Investitorii straini cer Guvernului infiintarea unei unitati care sa supravegheze implementarea proiectelor de infrastructura. "Este esentiala pentru cresterea economica"
Autostrada
Consiliul Investitorilor Straini (FIC) recomanda infiintarea in subordinea Ministerului Transporturilor (MT) a unei unitati de implementare a programelor, sau a unui organism interministerial, responsabil cu supravegherea implementarii marilor proiecte de infrastructura, in conditiile in care multe proiecte au inregistrat intarzieri si depasiri de costuri.
"O serie de proiecte au inregistrat intarzieri si depasiri de costuri, printre cauze numarandu-se probleme de proiectare, intocmirea deficitara a caietelor de sarcini, procese de achizitie complexe si greoaie din punct de vedere administrativ, procese indelungate si, uneori, slab coordonate de obtinere a aprobarilor necesare sau lipsa resurselor pentru monitorizare in etapa de derulare. Aceasta inseamna ca exista o problema administrativa care nu a fost solutionata de cel putin 20 de ani", atrag atentia reprezentantii FIC, potrivit Agerpres.
Acestia reitereaza ca o infrastructura de calitate este esentiala pentru cresterea economica, iar in Romania mai sunt multe de facut pentru a aduce infrastructura tarii la standardele europene.
"Constiente de importanta pe care o joaca infrastructura in cresterea economica, toate guvernele Romaniei au declarat investitiile in infrastructura drept o prioritate, insa ritmul de dezvoltare in aceasta privinta a fost extrem de lent intrucat imbunatatirea infrastructurii necesita numeroase resurse. Bugetul de stat a limitat alocarea de fonduri pentru proiectele de infrastructura, absorbtia fondurilor europene in acest scop a fost lenta, iar eforturile de a recurge la mecanisme alternative de finantare cum ar fi parteneriatele public-private nu s-au materializat. Pentru a eficientiza coordonarea intre principalii actori, recomandam Guvernului Romaniei sa infiinteze o unitate de implementare a programelor care sa functioneze in cadrul Ministerul Transporturilor (MT) sau un organism interministerial, responsabil(a) cu supravegherea implementarii marilor proiecte de infrastructura'', afirma FIC.
Aceasta unitate centrala ar urma sa beneficieze de expertiza tehnica, financiara si juridica, precum si de resurse financiare adecvate. Potrivit FIC, aceasta unitate va fi organismul responsabil global cu executarea proiectului pentru beneficiar, cu responsabilitati clar stabilite, dar si cu autoritatea de a se asigura ca, odata cu trecerea timpului si pe masura ce unitatea se dezvolta, marile proiecte se deruleaza intr-o maniera tot mai unitara, ca stabilirea de criterii de referinta se face cu usurinta si poate fi un mijloc de a oferi indrumare si asistenta de specialitate in alte proiecte individuale si oricand este necesar, ca este disponibila o situatie actualizata si imediata a proiectelor, iar acest departament va facilita minimizarea si eliminarea eventualelor probleme care pot aparea pe parcursul desfasurarii proiectului, ca ofera puncte de contact pentru mai multe organisme interesate pe masura ce trece timpul, ca acest departament va fi permanent si, prin urmare, pierderile de cunostinte ar fi minime.
O alta recomandare menita sa creasca impactul proiectelor de infrastructura, pe de-o parte, iar pe de alta parte sa faciliteze participarea sectorului privat in astfel de proiecte - in special la nivel municipal - este maximizarea utilizarii instrumentelor financiare in finantarea proiectelor de dezvoltare urbana.
"Pe langa efectul de levier pe care l-ar avea aceasta abordare (prin adaugarea de resurse private la resursele publice), administratiile publice locale si judetene s-ar orienta mai mult spre proiecte generatoare de venituri, contribuind astfel la dezvoltarea economica a comunitatilor", subliniaza FIC.
FIC noteaza si o serie de progrese inregistrate de Romania in domeniul infrastructurii, unul dintre acestea fiind Master Planul General de Transport, care se afla in etapa de stabilire a ultimelor detalii. "Aceasta este un progres bine-venit", spun reprezentantii FIC.
De asemenea, absorbtia fondurilor europene pentru infrastructura a crescut la 53,12%, existand acum sansa de a fi derulate o serie de proiecte plecand de la Master Plan, care este un plan general aplicabil pana in 2030. Totusi, nivelul absorbtiei in cadrul programelor operationale nu este uniform, programele care se axeaza pe proiecte de infrastructura POS Transport nu dau inca cele mai bune rezultate, precizeaza FIC.
Mai multe despre:
#investitori straini#autostrazi
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS