Restanta in cauza a fost comunicata de furnizorul de electricitate E.ON care controleaza fosta Electrica Moldova.

“Cel mai probabil este o factura putin mai veche. Consumatorul a mai platit ceva si s-a facturat din nou si asa s-a ajuns la valoarea asta”, au declarat oficialii companiei de electricitate.

Criza a dus la acumularea de restante foarte mari din partea consumatorilor persoane fizice care au ajuns someri sau li s-au redus foarte mult veniturile din diverese cauze.

Tot  E.ON mai are de incasat o alta factura uriasa cu o valoare de 24.000 de lei (5.800 de euro) datata de data aceasta - mai 2009.

Si la ceilalti furnizori de energie sunt consumatori cu restante mari. In cazul CEZ, care alimenteaza locuitorii din Oltenia cel mai mare sold restant al unui client casnic este de peste 13.000 de lei (aproape 3.200 de euro).

In cazul Enel care livreaza current in Dobrogea, Banat si Muntenia Sud inclusiv municipiul Bucuresti, cele mai mari facturi restante ale persoanelor fizice au fost, in medie, in valoare de 5.000 de lei, pentru o perioada de intarziere la plata de circa trei - patru luni.

“Majoritatea clientilor Grupului E.ON in Romania sunt bun-platnici. Cu toate acestea sunt inregistrate si situatii de neplata a contravalorii energiei electrice si a gazelor naturale consumate. Astfel, numai in luna decembrie a anului 2009 numarul clientilor companiei E.ON Moldova Furnizare (casnici si non-casnici) cu restante la plata facturilor de energie electrica a crescut cu aproximativ 24% fata de perioada similara a lui 2008”, au explicat oficialii E.ON.

Ei au mai spus ca anul trecut, la nivelul companiilor E.ON, au fost inregistrate si cateva cazuri exceptionale din zona clientilor casnici care au acumulat restante foarte mari la plata facturilor pentru energia consumata.

„Deconectarea clientilor rau-platnici este ultima solutie pe care companiile E.ON doresc sa o aplice si in cele mai multe cazuri in urma notificarilor periodice transmise, restantele sunt achitate. Grupul E.ON in Romania a imbunatatit nivelul de recuperare a datoriilor restante printr-o mai stricta urmarire interna a acestora, dar si prin incheierea de contracte cu firme specializate in recuperarea creantelor pe cale amiabila. In cazurile extreme, ultima solutie ramane actionarea in instanta a clientilor care nu si-au indeplinit obligatiile de plata”, au mai spus oficialii E.ON.  
  
Termenul de scadenta la plata a facturii de energie electrica este de 15 zile.

Clientii mai au la dispozitie o perioada de gratie de 30 de zile de la data scadentei, in care pot achita facturile fara percepere de penalitati.

Depasirea termenului de 45 de zile duce la aplicarea penalitatilor de intarziere in cuantum de 0,1%/zi incepand cu prima zi dupa scadenta, respectiv cu a 16-a zi de la data emiterii pentru facturile de energie. Aplicarea acestor penalitati se calculeaza pana la achitarea integrala a contravalorii facturilor in cauza.