Studiu GfK: Romanii au cheltuit cu 15% mai mult pentru alimentele de baza
Romanii au cheltuit in primul semestru al acestui an cu 15% mai mult pentru alimentele de baza, chiar daca au consumat mai putin decat anul trecut, explicatia fiind cresterea preturilor alimentelor din ultimul an, potrivit unui studiu al companiei GfK.
Consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 6% in primele sase luni din 2011, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. In mare parte, cresterea a fost influentata de nivelul ridicat al inflatiei, arata un studiu Gfk. In volum, piata inregistreaza o scadere de aproape 2%, in timp ce fenomenul de down-trading (trecerea catre produse dintr-un segment de pret inferior) este inregistrat in continuare.
Alimentele de baza au fost cele mai afectate de cresterea preturilor. Romanii au cheltuit cu 15% mai mult pentru aceste produse, in timp ce cheltuielile pentru cele mai putin importante au crescut cu 4%.
Uleiul a inregistrat cresteri valorice de pana la 40%, in vreme ce volumul a scazut cu aproape 2%. Pentru cafeaua macinata si prajit, nivelul cheltuielilor a ramas relativ stabil. Cu toate acestea, consumul a scazut cu pana la 7%, la un numar de consumatori constant.
Cheltuielile pentru produsele de ingrijire a locuintei si de igiena personala au inregistrat cresteri de 5% in prima jumatate a anului comparativ cu perioada similara a anului precedent. Romanii au platit mai putin pentru detergent de rufe (-1% in valoare), in timp ce pentru sampon de par cheltuielile au crescut cu pana la 12%, desi consumul a ramas aproximativ acelasi.
Dupa o perioada in care produsele de ingrijire au fost puternic afectate de scaderea consumului in incercarea romanilor de a se adapta la contextul economic dificil, in prima jumatate a anului, categorii precum deodorantele si sapunul de toaleta inregistreaza cresteri volumice modeste de 4% fiecare, in timp ce numarul de gospodarii care au cumparat cel putin o data aceste produse a crescut usor.
Comertul modern castiga in continuare teren in detrimentul celui traditional atragand in primele sase luni ale anului 47% din totalul cheltuielilor gospodariilor din Romania pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata de perioada similara a anului precedent. Buticurile si magazinele alimentare, principalele formate ale comertului traditional, au pierdut 4 puncte procentuale in valoare, antrenand in primele sase luni ale anului curent doar 37% din totalul cheltuielilor pentru produse de larg consum comparativ cu 41% in perioada similara a anului 2010.
Hipermarketurile si supermarketurile au inregistrat rate de crestere de aproape 15% fiecare, iar magazinele de tip discount de 14%. Principalul motor de crestere in cazul formatelor comertului modern este numarul mai mare de cumparatori, tendinta explicata si de expansiunea teritoriala dinamica a marilor lanturi de retail.
Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.200 gospodarii, reprezentativ la nivel national.
GfK Romania, fondata un 1992, este parte a grupului GfK, infiintat in 1934 ca prima companie de cercetare de piata in Germania. Grupul are mai mult de 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: