De unde vine puterea agentiilor de rating si cum isi folosesc influenta pentru a schimba lumea
Standard&Poor’s (S&P), alaturi de celelalte doua agentii de rating importante, Moody’s si Fitch, evalueaza starea financiara a unei tari, pentru a asigura investitorii daca este bine sau nu sa investeasca in respectiva tara. Decizia S&P de saptamana trecuta, de a retrograda ratingul SUA, pentru prima data in istorie, de la triplu A la AA+, a produs seisme pe pietele financiare din intreaga lume, destabilizand economia mondiala.
Si desi autoritatile de la Washington au avut o reactie dura la adresa agentiei de rating si i-au cerut socoteala pentru o eroare facuta in evaluare, S&P face lobby pe langa politicienii americani sa-i protejeze rolul important pe care il are in lumea financiara.
Potrivit Washington Post, aceasta “indrazneala” este fara precedent si pune agentia intr-o “pozitie neobisnuita”, in raport cu lumea politica.
S&P a fost acuzata de administratia Obama ca a facut o eroare in calculele care au condus, vineri, la reducerea ratingului SUA pentru prima data in istorie de la nivelul de top triplu-A la AA+. Trezoreria SUA, care a primit in avans decizia de reducere a ratingului si motivarea adusa de S&P, a identificat in scurt timp eroarea si a informat agentia de rating.
Compania a negat ca ar fi gresit, dar a modificat prognozele macroeconomice pe termen lung dupa discutiile cu oficialii guvernului. Decizia de rating nu a fost modificata, agentia aratand ca noile prognoze nu influenteaza cu nimic calificativul financiar al SUA.
S&P a trimis o scrisoare de 84 de pagini catre Securities and Exchange Commision (SEC), Comisia de reglementare a valorilor mobiliare din SUA, in care isi exprima temerile legate de mai multe masuri propuse de institutie, vizand in principal chestiunea "erorilor semnificative".
“S&P are o influenta determinanta asupra politicienilor si inclusiv asupra presedintelui, in conditiile in care compania poate dicta politicile publice, care au ramificatii imense pentru tara si pentru guvern”, este de parere Craig Holman, din partea companiei de lobby Public Citizen. “Influenta S&P asupra visteriei statului poate fi transformata usor intr-un instrument de a obtine concesii din partea politicienilor, care sa fie mai degraba in favoarea agentiei decat in interesul public”, a mai spus Holman.
Lobby, cuvantul cheie in relatia politicieni - agentii de rating
Scopul campaniilor de lobby ale S&P si ale celorlalte agentii este estential pentru a minimaliza controlul guvernului asupra actiunilor lor, mai titreaza Washington Post. De exemplu, agentiile de evaluare lupta impotriva unei propuneri a SEC, prin care ofera posibilitatea celor nemultumiti sa dea in judecata o agentie de evaluare financiara pentru neglijenta.
De asemenea, propunerea mai vizeaza si obligarea agentiilor de rating sa anunte pe site-urile proprii atunci cand identifica o "eroare semnificativa" in metodologia care a precedat o decizie de rating.
Propunerea guvernului face parte din pachetul de legi Dodd-Frank de reforma a reglementarii si supravegherii sectorului financiar.
S&P sustine, insa, ca proiectul SEC ar putea oferi guvernului american "o influenta nemeritata" asupra deciziilor de rating. Chestiunea privind "erorile semnificative" pare sa deranjeze cel mai mult S&P, dupa retrogradarea ratingului SUA de vineri, a intrat intr-un razboi deschis cu autoritatile de la Washington.
Agentia a fost criticata dur de oficiali ai administratiei, dar si de congresmeni din ambele partide dominante. Comisia bancara din Senat a anuntat, totodata, ca a inceput sa investigheze decizia S&P de a reduce ratingul SUA.
Desi cele trei agentii, au cheltuit peste 16 milioane de dolari, in ultimii zece ani, pentru campanii de lobby, reprezentantii acestora sustin ca fac o delimitare clara intre evaluarile pe care le realizeaza si activitatea de lobby.
Pe acelasi subiect: