Astfel, constienti fiind de situatia instabila de pe piata muncii, salariatii din companii nu si-au mai schimbat atat de usor jobul, rata demisiilor scazand de la 18,3% cat era in 2008, la 8% in 2009, potrivit unui studiu al firmei de consultanta PricewaterhouseCoopers Romania.

Rata angajarilor noi a scazut cu 75% in 2009 comparativ cu nivelul inregistrat in 2008, in timp ce rata concedierilor a crescut de sapte ori, la 7,3%.

Un alt efect, oarecum amuzant, a fost ca directorii au inceput "sa chiuleasca" mai mult de la serviciu. De exemplu, in randul managerilor din sistemul financiar s-a inregistrat o rata ridicata a absenteismului, de 12%!

"Companiile din Romania se caracterizeaza printr-o rata scazuta recrutarii interne - 1,3%, fata de media europeana de 4,3%. Acest indicator a inregistrat o reducere semnificativa fata de nivelul din 2008, atunci cand rata de recrutari interne în România era de 11,1%. Aceasta inseamna ca organizatiile au incercat sa mentina numarul de angajati, reducand totodata semnificativ numarul promovarilor sau al miscarilor angajatilor de pe un post pe altul", a declarat Peter de Ruiter, liderul departamentului de consultanta fiscala si juridica al PwC.

"Veniturile in scadere si lipsa oportunitatilor de promovare au influentat moralul angajaţilor, fapt evidentiat de rata in crestere a absenteismului, de angajamentul scazut fata de companie si de comportamentele neproductive in randul angajatilor", a mai spus el.

Angajatii care au avut cele mai mari venituri in 2009, au fost cei din industria telecomunicatiilor si a tehnologiei. Tot in aceste sectoare s-au inregistrat fluctuatii de personal, mai ales in randul specialistilor (14,3%).

Cel mai afectat de criza a fost insa sectorul produselor industriale. Companiile din acest domeniu au redus drastic personalul pentru a putea supravietui pe piata.   

Pe de alta parte, Peter de Ruiter crede ca desi in acest moment, exista un nivel din ce in ce mai mare de nemultumire in randul angajatilor, in curand vom putea asista la o piata extrem de dinamica, atunci cand economia se va redresa.

Companiile din tara au adoptat diverse strategii pentru a face fata mediului economic instabil. Spre exemplu, unele dintre firme n-au mai investit in traininguri pentru salariati, asa cum o faceau in 2008, cand criza inca nu afectase atat de grav piata de capital din Romania. Cele mai multe au inceput sa foloseasca servicii de resurse umane externalizate, pentru a-si scadea cheltuielile cu departamentele de HR.

Studiul PwC Romania, realizat anul trecut, include informatii de la 58 de companii din Romania, din urmatoarele domenii de activitate: telecomunicatii si tehnologie, produse industriale, industria bunurilor de larg consum si servicii financiare.

PricewaterhouseCoopers ofera servicii de audit financiar si consultanta in 154 de tari.