Calea ferata din Europa se extinde in puncte cheie, cum ar fi Franta, Germania si Italia.

De asemenea, in China, numarul liniilor de mare viteza este in crestere. Se poate calatori cu trenul la o viteza de peste 300 de km/h intre orasele principale, ca Beijing si Shanghai.

Un raport al Asociatiei Companiilor Feroviare din Marea Britanie arata ca numai in ultimul an s-au facut 1,4 miliarde de calatorii cu trenul in Regatul Unit. Este cea mai mare cifra din 1920 incoace, iar doua treimi din ea o reprezinta navetistii si cei care calatoresc in interes de serviciu.

Ponderea calatoriilor cu trenul a crescut la 44% in 2011, de la 29% in 2006, iar daca trendul se va mentine, ATOC estimeaza ca acestea vor atinge 50%.

Mai nou, trenurile de mare viteza se bucura de o serie de facilitati. Au wi-fi, restaurante si cafenele – toate importante pentru cei care calatoresc in interes de afaceri”, spune Jonathan Hume, managing director la International Rail, o multinationala care se ocupa cu vanzarea biletelor de tren online, cu sediul in Melbourne, Australia.

La nivel international, cifrele pentru transportul pe calea ferata au crescut cu 60% intre aprilie 2011 si aprilie 2012.

Flexibilitatea, conexiunile bune si pretul mare al carburantilor constituie motivele principale pentru aceste rezultate spectaculoase.

Calatorii pot sa isi foloseasca mai eficient timpul in astfel de mijloace de transport, iar statiile sunt mai numeroase si situate central in orase, adica mai aproape de hoteluri si locurile de intalnire. Masurile de securitate sunt si ele mai scazute, iar poluarea este mai redusa decat in cazul masinilor sau avioanelor.

Calatoria cu trenul este printe cele mai ecologice tipuri de transport in comun, iar emisiile de carbon pot fi acum urmarite si masurate”, spune Jennifer Swierc, director de operatiuni pentru ATPI Group, o companie internationala de management in turism.

Cresteri semnificative s-au observat si pe traseul Barcelona – Madrid, inaugurat acum patru ani, peste sapte milioane de oameni au parcurs aceasta ruta anual.

Si nemtii aleg trenul pe distanta Cologne – Frankfurt, cu un procent de 97% fata de cei care calatoresc cu avionul.

Estimarile sunt imbucuratoare si pentru tarile a caror populatie este in crestere. China si-a marit bugetul pentru investitiile feroviare si are in plan constructia a 13.000 km de cale ferata de mare viteza pana in ianuarie 2013, adica mai mult decat toata reteaua construita in tarile vestice la un loc, in ultima jumatate de secol.