Tarom zboară spre dezastru: Corpul de control al premierul a descoperit o pagubă de 34 de mil. lei. Se fură și piesele din hangare, și mâncarea de la bordul avioanelor
Compania Tarom zboară spre dezastru, iar aceasta nu este o întâmplare. Într-un raport al Corpului de control al premierului se vorbeşte despre sute de piese furate din hangare, sloturi orare de zbor cedate pe nimic, management greşit şi directori de multe ori numiţi politic cu experienţă zero în administrarea afacerilor şi în aviaţie.
Astfel, Tarom are pierderi de zece milioane de euro, iar la fiecare bilet vândut compania de stat rămâne fără 18 dolari.
Furturile de la Tarom sunt la ordinea zilei, se arată în raportul Corpului de control. Anchetatorii susţin că au descoperit dispariţia a 330 de piese: de la motor auxiliar, la calculator de navigaţie până la cel de presurizare a cabinei.
Paguba oficială este de 34 milioane de lei, dar poate fi mai mare, în condiţiile în care din lipsă de piese de schimb avioanele stau la sol ori întârzie, iar pasagerii au de suferit.
Raportul Corpului de control al premierului are 177 de pagini. Un adevărat manual cu istorii şi poveşti despre cum să faci afaceri păguboase în aviaţie. Tarom cheltuieşte mai mult cu circa 40 la sută pe avion în propria Divizie Tehnică decât orice altă companie din Europa.
Raportul vorbeşte şi despre furtul mâncării ori băuturii de la bord. La finalul curselor există diferenţe între cantităţile produselor comunicate de însoţitorii de bord şi cele livrate de furnizor.
Raportul Corpului de Control: „Predarea-primirea produselor bar avion nu se efectuează la aeronavă, existând diferenţe între cantităţile evidenţiate de însoţitorii de bord şi cantităţile evidenţiate de salariaţii furnizorului.”
Deciziile celor care s-au perindat la manşa companiei au fost cel puţin neinspirate. De pildă, în 2010 au cedat un slot de aterizare şi decolare de pe Heathrow şi au acceptat altul la schimb. Rezultatul: pasagerii au pierdut conexiuni şi n-au mai zburat cu Tarom.
În plus, personalul de bord a înnoptat la Londra şi au crescut astfel cheltuielile companiei. Pierderile s-au dublat, iar în 2014 operatorul şi-a redus frecvența zborurilor.
Pierderi pe cursa Bucureşti - Heathrow:
2010 - 5.6 milioane dolari;
2011 - 6.35 milioane dolari;
2012 - 10.7 milioane de dolari;
2013 - 8.8 milioane dolari;
2014 - 3.6 milioane dolari.
Raportul menţionează şi o schemă de personal mare, neprofitabilă. De pildă, multe agenţii externe produc doar pierderi. În primul semestru din 2017, cea din Amsterdam a avut aproape 200.000 de lei pierderi, urmată de cele din Atena, Madrid şi Roma.
Pierderile Agenţiilor Externe semestrul I 2017:
Agenţia Amsterdam - 192 mii lei;
Agenţia Atena - 142 mii lei;
Agenţia Madrid - 112 mii lei;
Agenţia Roma - 149 mii lei.
Raportul Corpului de Control a descoperit că unii directori şi-au dublat nejustificat salariile care ajung şi la 15.000 de lei. Puse cap la cap, toate aceste furturi, pierderi, cheltuieli nejustificate au dus pierderile Tarom la aproape 10 milioane de euro în 2016. Avioanele zboară pe jumătate goale iar compania pierde la fiecare bilet 18 dolari.
Tarom are un nou director din decembrie anul trecut cu un mandat de 4 luni, acesta nu a comentat deocamdată rezultatele raportului corpului de control. Ministrul Transporturilor nu a anunţat ce alte măsuri ar putea să ia pentru redresarea companiei.
Raportul Corpului de control al premierului a fost trimis la DNA.
Pe acelasi subiect: