Proiectele anunţate de Guvernul marocan sunt cu firme din Franţa, Spania, Italia, China, Coreea de Sud, Japonia şi SUA şi ar urma să creeze peste 11.500 de locuri de muncă.

Au fost semnate şase acorduri cu Renault ce vizează extinderea "ecosistemului industrial", astfel încât compania franceză va putea să-şi majoreze la 55% furnizarea locală de componente auto, se arată într-un comunicat al Guvernului de la Rabat.

Renault are cea mai mare fabrică din regiune, lângă Tanger, unde anul trecut au fost produse 273.000 vehicule Dacia. Renault are şi uzine mai mici în Casablanca (Maroc) şi Oran (Algeria).

Alte 13 noi proiecte sunt legate de fabrica pe care o construieşte grupul PSA lângă oraşul marocan Kenitra. Uzina ar urma să fie inaugurată în 2019 şi să producă în primă fază 90.000 de vehicule pe an.

Anunţul vine după ce duminică producătorul chinez de vehicule electrice şi baterii reîncărcabile BYD a semnat un acord pentru deschiderea unei fabrici în Maroc anul viitor.

BYD va angaja 2.500 de muncitori pentru a produce în statul african vehicule, autobuze şi camioane electrice, precum şi baterii pentru maşini de pasageri.

Fabrica va fi în noul oraş Mohamed VI Tangier Tech, parte a proiectului dintre China şi Maroc ce vizează crearea unui aşa numit Silicon Valley în Africa de Nord. Marocul beneficiază şi de un modern port, Tanger Med, unde există un terminal de mari dimensiuni pentru îmbarcarea şi debarcarea automobilelor.

În ultimii ani mulţi producători auto şi-au deschis fabrici de asamblare în Maroc. Companiile auto străine sunt stimulate să facă investiţii în statul african, care are o inflaţie scăzută, costuri reduse cu forţa de muncă, acordă subvenţii generoase, dispune de o infrastructură de transport îmbunătăţită şi oferă stabilitate economică şi politică. Salariul mediu lunar în Maroc este de sub 400 de euro, faţă de 2.000 de euro dincolo de Marea Mediterană, în Spania.

Şi Magneti Marelli, divizia de componente auto a Fiat, a anunţat recent că va investi 37 de milioane de euro pentru a construi o fabrică în Tanger (Maroc) în zona liberă "Tanger Automotive City". Vor fi produse componente pentru industria auto, în primă fază urmând să fie livrate amortizoare pentru automobile şi vehicule comerciale.

Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piaţa auto europeană.