TAP a fost parţial privatizată în anul 2015, iar statul portughez deţine în prezent o participaţie de 50%. Consorţiul privat Atlantic Gateway, condus de antreprenorul americanul David Neeleman şi asociatul său portughez Humberto Pedrosa, deţine un pachet de 45%, iar angajaţii TAP controlează un pachet de 5%.

Guvernul de la Lisabona va investi 55 milioane de euro pentru a-şi majora participaţia, de la 50% până la 72,5%, a anunţat ministrul portughez de Finanţe, Joao Leao, într-o conferinţă de presă.

"Activitatea TAP are o enormă importanţă strategică pentru ţară", a declarat Joao Leao, adăugând că Guvernul a intervenit pentru a evita "prăbuşirea companiei", potrivit Agerpres.

Carantina introdusă pentru oprirea răspândirii coronavirusului a blocat la sol companiile aeriene. Rând pe rând, guvernele europene au intervenit pentru a salva de la faliment cele mai mari companii aeriene, precum Lufthansa şi Air France.

În cazul TAP, după lungi negocieri cu acţionarii privaţi, Guvernul de la Lisabona a ajuns la un acord care permite principalului acţionar privat, americanul David Neeleman, să se retragă. Asociatul său portughez va controla 22,5% din acţiuni iar salariaţii TAP îşi vor păstra pachetul de 5% din capital.

Directorul general de la TAP, Antonoaldo Neves, care a fost numit de David Neeleman, va fi înlocuit imediat, a adăugat ministrul portughez al Infrastructurii, Pedro Nuno Santos, care nu a dezvăluit însă cine va fi succesorul.

Compania aeriană TAP joacă un rol esenţial în sectorul turismului, unul din motoarele economiei portugheze. "Aproape 90% din turişti ajung cu avionul şi jumătate sunt transportaţi de TAP", a reamintit Pedro Nuno Santos, subliniind că pierderea acestei companii ar fi un dezastru economic. Santos a mai spus că Guvernul portughez a propus acţionarilor TAP un credit de până la 1,2 miliarde de euro pentru a întări grupul însă termenii împrumutului nu au fost acceptaţi de Consiliul de Administraţie.

Luna trecută, Asociaţia Internaţională de Transportat Aerian (IATA) a estimat că pandemia de coronavirus ar putea provoca liniilor aeriene pierderi nete de 84,3 miliarde de dolari în 2020, urmate de pierderi în valoare de 15,8 miliarde de dolari în 2021.