"Companiile petroliere de la noi scumpesc carburantii, imediat ce creste pretul international al petrolului, dar le trebuie luni de zile ca sa lase doar un pic la pret atunci cand scade", explica specialistii.

Pretul international al titeiului a scazut continuu din iulie, asa ca a inceput sa scada si carburantii. Ca de obicei, in Romania scaderile sunt mici si lente.

"Piata noastra foloseste doar argumente in directia cresterii preturilor la carburanti cand cotatiile la nivel international cresc, in momentul in care cotatiile la nivel international scad piata noastra nu mai foloseste aceleasi argumente", a comentat Augustin Hagiu, reprezentantul transportatorilor.

Fata de inceputul lunii august, motorina s-a ieftinit cu peste 4% in Danemarca si cu peste 3 procente in Olanda, Germania si Luxemburg. In Romania cu... nici 1,3% ! Specialistii dau vina pe faptul ca avem doar trei producatori de carburanti.

"Rectioneaza imediat la cresterea pretului si cu foarte mare intarziere la scaderea pretului titeiului, ceea ce nu e normal. S-ar parea ca exista o pozititie dominanta, un ABUZ de pozitie dominanta colectiva", spune economistul Petre Prisecaru.

Asa ca motorina din Romania ramane una dintre cele mai scumpe din Europa. TIR-urile romanesti care pleaca spre Germania si Franta, pot alimenta mai ieftin in fiecare tara de pe traseu si nu isi mai fac plinul in tara.

"Care este influenta la nivel macro a acestei activitati de relocare a alimentarii in afara tarii? Pai in primul rand au pierdut TVA-ul aferent acestei relocari de consum in afara Romaniei. Practic dam banii afara din Romania. Asta facem in momentul de fata", a mai spus Augustin Hagiu.

Automobilistul de rand trebuie sa plateasca insa preturile mari in tara. Iar statul castiga din TVA, dar si din cota de 20% pe care o detine la cea mai mare companie petroliera din tara.