Studiu: Trei sferturi dintre functionarii ANAF nu stiu sau nu vor sa dea informatii telefonic
Trei sferturi dintre functionarii Agentiei Nationale a Administratiei Financiare nu stiu sau refuza sa furnizeze telefonic informatiile solicitate de catre catre contribuabili, potrivit unui studiu al Asociatiei pentru reformarea sistemului de impozite si taxe in 47 de administratii fiscale.
Reprezentantii asociatiei au contactat in luna septembrie functionarii din administratiile financiare spunand ca sunt de la o firma si ca doresc sa afle ce contributii trebuie sa retina si unde sa le achite pentru drepturile de autor platite unei persoane fizice rezidente in Germania.
Din cele 47 de administratii contactate telefonic (cate una din fiecare judet, 5 sectoare din Bucuresti si centrul de asistenta a contribuabililor), 23 nu au oferit niciun raspuns, 8 au raspuns "Cititi legea", 5 au dat raspunsuri gresite si doar 11 au raspuns corect, potrivit datelor prezentate, astazi, de Asociatia pentru reformarea sistemului de impozite si taxe (ARSIT).
Angajatii agentiilor din Pitesti, Slobozia, Alba-Iulia, Focsani si Vaslui au fost cei mai amabili si profesionisti in solutionarea spetei.
Studiul releva ca atunci cand raspund la telefon functionarii publici nu se prezinta cu numele lor si al insitutiei pe care o reprezinta, iar unii dintre ei sunt retincenti sa acorde informatii unui contribuabil din alt judet sau localitate.
"Cei mai multi functionari au fost amabili, desi de multe ori nu au oferit niciun raspuns concret. Cu toate ca o mare parte a functionarilor s-au straduit sa ajute contribuabilul si chiar sa-i ofere raspunsul corect si complet, functionarii care acorda asistenta nu sunt specializati pe un anumit domeniu, ceea ce face destul de dificila acordarea asistentei la un nivel superior", a afirmat directorul executiv al ARSIT, Delia Catarama, specialist in fiscalitate, citat de Mediafax.
Reprezentantii asociatiei recomanda ANAF sa instruiasca personalul pentru a acorda informatii telefonice oricarei persoane si sa efectueze traininguri dupa aparitia de noutati legislative.
Totodata, ARSIT propune transformarea Centrului de asistenta a contribuabililor din cadrul ANAF intr-un call center unic la nivel national pentru acordarea de asistenta telefonica, care sa fie deservit de un numar mai mare de functionari publici și sa fie structurat pe tipuri de impozite.
La randul sau, Mihai Constantin, vicepresedinte ANAF, a recunoscut ca este necesara o pregatire profesionala continua a angajatilor, cu atat mai mult cu cat modificarile legislative sunt foarte dese, insa a explicat ca Ministerul Finantelor Publice nu are bani sa angajeze profesori calificati si sa organizeze cursuri in cadrul Scolii de Finante Publice si Vama.
Totodata, el a spus ca ANAF ar putea beneficia de fonduri de la Banca Mondiala (BM) in cadrul unui program de restructurare a administratiei fiscale.
"Scolii de Finante Publice si Vama ii lipsesc posibilitatile de a angaja profesori calificati si de a organiza cursuri de calificare. (...) Speram ca prin proiectul cu Banca Mondiala sa facem o scoala de finante adevarata, sa putem gasi profesori si sa instruim oamenii si sa-i putem tine dupa aceea in sistem", a afirmat Constantin.
ARSIT va continua sa monitorizeze administratiile fiscale din tara, propunandu-si sa efectueze studii trimestrial in randul acestora. "Vrem sa cream o competitie pozitiva intre agentiile fiscale si sa stie ca cineva le monitorizeaza", a afirmat presedintele asociatiei, Octavian Radu.
Pe acelasi subiect: