Concurenta pentru Panama. Miza uriasa pentru care un mic stat din America Centrala se lasa taiat in doua de un nou canal care leaga Atlanticul de Pacific
Un grup inregistrat in Hong Kong a primit avizul autoritatilor din Nicaragua pentru construirea unui canal navigabil de 286 kilometri care sa conecteze Atlanticul de Pacific traversand teritoriul statului central-american, proiect estimat la 40 miliarde de dolari, potrivit Financial Times (FT).
Adunarea Nationala din Nicaragua, unde coalitia de stanga a presedintelui Daniel Ortega detine majoritatea, a decis cu 61 de voturi "pentru" si 25 "impotriva" sa acorde proiectul in concesiune pe 50 de ani companiei HKND Group, inregistrata in Hong Kong, pentru a efectua studiile necesare si pentru a realiza canalul, in pofida opozitiei activistilor de mediu si semnelor de intrebare referitoare la viabilitatea economica a afacerii.
HKND este o companie infiintata recent in Hong Kong, condusa de omul de afaceri Wang Jing (40 de ani), care este de asemenea director general la Beijing Xinwei, o companie de telecomunicatii de marime medie din China.
Sustinatorii planului spun ca realizarea proiectului va transforma economia saraca a statului central-american. Proiectul nu cuprinde in acest moment informatii financiare detaliate si nici traseul vizat pentru canalul navigabil.
"Una dintre bogatiile cele mai mari ale tarii este pozitia geografica. De aceea aceasta idee a existat intotdeauna. Datele arata ca transportul maritim este in crestere continua, iar aceasta evolutie face ca proiectul sa fie fezabil. Opozitia fata de proiect nu este un act patriotic", a declarat un congresmen in timpul dezbaterilor din adunarea nationala.
Opozantii sustin ca proiectul reprezinta "o fantezie" propusa de presedintele Ortega drept leac pentru toate problemele tarii. "Marii chinezi nu au nici capitalul, nici experienta pentru o lucrare atat de mare. Nu exista precedent", a afirmat liderul opozitiei. Canalul ar trebui cu siguranta sa treaca prin Lacul Nicaragua, cea mai importanta sursa de apa proaspata a tarii. Astfel, eventualul impact asupra mediului ar fi foarte grav.
Latura economica a proiectului poate fi de asemenea pusa sub semnul intrebarii. Canalul Panama se apropie de finalizarea unui proiect de extindere prin care isi va dubla capacitatea, investitie de 5 miliarde de dolari. In acelasi timp, topirea ghetarilor de pe Inelul Arctic ar putea deschide o ruta nordica de transport maritim ca alternativa la traversarea Americilor printr-un canal navigabil.
HKND a anuntat ca a contractat compania de consultanta McKinsey pentru a efectua analizele necesare, iar studiile tehnice initiale vor fi realizate de grupul China Railway Construction Corp. Nicaragua a mai incercat construirea unui canal navigabil, insa planul a esuat in doua randuri, la inceputul secolului XX si in anul 2006.
Pe acelasi subiect: