Alternativa la scumpirea carburantilor: statiile GPL. Pretul gazului, la jumatate fata de cel al benzinei si al motorinei
Dupa noile scumpiri, gazul petrolier lichefiat devine tot mai popular, mai ales ca a scapat de acciza impusa carburantilor pe 1 aprilie. Numarul soferilor care si-au montat statii GPL pe masini aproape ca s-a dublat de cand benzina si motorina costa mai mult. Totusi, cei care opteaza pentru acest tip de carburant trebuie sa fie atenti si la dezavantaje.
De la 1 aprilie, cand a intrat in vigoare noua acciza la carburanti, domnul Laurentiu, seful unui Service din Bucuresti, nu mai pridideste sa monteze statii GPL. A facut si o lista de asteptare si spune ca are solicitari chiar si de la clienti cu masini scumpe.
Aglomeratia din service-uri este confirmata de statisticile RAR, institutie care trebuie sa omologheze modificarile facute autoturismelor. Soferii care recurg la aceasta schimbare se gandesc in primul rand la economia pe care o fac atunci cand alimenteaza la pompa, in conditiile in care pretul litrului de gaz lichefiat a ramas acelasi - 3,08 lei, iar benzina costa aproape dublu.
Benzina 5,77 lei --> 6,2 lei
Motorina 5,84 lei --> 6,27 lei
GPL 3,08 lei --> 3,08 lei
La o masina pe benzina, cu un consum mediu de 7,5 litri pe suta de kilometri, arata ca soferul ajunge sa faca o economie de 22 de lei, dupa ce este trecuta pe GPL.
Consumul de benzina - 7,5 litri pe 100 km = 46 lei
Consumul de gaz - 8 litri pe 100 km = 24 lei
Economie = 22 lei la fiecare 100 km
Astfel, banii cheltuiti pe un drum de la Bucuresti la Arad va ajung sa va si intoarceti, in conditiile in care benzin a v-ar costa 250 de lei, iar gazul, 120 de lei.
Evident, exista si dezavantaje atunci cand decideti sa va montati sisteme GPL pe masina. In primul rand, se reduce un pic din spatiul din portbagaj, in al doilea rand, nu mai aveti voie sa intrati in parcarile subterane.
Asta pentru ca in cazul in care presiunea din rezervor ar creste, o supapa speciala va elibera gazele, iar acumularile de gaze din subteran ar putea produce o explozie. Un alt dezavantaj ar fi faptul ca masina trebuie sa pastreze si sistemul de alimentare cu benzina, pentru ca doar in acest fel motorul poate fi pornit, comutarea pe instalatia cu gaz facandu-se ulterior pornirii.
Odata cu instalarea statiei GPL si puterea motorului scade putin, iar instalatiile GPL de generatie veche reduc durata de viata a motorului. Cu toate acestea, statiile GPL sunt la fel de sigure ca rezervoarele obisnuite pe benzina, daca sunt omologate, spune Registrul Auto Roman.
In Romania exista peste 270 de mii de masini pe GPL. O instalatie costa in medie 2.000 de lei, iar investitia se amortizeaza dupa aproape 10 mii de kilometri parcursi.
Pe acelasi subiect: