Statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfa prin negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, etapa urmata de licitatie cu oferta in plic, unde garantia de participare va fi echivalentul in lei a 10 milioane euro, reprezentand 17% din valoarea nominala a actiunilor detinute de stat. Singurul criteriu de adjudecare a licitatiei va fi pretul oferit.

In forma lansata in dezbatere din toamna anului trecut, strategia prevedea vanzarea integrala a actiunilor detinute la CFR Marfa prin licitatie cu strigare, precum si pachetul obtinut de stat in urma conversiei datoriilor in actiuni si cel rezultat in urma compensarii datoriilor companiei catre CFR SA.

Totodata, documentul prevedea o garantie de participare la licitatie de 20% din valoarea nominala a pachetului de actiuni scos la vanzare. Strategia prevede in forma actuala o garantie de participare la licitatie de 10 milioane euro, echivalent in lei, "cu incadrarea in procentele prevazute de norme", reprezentand 17% din valoarea nominala a actiunilor detinute de stat.

Pe de alta parte, taxa pentru fiecare investitor sau grup de investitori care depune documente de participare este echivalentul in lei a sumei de 20.000 euro.

Ministrul Transporturilor: „CFR Marfa este o gaura neagra. Prin oprirea hotiilor poate deveni profitabila”

In luna ianuarie, dupa intalnirea avuta cu reprezentantii FMI, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, declara ca privatizarea CFR Marfa devenise "prioritatea numarul 1", desi in urma cu o saptamana sustinea ca va solicita ca aceasta societate sa nu mai fie trecuta in proprietate privata.

Relu Fenechiu, afirma ca "prin oprirea hotiilor si cu un management performant" CFR Marfa poate deveni profitabila, sustinand ca aceasta companie a ajuns "o gaura neagra unde se fac contracte impotriva intereselor statului".
Intr-o conferinta sustinuta la Iasi, Fenechiu sublinia ca "se fura mult prea mult in Romania" si ca sunt permise "mult mult prea multe abuzuri si scurgeri de bani", potrivit Mediafax.

"Camioanele de mare tonaj merg supraincarcate pe strazi si acest lucru nu se poate face decat dand spaga unde trebuie, in vami se cantaresc masinile dupa ureche, iar CFR Marfa este o gaura neagra in care se fac contracte parca dedicate impotriva intereselor companiei si statului", preciza luna trecuta Relu Fenechiu. 

Oficialul adauga pe atunci ca va cauta solutii de eficientizare a companiilor din subordine care merg in pierdere. 

Evaluata la 120 de milioane de euro. “Pret de fier vechi”, spun sindicatele

Fiind o companie strategica, orice decizie cu privire la soarta CFR Marfa se ia in Consiliul Suprem de Aparare a Tarii. CSAT vrea sa se asigure ca privatizarea CFR Marfa nu va repeta scenariul de la Oltchim. Insusi premierul Victor Ponta i-a precizat ministrului Relu Fenechiu sa aiba grija in mod direct ca privatizarea CFR Marfa sa fie derulata in interesul statului, apreciind ca procedurile stabilite scutesc de "circul" inregistrat anul trecut la licitatia Oltchim.

Ministrul Transporturilor a declarat ca, in cel mai fericit caz, pana in 20 iunie privatizarea CFR Marfa s-ar putea finaliza. Oficialul a adaugat ca pana la jumatatea lunii mai va avea lista cu cei care si-au exprimat intentia de a participa la privatizare, iar in iunie ramane desemnarea castigatorului.

Transporturile estimeaza un castig de 61,5 milioane de euro prin vanzarea CFR Marfa

Ministerul Transporturilor se asteapta sa castige din vanzarea pachetului de 51% din actiunile CFR Marfa cel putin 268,75 milioane lei (61,5 milioane euro), suma rezultata dupa plata cheltuielilor legate de privatizare si programate in acest an la aproape 22 milioane de lei.

Potrivit proiectului de Hotarare de Guvern pentru aprobarea bugetului propriu de venituri si cheltuieli al Ministerului Transporturilor privind activitatea de privatizare pe anul 2013, institutia va vira la buget suma de 268,75 milioane lei in urma vanzarii a 51% din capitalul CFR Marfa, in conditiile in care in acest an asteapta venituri totale de 291 milioane lei din activitatea de privatizare.

