GfK: Romanii, printre cei mai afectati de criza dintre europeni
Consumatorii romani, alaturi de cei din Grecia, au resimtit anul trecut cel mai intens efectele crizei financiare si nivelul ridicat al datoriei tarilor de origine, dintre europeni, la polul opus aflandu-se nemtii, potrivit unei analize realizate de grupul GfK.
"Facand o comparatie la nivel european, germanii sunt de departe cei mai optimisti atunci cand vine vorba de consum, in vreme ce romanii si grecii o duc cel mai greu. In consecinta, asteptarile economice ale consumatorilor au fost tot negative: romanii au fost in coada clasamentului in Europa, urmati de greci", potrivit GfK.
In analiza companiei de cercetare se mai arata ca guvernele din ambele tari se afla sub o mare presiune internationala pentru a-si reduce deficitele bugetare, dupa ce au beneficiat de ajutor financiar din partea Fondului Monetar International, Bancii Centrale Europeane si UE.
"Rezultatul este reprezentat de reducerile drastice in domeniul serviciilor sociale si cresterile de taxe si impozite. In conformitate cu aceasta, asteptarile consumatorilor din ambele tari privind veniturile au fost negative in anul 2010. Dispozitia de a cumpara, de asemenea, a fost afectata de temerile consumatorilor privind viitorul", se mai arata in analiza GfK.
Reprezentantii GfK Romania estimeaza ca si 2011 va fi un an dificil pentru consumatorii romani.
"Desi s-a scris si s-a vorbit destul de mult inainte de criza ca Romania nu va avea de suferit, iata ca suntem, impreuna cu Grecia, cei mai afectati. Si 2011 se anunta un an foarte dificil, cu venituri reduse pentru populatie si un nivel al pesimismului deasupra mediei europene", a declarat, intr-un comunicat, directorul general GfK Romania, Andi Dumitrescu.
Pe de alta parte, in Germania, s-a inregistrat anul trecut o crestere a vanzarilor atat pe segmentul produselor alimentare, cat si al celor nealimentare. De asemenea, nemtii au cheltuit mai mult pe fiecare articol de imbracaminte cumparat si au avut tendinta de a opta pentru produse de calitate superioara.
GfK prognozeaza cresteri pe aceste segmente si in 2011.
De asemenea, si in randul polonezilor disponibilitatea de a cumpara a atins o valoare pozitiva in comparatie cu restul Europei, datorita cresterii PIB cu 3,5% anul trecut.
In Franta, platile mai mari pentru asigurarile sociale si orele de lucru mai putin numeroase, ca urmare a saptamanii de lucru de 35 de ore impuse legal, isi pun amprenta asupra competitivitatii economiei. "Consumatorii francezi se tem in prezent de o reducere majora a nivelului lor de trai. Acest lucru se reflecta in indicele asteptarilor privind nivelul mediu al venitului in 2010 si predispozitia pentru a cumpara a poporului francez, ambele scazute", se mai arata in analiza GfK.
In Marea Britanie, tendinta de a cumpara a scazut anul trecut, iar valoarea medie a indicelui asteptarilor privind venitul a fost, de asemenea, negativa. "Sectorul public este cel mai mare angajator in Marea Britanie. Prin urmare, masurile de austeritate ale guvernului au un efect important aici. In plus, inghetarea salariilor si o rata ridicata a inflatiei in comparaţie cu Germania au redus nivelul de trai al poporului britanic", potrivit GfK.
Consumatorii italieni si cei spanioli au avut, de asemenea, anul trecut, o viziune pesimista asupra perspectivelor economice.
Cu toate acestea, pentru anul 2011, cercetatorii se asteapta ca, la nivel european, pentru gospodariile private cheltuielile sa creasca cu 1,5%, si sa aduca o contributie semnificativa la cresterea economica.
Studiul GfK Euro Climate este realizat lunar in toate cele 27 de tari ale Uniunii Europene pe un esantion total de 39.900 de persoane si urmareste perspectivele populatiei asupra veniturilor familiei, a situatiei economice generale sau a inflatiei, precum si disponibilitatea de a cumpara sau de a economisi.
Pe acelasi subiect: