Silicon Valley, epicentrul industriei tehnologice globale, este guvernat de rationalitate si stiinta. Datele si programele rezolva problemele si ajuta la luarea deciziilor. Cu toate astea, credinta ocupa un loc important, reprezentand un idealism extrem care motiveaza antreprenorii si ii ajuta sa-si doreasca sa contribuie la progresul omenirii.

“Exista o retea de crestini, care se ajuta reciproc la locul de munca. In Minnesota, de exemplu, oamenii sunt mai putin deschisi in aceasta privinta”, spune Jan English-Lueck, profesor de antropologie la Universitatea din San Jose, citat de cotidianul britanic de business Financial Times.

In Santa Clara, oras care inglobeaza cea mai mare parte din Silicon Valley, 43% din locuitori si-au declarat apartenenta la o religie, majoritatea fiind catolica sau evanghelica. O cifra peste asteptari pentru o zona considerata fara Dumnezeu, subliniaza jurnalistii englezi.

Reuniuni religioase pe Facebook si spovedanii online

“Devotamentul si dogmele sunt considerate adevarate pacate in Silicon Valley”, spune profesorul English-Lueck. Asa ca cei mai multi dintre oameni aleg sa isi ascunda orientarile religioase. Altii, in schimb, le transforma in afaceri profitabile. Mai nou, crestinii au parte de reuniuni informale si grupuri de rugaciune pe Google si Facebook. La intalnirile de dupa slujba, oamenii continua discutiile in fata unui burger si a unei bauturi racoritoare. Se vorbeste despre noi posibilitati de angajare in zona sau despre ultimele razboaie dintre iphone si telefoanele cu sistem Android. Unii dintre ei isi gasesc inspiratia pentru idei de afaceri chiar in timpul serviciului religios.

Biserica nu a avut de ales decat sa se adapteze noilor trenduri, mai ales ca 60% din tinerii enoriasi renunta la serviciile religioase dupa varsta de 15 ani. Cei mai multi dintre ei dau vina pe Biserica pentru antagonismul aratat stiintei si evolutiei tehnologice.

De exemplu, Google, operatorul celui mai popular motor de cautare din lume, ofera angajatilor sai sedinte de meditatie si yoga. Pana si regretatul Steve Jobs, parintele iGadgeturilor, a petrecut o vacanta de sapte luni in India, in cautarea iluminarii spirituale.

Si alti antreprenori construiesc aplicatii care ajuta oamenii sa gaseasca mai usor restaurante cuser (unde mancarea este pregatita dupa un ritual evreiesc strict), sinagogi ori le ofera posibilitatea sa se spovedeasca online. In plus, aproape 15% din posesorii de telefoane mobile din SUA au pe mobil o aplicatie religioasa, potrivit Financial Times.

Intre timp, pastorii au inceput sa organizeze slujbe dedicate intreprinzatorilor. “Antreprenorii din Silicon Valley sunt printre cei mai creativi si curiosi oameni cand vine vorba de intelegerea modului de functionare a religiei. Sunt curiosi in legatura cu intersectarea credintei si a globalizarii, a credintei si a stiintei”, explica pastorul Chuck DeGroat.

El adauga ca, in situatia actuala, este clericii trebuie sa aiba pagina de Facebook, cont de Twitter, dar si site propriu, pentru a intari relatia cu credinciosii.

Pastorul DeGroat isi vede slujba din Silicon Valley ca pe o misiune prin care le reaminteste oamenilor ca viata inseamna mai mult decat munca si ca religia poate fi exercitata si in alte spatii decat cele conventionale. Cu toate astea, multi sunt reticenti cand vine vorba sa vorbeasca in public despre problemele personale sau despre un subiect atat de sensibil precum credinta.