Insa doar fierul din vagoanele si locomotivele CFR Marfa valoreaza mai mult decat suma estimata. Daca ar vinde toate vagoanele si locomotivele la fier vechi, CFR Marfa ar obtine mult peste 123 de milioane de euro, valoare la care a evaluat-o Ministerul Transporturilor si care echivaleaza cu pretul unei singure aeronave Boeing 767.

Ministerul Transporturilor spune ca pentru a indeparta concurentii neseriosi, a impus o garantie de participare de 10 milioane de euro. Prea putin, cred sindicatele.

Bogdan Hossu, presedinte CNS Cartel Alfa: "Numai fierul vechi face 200 de milioane de euro. Va anunt ca sunt foarte multi buticari din astia care sunt dispusi sa puna 10 milioane de euro, ca sa obtina fier vechi de 200 de milioane".
Valoarea celor 39.000 de vagoane si, mai ales, a celor 900 de locomotive ale societatii este cu mult mai mare. Autoritatile spun insa ca suma de 291 de milioane de lei nu este de fapt pretul pentru CFR Marfa.

Comisia de privatizare, formata din 7 membri

Comisia de privatizare va fi formata din sapte reprezentanti nominalizati din partea Ministerului Transporturilor, unul desemnat de Ministerul Apararii Nationale si un altul din partea Ministerului Finantelor Publice.

Pana la sfarsitul lunii aferente datei transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor CFR Marfa, fiecare dintre membrii comisiei va beneficia de o indemnizatie lunara bruta asigurata din bugetul MT care nu poate depasi 3.000 de lei brut.

In cazul in care Ministerul Transporturilor nu va putea incheia contractul de privatizare cu investitorul adjudecatar al procedurii de licitatie, institutia va putea decide reluarea procesului de privatizare prin aplicarea oricarei metode de transfer a dreptului de proprietate asupra actiunilor, cu adaptarea corespunzatoare a strategiei, sau prin invitarea la negocieri in ordinea clasamentului de la licitatie a urmatorilor investitori calificati.

Autorii proiectului precizeaza ca procesul de privatizare se poate desfasura in paralel cu procedura de notificare a conversiei la Comisia Europeana, care trebuie sa o aprobe inainte de implementarea efectiva a operatiunii.

Premierul Victor Ponta a declarat, in urma cu o saptamana, ca Guvernul va include in strategia de privatizare a CFR Marfa o serie de proceduri de precalificare a investitorilor, legate de cifra de afaceri, experienta in domeniu si capacitatea financiara, documentul urmand sa fie discutat in CSAT si aprobat a doua zi de Executiv.

Guvernul s-a angajat in ultimele negocieri cu FMI sa publice anuntul de privatizare a CFR Marfa in luna martie a acestui an si sa semneze contractul de vanzare a unui pachet majoritar de actiuni pana la jumatatea lui mai, tranzactia urmand sa fie incheiata atunci cand "toate conditiile vor fi indeplinite".

"Pentru CFR Marfa, pregatirile sunt avansate in vederea vanzarii unui pachet majoritar de actiuni catre un investitor strategic. Vom organiza o licitatie publica pentru selectarea castigatorului si intentionam sa incheiem tranzactia cat mai curand posibil, imediat ce toate conditionalitatile din acordul de vanzare-cumparare vor fi indeplinite", in scrisoarea de intentie convenita de Guvern cu FMI.

Guvernul s-a angajat fata de FMI, in cadrul acordului de tip preventiv aflat in derulare, sa vanda participatii detinute de stat la companii strategice din domeniile energiei si transporturilor, inclusiv Transgaz (15%), Romgaz (10%), Hidroelectrica (10%), Nuclearelectrica (10%), Oltchim (privatizare integrala), CFR Marfa (privatizare pachet majoritar), Tarom (20%), Electrica Furnizare si cele trei companii de distributie ale Electrica (participatii majoritare).

Potrivit proiectului strategiei de privatizare, statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfa prin negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, etapa urmata de licitatie cu oferta in plic, unde garantia de participare va fi echivalentul in lei a 10 milioane euro, reprezentand 17% din valoarea nominala a actiunilor.