Volkswagen nu va acorda despagubiri in Europa, in scandalul Dieselgate, pe modelul SUA. Mueller: “Un acord similar ar fi neadecvat si imposibil din punct de vedere financiar"
Seful Volkswagen AG, Matthias Mueller, a respins solicitarile ca producatorul auto sa compenseze clientii europeni din cauza scandalului emisiilor (Dieselgate), asa cum s-a intamplat in SUA, declarand pentru un ziar german ca un acord similar ar fi neadecvat si imposibil din punct de vedere financiar, transmite Reuters, preluata de Agerpres.
Saptamana aceasta, VW a anuntat ca va plati 15,3 miliarde de dolari dupa ce a recunoscut ca ani de zile a folosit un soft care falsifica rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel in SUA, acceptand sa rascumpere vehiculele de la consumatori si sa furnizeze fonduri pentru a stimula producerea autoturismelor ecologice.
Volkswagen va trebui sa ofere consumatorilor europeni compensatii similare cu cele acordate americanilor, a declarat duminica trecuta comisarul european pentru piata interna, industrie, antreprenoriat si IMM, Elzbieta Bienkowska.
Potrivit oficialului european, ar fi incorect ca VW sa ii trateze diferit pe consumatorii europeni din cauza unui sistem juridic diferit. "Tratarea in mod diferit a consumatorilor europeni fata de cei americani nu este o modalitate de a recastiga increderea", a spus Bienkowska.
"Avem o situatie diferita aici (in Europa)", a declarat Matthias Mueller pentru publicatia germana Welt am Sonntag. Acesta a adaugat ca desi situatia financiara a VW este solida, grupul german ar face fata cu dificultate la o repetare a acordului din SUA in Europa.
"Nu trebuie sa fii matematician pentru a realiza ca o compensatie la un nivel ridicat arbitrar ar distruge Volkswagen", a avertizat Matthias Mueller.
Acesta a explicat ca a discutat saptamana acesta cu Bienkowska la Bruxelles in legatura cu compensatiile.
"In SUA, limitele privind emisiile poluante sunt mai stricte, ceea ce face mai complicata repararea autovehiculelor. Iar participarea la programul de rascumparare este voluntara (pentru clienti), ceea ce nu este cazul in Germania, de exemplu", a afirmat directorul general al VW.
Deoarece autoritatile americane vor ca un numar cat mai mare de vehicule sa fie rascumparate, VW ofera clientilor si subventii, ceea ce inseamna ca situatia din Statele Unite nu este comparabila cu cea din Europa, a precizat Matthias Mueller.
VW, al doilea mare producator auto din lume, s-a confruntat anul trecut cu un declin al vanzarilor in SUA, in urma scandalului falsificarii emisiilor poluante. In 2016, livrarile brandului Volkswagen au scazut cu 13% pe piata din SUA, in timp ce diviziile de lux Audi si Porsche au raportat cresteri.
Conform acordului din SUA, VW va pune deoparte 10,033 miliarde de dolari pentru a acoperi costurile rascumpararii sau repararii motoarelor diesel la autoturismele si SUV-urile care aveau instalat softul ce permitea indeplinirea standardele referitoare la poluare in timpul testelor, dar nu si in timpul operatiunilor normale.
Pana la zece miliarde de dolari vor merge la cei 475.000 de proprietari ai vehiculelor VW sau Audi echipate cu motoare diesel, care vor primi compensatii intre 5.100 si 10.000 de dolari, arata documentele publicate marti.
De asemenea, Volkswagen va plati o taxa de 2,7 miliarde de dolari pentru atenuarea impactului asupra mediului al emisiilor poluante si inca doua miliarde de dolari pentru a promova vehiculele cu 'zero emisii'.
Potrivit acordului, pot fi rascumparare modelele Jetta produse in perioada 2009 - 2015, Audi A3 Golf produs in perioada 2010 - 2015, modelele Beetle si Passat produse in perioada 2012 - 2015, toate cu motoare de doi litri. Avocatii inca lucreaza la un acord pentru cele 80.000 de vehicule cu motoare de trei litri.
Volkswagen face obiectul unor investigatii in mai multe tari, dupa ce a recunoscut ca, in perioada 2005 - 2015, a echipat 11 milioane de vehicule vandute la nivel mondial cu un soft care falsifica rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.