În lupta cu operatorii aerieni low-cost, companiile de linie taie și ele din prețuri
Le permit clienților, de exemplu, să-și cumpere bilete mai ieftine fără serviciile cu care i-au obișnuit, cum ar fi: masa din timpul zborului sau bagajul de cală inclus în preț. De cealaltă parte, sunt companii low-cost care încep să adauge costuri suplimentare pentru bagajele de mână, până acum gratuite.
Reporter: „Dacă în acest moment încerc să îmi planific o vacanţă la Paris, la mijlocul lunii ianuarie de anul viitor, un motor de căutare îmi dă următoarele variante. Cel mai ieftin bilet este la o companie low-cost şi costă 74 de euro. Am inclus doar bagajul de mână. Dacă vreau mâncare pe timpul zborului sau bagaj de cală trebuie să plătesc în plus. Următoarea pe listă este o companie de linie. Aici biletul este 129 de euro. Şi chiar dacă vorbim de o companie de linie, nici aici nu sunt incluse taxele pentru mâncare sau bagajul de cală.”
Pentru aceeaşi cursă, la aceeaşi companie de linie, un bilet cu toate facilităţile incluse trece de 230 de euro. S-a ajuns la această diferenţă pentru că tot mai multe companii tradiționale au început să vândă şi asemenea bilete „smart” sau „light”, presate de competiţie. În România, 60% dintre zboruri sunt low-cost. Compania Tarom nu a aplicat încă această practică.
Ciprian Enea, reprezentant agenție turism: „S-a ajuns în situaţia în care companiile care până acum câţiva ani să ofere odată cu un bilet şi masă la bord, şerveţele, căşti, două bagaje de cală, să vândă bilete fără nicio facilitate. Oamenii nu mai vor să plătească dublu.”
Mamă: „O companie mai ridicată îţi oferă ceva de băut sau de mâncat, dar nu mi se pare aşa important. Important e să ajungem în siguranţă acasă”
Călător: „Noi, tinerii, nu prea punem accent pe confort, suntem mai mult pe distracţie.”
Beneficiile sunt împărţite, spun cei care reprezintă drepturile pasagerilor.
Marian Mihail, Asociaţia pentru Protecţia Drepturilor Pasagerilor: „Companiile tradiţionale au un orar foarte bun de zbor, poţi să pleci dimineaţa şi să ajungi seara înapoi, operează pe aeroporturi mari, aproape de oraşe. Cât despre companiile low-cost, sunt ieftine, eficiente şi au flota nouă de avioane.”
Valentin Iordache, purtător de cuvânt Otopeni: „Poate să aleagă să opereze la burduf, la pasarela de îmbarcare-debarcare sau poate să staţioneze pe platformă, iar pasagerii să fie transportaţi cu autocarul. Este mai ieftin, dar şi confortul pasagerilor este mai scăzut.”
În schimb, ca să mai acopere din costuri, unele companii low-cost schimbă regulile privind bagajele de mână, până cum gratuite. De la 1 noiembrie, veţi putea lua la bordul aeronavelor Ryan Air două bagaje de mâna doar dacă aveţi bilet Priority.
Dacă nu, pe al doiela trebuie să îl duceţi la cală şi să plătiţi 8 euro. La Wizz Air, trebuie să lăsaţi bagajul mare de mână la biroul de check-in, care va fi transportat gratis la cală.
Pe acelasi subiect: