Wireless in avion. Cat platesti in plus la bilet si cum functioneaza sistemul la 10.000 de metri altitudine
Curand, absolut toate zborurile din Statele Unite si poate chiar si cele transatlantice vor beneficia de conexiune la internet. In America, jumatate din flota aeriana e deja echipata cu conexiune WI-FI, chiar si la 10.000 de metri altitudine. Iar restul incearca sa tina pasul cu acest nou standard. Marea problema: operatiunea e costisitoare si fiecare zi de intarziere mai adauga zeci de mii dolari la nota de plata.
"Doamnelor si domnilor, acest avion este echipat cu o conexiune WiFi la internet". Din ce in ce mai multi pasageri aud acest mesaj inainte de a decola pe pistele din America. Acolo jumatate dintre aeronave sunt echipate pentru ca la bord toata lumea sa ramana conectata la internet si in zbor. Ii costa intre 10 si 15 dolari, pe langa bilet, dar nimeni nu se plange.
"Imi permite sa predau orele si cand sunt in avion, iar studentii mei nu pierd nimic", a declarat un pasager.
Instalarea unui astfel de sistem costa aproximativ 200.000 de mii de dolari; marea problema e insa timpul pierdut cat avionul e imobilizat la sol pentru montaj.
Dureaza cam 15 zile sa montezi tot sistemul pe un Boeing 747, dar specialistii intentioneaza sa reduca intervalul la 10 zile.
In comparatie cu sistemele WiFi de la sol, cele din aer sunt putin diferite.
Daca pierdeti semnalul WiFi la sol nu e o problema. Va ridicati si cautati o zona cu semnal mai bun. Dar nu puteti face asta la 10.000 de metri altitudine, iar inginerii trebuie sa se asigure ca semnalul exista oricand vrea pasagerul, iar asta pentru tot avionul.
Cercetatorii de la Boeing cred ca au gasit solutia: un regim de testare de ultima generatie, care le permite sa observe daca semnalul wireless acopera intreg avionul.
"Avionul e un mediu care produce reverberatii; semnalul ricoseaza din cand in cand pentru ca aeronava e din aluminiu. Noi ne asiguram ca ricoseaza asa cum trebuie si ca pasagerii isi pastreaza conexiunea", a declarat inginerul Kenneth Kirchoff.
Pentru ca si corpul omenesc poate interfera cu semnalul wireless, scaunele pasagerilor au fost ocupate in timpul testului de saci de cartofi.
"cartofii sunt mai ieftini si se poarta mai frumos decat oamenii", a adaugat Kirchoff.
"Iar modul in care cartofii si oamenii interactioneaza cu energia electromagnetica e foarte asemanator", a spus la randul sau Dennis Lewis, inginer.
Ingrijorati de felul in care ar putea percepe clientii comparatia cu cartofii, reprezentantii companiei aeriene au subliniat ca in afara acestui test nu au pus niciodata semnul egal intre pasageri si saci.