De asemenea, companiile de asigurare vor elabora, in termen de 30 zile de la intrarea in vigoare a proiectului de norma, proceduri scrise de primire si solutionare a reclamatiilor, inclusiv pe cale amiabila, pe care le vor transmite la CSA.

Pentru multe din masinile care trec prin service si raman acolo cu lunile, fie compania de asigurari intarzie decontul pentru reparatie, fie refuza pur si simplu despagubirea. Soferii spun ca asta se intampla pentru ca asiguratorii pleaca de la premisa ca majoritatea soferilor implicati in accidente usoare vor sa ii insele.

Astfel, peste 20% din dosarele deschise pe asigurarea obligatorie RCA sunt respinse din cauza suspiciunilor companiilor de asigurare, iar pentru altele companiile deschid investigatii pe cont propriu.

Trebuie sa stiti insa ca daca faceti constatare amiabila si va este respins dosarul la asigurator nu va puteti intoarce la Politie pentru a vi se face dreptate. Nu va ramane decat fie sa reclamati societatea de asigurari mai intai la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, iar daca tot nu se rezolva nimic sa o actionati in instanta, fie sa mergeti direct la Politie dupa accident. 

De la inceputul anului, reclamatiile pe care soferii le-au facut impotriva companiilor de asigurare au crescut cu aproape 30%, fiind de ordinul miilor. Motivele: refuzul despagubirii sau intarzieri la plata reparatiilor.

Singurul castig al constatarii amiabile pare a fi asadar pentru Politia Rutiera. Cazurile reclamate aici au scazut cu peste 70%, in timp ce soferii se pot trezi cu surprize chiar daca sunt nevinovati de producerea accidentului.

Aproximativ 15% din masinile inmatriculate nu au polita obligatorie RCA, potrivit Politiei.

In 2009 s-au simplificat diferite proceduri in ceea ce priveste activitatea societatilor de asigurari
 
Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2009, conform unei norme emise de CSA, orice asigurat Casco are posibilitatea sa obtina direct de la asigurator documentul de introducere in reparatie a vehiculului propriu, daca acesta a fost singurul avariat, fara a mai fi necesara prezenta la Politie.

Ponderea dosarelor de dauna avizate prin procedura constatului amiabil a fost de 57,9% in intervalul iulie-decembrie 2009, fiind inregistrate 109.173 dintr-un total de 188.555 de dosare, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

"In perioada 1 iulie-31 decembrie 2009, dintr-un total de 188.555 de dosare de dauna avizate, 109.173 de dosare au fost solutionate prin procedura constatului amiabil, adica 57,9% din total", a declarat, joi, presedintele CSA, Angela Toncescu, la un seminar de specialitate.

Totodata, numarul reclamatiior la asigurarile CASCO a fost de 3.977 in 2009, respectiv 0,07% din totalul contractelor incheiate.

Valoarea medie a daunei pentru politele de raspundere civila auto (RCA) a crescut cu 21,1% in 2009, la 4.486 lei, in conditiile in care despagubirile achitate de asiguratori au atins 1,53 miliarde de lei, in urcare cu 28,7% fata de 2008.