Guvernul francez si-a marit puterea de decizie in cadrul Renault. Pe cine afecteaza schimbarea si care sunt planurile celui de-al treilea producator auto european in Romania
Renault
Seful aliantei Renault-Nissan, Carlos Ghosn, a afirmat luni ca nu vede in acest moment necesitatea unei schimbari in structura actionariatului aliantei, dupa ce Guvernul francez si-a majorat participatia si drepturile de vot la Renault, informeaza Reuters.
La Adunarea Generala Anuala din 30 aprilie, 60,5% din actionarii Renault cu drept de vot au sprijinit motiunea impotriva dublarii drepturilor de vot ale statului.
Totusi, nu s-a indeplinit cerinta privind majoritatea de doua treimi (66%) ceruta pentru a opri Guvernul sa beneficieze de noua legislatie ce prevede drepturi duble de vot pentru actionarii prezenti timp de doi ani in companii franceze. In plus, statul francez beneficiaza si de sprijinul principalului sindicat de la Renault, CFE-CGC, care sprijina intentia statului de a-si dubla drepturile de vot la Renault, scrie Agerpres.
Inaintea votului, Guvernul si-a majorat participatia detinuta la Renault, de la 15% la aproape 20%. Executivul sustine ca vrea sa apere interesele franceze la Renault, care vrea sa-si adanceasca legaturile cu Nissan. Renault a avertizat ca dublarea drepturilor de vor ar putea afecta alianta.
Inainte de votul din 30 aprilie, guvernul de la Paris a anuntat ca va investi pana la 1,23 miliarde de euro ca sa isi majoreze participatia la Renault de la 15% la 20% si sa poata respinge o rezolutie pentru mentinerea actualului sistem de vot, construit pe modelul "o actiune, un vot", care la un numar egal de actiuni ofera un numar egal de voturi in deciziile companiei.
Cresterea drepturilor de vot este posibila in baza asa-numitei legi Florange, pe care autoritatile franceze au adoptat-o anul trecut si care permite investitorilor care detin actiuni la o companie de mai mult de doi ani sa isi dubleze drepturile de vot.
Pe cine afecteaza cresterea puterii de decizie a statului in cadrul Renault
Cresterea puterii decizionale a statului francez in cadrul Renault afecteaza in principal constructorul auto partener Nissan Motor, care detine 15% din actiunile companiei franceze, dar nu are drept de vot, potrivit unei surse apropiate situatiei.
Lipsa drepturilor de vot este cu atat mai suparatoare pentru Nissan cu cat Renault detine o participatie de 43,4% in compania japoneza si are drepturi de vot depline, chiar daca nu este actionarul majoritar in parteneriatul dintre cei doi producatori auto.
Carlos Ghosn a afirmat, insa, ca alianta dintre Nissan si Renault este stabila, iar operatiunile zilnice ale Nissan nu sunt influentate. De asemenea, seful aliantei a explicat ca Nissan a alocat suficiente fonduri pentru recentele rechemari la service.
Cei mai mari producatori auto din Japonia, Toyota si Nissan, au anuntat saptamana trecuta ca vor rechema la service 6,5 milioane de masini echipate cu airbaguri produse de Takata Corp, desi nu au fost raportate accidente.
Renault si Nissan au un parteneriat din 1999, in care Renault detine 44,3% din actiunile Nissan, in timp ce Nissan controleaza un pachet de 15% din actiunile Renault. Cele doua firme sunt intr-o alianta din 1999, cand Renault a salvat de la faliment Nissan.
In ultimii ani insa balanta de putere dintre cei doi parteneri s-a schimbat, in conditiile in care in 2014 Nissan a vandut un numar de doua ori mai mare de autovehicule decat Renault si a contribuit cu cea mai mare parte, 1,56 miliarde de euro, la profitul total de 1,9 miliarde de euro realizat de Renault.
Planurile Renault in Romania
Renault, al treilea mare producator auto european, a inregistrat un profit net de 1,99 miliarde de euro anul trecut, in urcare cu 1,3% comparativ cu 2013, datorita avansului volumului vanzarilor in Europa, generat in principal de Dacia, si a cresterii preturilor in afara Europei.
In Romania, grupul Renault produce sub marca Dacia modelele Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway si Duster, dar si Renault Symbol.
Intr-un interviu recent pentru Reuters, directorul general de la Renault Romania, Nicolas Maure, declara ca grupul auto francez intentioneaza sa ia masuri pentru a imbunatati competitivitatea uzinei Dacia de la Pitesti si a evita astfel ca aceasta sa fie depasita de noua uzina Renault de la Tanger (Maroc).
Nicolas Maure a explicat ca Renault va creste gradul de automatizare, va tine cub control majorarile salariale si nu va inlocui posturile ramase libere dupa plecarea unor angajati.
Renault a preluat Dacia in 1999 si in prezent uzina de la Mioveni, unde lucreaza 14.000 dintre cei aproximativ 17.000 de angajati Renault din Romania, sufera de pe urma cresterii costurilor salariale, precum si din cauza lipsei de autostrazi in Romania. In plus, noua uzina de la Tanger asambleaza aceleasi modele Dacia ca si uzina de la Mioveni, de la deschiderea sa in 2012.
Directorul general de la Renault Romania a subliniat ca pentru a creste competitivitatea uzinei de la Mioveni, Renault are de gand ca in cinci ani sa creasca gradul de automatizare pana la 20%, de la doar 5% in prezent. Nicolas Maure a explicat ca, desi marile uzine de constructii de automobile din tarile occidentale sunt automatizate in proportie de pana la 90%, Renault nu vrea sa mearga prea repede in aceasta directie in Romania pentru a evita un "tsunami" in ceea ce priveste locurile de munca.
Chiar daca salariile din Romania sunt cele mai scazute din Uniunea Europeana, muncitorii de la Mioveni primesc un salariu mai mare decat salariul mediu pe economie din Romania si de aproape 2,5 ori mai mare decat cel al salariatilor Renault din Maroc.
“Trebuie sa fim realisti si, daca vrem ca uzina sa ramana competitiva, trebuie incetinit ritmul majorarilor salariale pentru o perioada de timp”, a declarat Nicolas Maure, adaugand ca uzina de la Mioveni ramane in fata celei de la Tanger in termeni de competitivitate.
Aproximativ 340.000 de vehicule au iesit anul trecut de pe portile uzinei de la Mioveni, iar productia ar urma sa creasca usor in acest an, ceea ce inseamna ca uzina din Romana va functiona la capacitate maxima, 350.000 de unitati.
Compania Dacia a fost preluata de Renault in anul 1999. Relansata in 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucator de notorietate pe piata auto europeana.
Potrivit datelor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), vanzarile de masini noi ale Renault au avansat cu 10,1% in primul trimestru, la 334.817 unitati. Cota de piata a Renault a crescut la 9,5% la sfarsitul primului trimestru din 2015 de la 9,4% anul trecut.
Pe acelasi subiect: