Ponturi la cumpararea unei masini second hand
Chiar daca efectele crizei economice s-au simtit din plin in vanzarile auto atat noi, cat si second hand, in special pe finalul anului trecut, acum, romanii incep sa cumpere din nou masini. Programul Rabla incepe sa miste piata de autoturisme noi, insa pentru ca bugetele romanilor pentru achizitia unei masini sunt in majoritatea cazurilor de sub 10.000 de euro, varianta second hand pare mult mai tentanta.
Chiar si prin Rabla, cu 10.000 de euro cumperi o masina de clasa mica, in timp ce cu aceeasi suma poti deveni propietarul unei masini second hand premium precum Audi.
Sunt avantaje si dezavantaje pentru fiecare dintre cele doua variante, insa daca in cazul masinii noi avantajele incontestabile sunt uzura zero si garantia, in cazul masinii la mana a doua se vorbeste adesea de o loterie. Nu stii intotdeauna ce cumperi si poti avea surprize neplacute chiar si dupa ce ai facut verificari.
Pentru a restrange cat mai mult riscul de a cumpara o masina second hand cu probleme, am pus cap la cap o lista cu sfaturi culese de pe la cumparatori si vanzatori de masini second hand.
1. Incearca sa eviti samsarii atunci cand alegi o masina second hand. Ei cauta sa cumpere la preturi cat mai mici masini care adeseori ascund defecte si pe care le vand ulterior la pretul pietei. O solutie de a evita samsarii este sa le cauti pe Google numarul de telefon si daca iti apar multe rezultate cu oferte de masini este clar cu ce se ocupa.
2. Cauta mai multe oferte care se incadreaza in bugetul tau si mergi sa vezi cat mai multe masini. Prima impresie conteaza, dar nu te baza numai pe asta. La fel, daca o masina nu-ti place la prima vedere nu prea mai are rost sa avansezi cu testarea. De multe ori, felul in care arata o masina la exterior si interior spune multe si despre cum a fost intretinuta si partea mecanica sau electronica.
3. Verifica daca masina a fost lovita sau nu! Majoritatea vanzatorilor incearca sa ascunda eventualele accidente ale masinii, dar in multe cazuri acestea pot fi descoperite chiar si cu ochiul liber. O prima verificare poate fi facuta asupra liniilor caroseriei. Acestea trebuie sa se imbine si sa se continue fara diferente. De exemplu liniile portierei din fata trebuie sa se continue firesc pe cea din spate. Mai mult, se verifica vopseaua masinii. In cazul in care masina a fost revopsita se pot observa mici scurgeri, sau pe alocuri aspectul de coaja de portocala.
O alta verificare edificatoare si foarte simpla este la geamuri (parbriz, luneta, geamurile de la usi). La unul dintre colturi apare anul de fabricatie a geamului, care de obicei coincide cu anul de productie a masinii. In alte cazuri seriile geamurilor de la portierele din fata trebuie sa fie identice, la fel si a celor de la portierele din spate. De asemenea, toate geamurile trebuie sa fie facute de acelasi producator, inscriptionat deasupra seriei. Daca masina nu a suferit niciun incident major, toate aceste date trebuie sa fie identice. In momentul in care apar diferente de ani, serii, producatori la geamuri, este clar ca au fost inlocuite, posibil in urma unui accident major.
4. Compara numarul de kilometri care apare pe bord cu uzura masinii. Cu ochiul liber iti poti forma o idee uitandu-te la cat de tocit este cauciucul de pe pedale, volanul, schimbatorul de viteze, tapiteria, etc. Daca bordul masinii arata ca au fost parcursi mai putin de 100.000 de kilometri, iar interiorul arata uzat, este cazul sa devii suspicios si sa mergi la un service care iti poate testa electronic masina pentru a vedea daca a fost dat kilometrajul inapoi.
5. Un proprietar de buna credinta nu va vinde o masina fara ITP facut sau care sa expire curand dupa vanzare. Daca intalniti asemenea cazuri puneti-va intrebari. Masina ar putea ascunde defecte care nu i-ar permite sa treaca examenul la service-ul autorizat ITP.
6. Cere toate actele de service ale masinii sau facturile de revizii si reparatii. Daca reviziile nu au fost facute la timp masina ar putea avea probleme mai tarziu.
7. Testeaza masina in mers, dar nu neaparat pe drumuri drepte si uniforme. Incearca sa o duci pe piatra cubica. In acest mod poti auzi zgomote suspecte la roti, articulatii, caroserie, elemente din interior.
8. Dupa ce ai testat-o dupa priceperea ta, du-o si la un service ales de tine unde sa fie urcata pe rampa. Aici pot fi verificate bucsele, suspensiile, directia, pivotii, etc., dar poate fi testata si electronic, cu calculatorul.
9. Discurile de frana iti pot da o idee despre felul in care a fost condusa masina. Daca suprafata acestora nu este uniforma ci oarecum in valuri, inseamna ca au fost puse multe frane bruste, violente. Masina a avut parte de un sofer agresiv, care a fortat-o.
10. Nu cumpara masini asa-zis “ tunate”. Nu este vorba aici de masinile modificate de firmele consacrate de tuning auto, ci de acelea cu abtibilduri, aripioare, aerisiri, masti modificate fara sens. In cele mai multe cazuri proprietarii acestora se viseaza piloti de curse si au impresia ca un autocolant creste performantele masinii, drept pentru care o forteaza si uzeaza.
In concluzie, nu te astepta ca o masina la mana a doua sa fie perfecta. Poti accepta defecte minore care sunt normale odata cu invechirea masinii, precum bucse sau rulmenti tociti, suspensii slabite, mici zgarieturi, etc. Insa acestea, odata descoperite, te pot ajuta sa obtii un pret mai bun la negociere.
Ce sfaturi poti da tu celor care vor sa-si cumpere o masina la mana a doua?
Pe acelasi subiect: