul afiliat. De exemplu, în ultimele trei luni, pentru fiecare euro investit în marketing afiliat, clienții 2Performant au avut vânzări în valoare de peste 15 euro, ceea ce reprezintă probabil cel mai bun randament pe care îl poate obține prin promovare un magazin online. Până acum, prin intermediul platformei noastre au fost generate peste 5 milioane de vânzări pentru magazinele online partenere, în valoare de peste 211 milioane de euro”, explică Bogdan Aron.

2Performant este o companie românească de tehnologie ce dezvoltă și operează 2Performant.com - platformă integrată de marketing afiliat și influencer marketing. Prin această platformă business-urile pot apela la parteneri, afiliați și influenceri, cu care pot lucra prin cele 2 modele de colaborare disponibile în acest moment: marketing afiliat și influencer marketing. Conform datelor companiei, 2Performant este cea mai mare sursă locală de trafic pentru magazinele online din România, aducând lunar peste 5 milioane de clickuri pentru clienții din portofoliu.

Cu o activitate de 12 ani, compania a lansat în România prima rețea de marketing afiliat sub denumirea 2Parale.ro. Trei ani mai târziu, a urmat intrarea în piața din Bulgaria. În 2016, platforma și operațiunile migrează pe 2Performant.com, o nouă soluție tehnică și un mod nou de operare care pun accentul pe self-service și prepay ca soluție de plată. Compania a investit până acum peste 1 milion de euro în tehnologie pentru creșterea performanțelor, eficientizarea proceselor, lansarea unei platforme de influencer marketing, ușurarea și îmbunătățirea experienței de utilizare.