"O serie de proiecte au inregistrat intarzieri si depasiri de costuri, printre cauze numarandu-se probleme de proiectare, intocmirea deficitara a caietelor de sarcini, procese de achizitie complexe si greoaie din punct de vedere administrativ, procese indelungate si, uneori, slab coordonate de obtinere a aprobarilor necesare sau lipsa resurselor pentru monitorizare in etapa de derulare. Aceasta inseamna ca exista o problema administrativa care nu a fost solutionata de cel putin 20 de ani", atrag atentia reprezentantii FIC, potrivit Agerpres.

Acestia reitereaza ca o infrastructura de calitate este esentiala pentru cresterea economica, iar in Romania mai sunt multe de facut pentru a aduce infrastructura tarii la standardele europene.

"Constiente de importanta pe care o joaca infrastructura in cresterea economica, toate guvernele Romaniei au declarat investitiile in infrastructura drept o prioritate, insa ritmul de dezvoltare in aceasta privinta a fost extrem de lent intrucat imbunatatirea infrastructurii necesita numeroase resurse. Bugetul de stat a limitat alocarea de fonduri pentru proiectele de infrastructura, absorbtia fondurilor europene in acest scop a fost lenta, iar eforturile de a recurge la mecanisme alternative de finantare cum ar fi parteneriatele public-private nu s-au materializat. Pentru a eficientiza coordonarea intre principalii actori, recomandam Guvernului Romaniei sa infiinteze o unitate de implementare a programelor care sa functioneze in cadrul Ministerul Transporturilor (MT) sau un organism interministerial, responsabil(a) cu supravegherea implementarii marilor proiecte de infrastructura'', afirma FIC.

Aceasta unitate centrala ar urma sa beneficieze de expertiza tehnica, financiara si juridica, precum si de resurse financiare adecvate. Potrivit FIC, aceasta unitate va fi organismul responsabil global cu executarea proiectului pentru beneficiar, cu responsabilitati clar stabilite, dar si cu autoritatea de a se asigura ca, odata cu trecerea timpului si pe masura ce unitatea se dezvolta, marile proiecte se deruleaza intr-o maniera tot mai unitara, ca stabilirea de criterii de referinta se face cu usurinta si poate fi un mijloc de a oferi indrumare si asistenta de specialitate in alte proiecte individuale si oricand este necesar, ca este disponibila o situatie actualizata si imediata a proiectelor, iar acest departament va facilita minimizarea si eliminarea eventualelor probleme care pot aparea pe parcursul desfasurarii proiectului, ca ofera puncte de contact pentru mai multe organisme interesate pe masura ce trece timpul, ca acest departament va fi permanent si, prin urmare, pierderile de cunostinte ar fi minime.

O alta recomandare menita sa creasca impactul proiectelor de infrastructura, pe de-o parte, iar pe de alta parte sa faciliteze participarea sectorului privat in astfel de proiecte - in special la nivel municipal - este maximizarea utilizarii instrumentelor financiare in finantarea proiectelor de dezvoltare urbana.

"Pe langa efectul de levier pe care l-ar avea aceasta abordare (prin adaugarea de resurse private la resursele publice), administratiile publice locale si judetene s-ar orienta mai mult spre proiecte generatoare de venituri, contribuind astfel la dezvoltarea economica a comunitatilor", subliniaza FIC.

FIC noteaza si o serie de progrese inregistrate de Romania in domeniul infrastructurii, unul dintre acestea fiind Master Planul General de Transport, care se afla in etapa de stabilire a ultimelor detalii. "Aceasta este un progres bine-venit", spun reprezentantii FIC.

De asemenea, absorbtia fondurilor europene pentru infrastructura a crescut la 53,12%, existand acum sansa de a fi derulate o serie de proiecte plecand de la Master Plan, care este un plan general aplicabil pana in 2030. Totusi, nivelul absorbtiei in cadrul programelor operationale nu este uniform, programele care se axeaza pe proiecte de infrastructura POS Transport nu dau inca cele mai bune rezultate, precizeaza FIC.