Inovatia din industria aviatica. Avioanele vor fi construite cu ajutorul imprimantelor 3D
Pentru urmatoarea sa generatie de motoare cu reactie, General Electric planuieste sa foloseasca imprimarea 3D, relateaza Bloomberg. Iar acesta nu este decat inceputul unei industrii care promite sa revolutioneze aproape toate sectoarele.
In fiecare motor, 19 duze pompeaza carburant in camera de combustie, acolo unde acesta fuzioneaza cu aerul comprimat. Dar pentru ca distributia de combustibil trebuie facuta foarte precis, interiorul duzelor este extrem de sofisticat, asa ca General Electric ia in calcul folosirea unei imprimante 3D, care sa poata suda piesele din care sunt compuse aceste duze intr-un corp unitar, folosind laserul pe un aliaj de metal denumit crom cobalt. Dispozitivul ar deveni astfel mai usor de realizat, de cinci ori mai durabil si cu o greutate mai mica, ceea ce inseamna o reducere cu 18 kilograme pentru un avion cu doua motoare.
Pana in 2020, compania americana se asteapta ca 100.000 din motoarele sale sa fie produse folosind aceasta tehnologie.
Tehnologia de printare 3D creeaza lucruri utile prin procedee inovatoare. Align Technology, de exemplu, o foloseste pentru a face aparate dentare transparente, Nike pentru pantofi sport, Bespoke pentru proteze personalizate, iar DUS Architects, companie olandeza, si-a propus sa printeze o casa intreaga.
Dupa cum sugereaza si exemplele de mai sus, imprimarea 3D are deja un efect puternic asupra economiei. Initial, ea s-a dovedit a fi utila in materie de prototipuri, dar, asa cum o arata mai nou General Electric si companiile anterior mentionate, noile imprimante vor putea fi curand capabile sa creeze componente de baza si produse finite.
Tehnologia 3D, o piata de peste 2 miliarde de dolari
In 2012, 28,3% din piata globala a imprimantelor 3D, una de 2,2 miliarde de dolari, era deja legata de producerea pieselor pentru produse finite, si nu pentru prototipuri. Aceasta schimbare ar putea avea un efect important asupra economiei mondiale si a politicilor publice.
In prezent, imprimarea 3D ramane inca o mica parte din procesul de productie. Pentru bunurile produse in masa, mulajul prin injectie se dovedeste de obicei mai rapid si mai simplu. Iar aceasta nu este decat o chestiune de timp pana cand tot mai multe firme vor folosi noua metoda, inlocuind treptat echipamentele din prezent. In cateva decenii, firme precum General Electric ar putea construi avioane folosind imprimante 3D, fara sa faca pic de zgomot.
Primul avantaj al acestei tehnologii il reprezinta eficienta. Imprimantele pot lucra non-stop, fara a fi supravegheate. Pot printa piese unite, eliminand nevoia de asamblare, si utiliza mult mai eficient materialele care in procesul clasic de productie ar fi risipite. Lanturile de aprovizionare s-ar scurta si ele in acest fel.
In al doilea rand, in ceea ce priveste prototipurile, imprimarea 3D se dovedeste deja extrem de utila in sectorul auto, cel medical, cel aerospatial sau al electronicelor de masa. Designerii pot incerca acum tot felul de idei, la costuri mult mai mici, complexitatea si precizia dispozitivelor putand fi usor setata de catre utilizatori.
Costul, timpul si abilitatea necesara crearii unui obiect complicat vor fi aceleasi cu cele investite in dezvoltarea unuia simplu, asa ca inventatorii isi pot da mai usor frau liber imaginatiei.
Imprimantele devin tot mai bune, mai complexe si mai ieftine, reduc cheltuielile, dar atrag riscul de a-i transforma pe inventatori in producatori. Costurile personalizarilor sunt aprope eliminate, pentru ca nu este nevoie de unelte diferite pentru a crea forme diferite. Pentru afacerile mici, o imprimanta 3D poate elimina productia in exces, dar si nevoia pentru un depozit, diminuand totodata si costul de distributie, printr-o legatura vanzator-cumparator mai directa.
Entuziastii isi imagineaza deja ca, in viitor, fiecare dintre noi vom avea in casa o astfel de imprimanta, ce ne va ajuta sa producem practic orice ne dorim. Un scenariu mai realist este insa acela in care oamenii vor utiliza atelierele cu astfel de imprimante pentru a-si produce propriile produse, sau folosindu-se de schitele altora. In Europa, Staples Inc. colaboreaza cu Mcor Technologies pentru o astfel de strategie: clientii pot uploada fisele de design pe site, dupa care isi pot ridica produsul printat de la magazinele locale Staples.
Este de asteptat ca imprimarea 3D sa joace un rol crucial in economia globala. Mai mult, guvernele lumii trebuie sa aiba grija cu privire la reglementarile pe care le vor adopta in acest domeniu, noteaza Bloomberg.
Pe acelasi subiect: