Printre modificarile care ne asteapta in viitor se numara si reducerea poluarii fonice, gratie unui motor ce isi schimba forma. Totodata, bagajele vor ajunge si ele mai repede in mana calatorilor grabiti.

Toate aceste concepte, care par acum de domeniul stiintifico-fantastic, au fost gandite de un grup de studenti la Inginerie, la indemnul producatorului european Airbus. Compania a dezvoltat un parteneriat cu UNESCO, prin care sponsorizeaza pentru al treilea an la rand competitia Fly Your Ideas.

Potrivit lui Dale King, senior manager la Airbus pe cercetare si tehnologie, scopul este sa determine implicarea inventatorilor de maine si, eventual, sa ii faca sa constientizeze importanta componentei ecologice din proces si sa ii impulsioneze sa vina cu idei prietenoase cu mediul.

“Incercam sa incurajam noua generatie de lideri sa se gandeasca la noi moduri in care industria aviatica sa devina mai eficienta din punct de vedere ecologic si sa devina mai sensibili la impactul pe care aceasta il are asupra mediului”, explica King.

Tema concursului se inscrie in viziunea generala a companiei, care isi doreste sa injumatateasca emisiile de dioxid de carbon pana in 2050, astfel ca multe dintre solutiile discutate vorbesc despre zboruri fara emisii poluante.

“Chiar daca am inlocui numai combustibilul folosit in prezent cu gaz natural lichefiat, tot am putea reduce emisiile de dioxid de carbon cu 20%”, sustine Luke Spiteri, unul dintre finalistii competitiei.

Spiteri conduce echipa de la Institutul Tehnologic Royal Melbourne, care a proiectat niste adaosuri pentru aripile avioanelor, care sa transporte combustibil racit catre motor. Viziunea sa presupune folosirea de bio-LNG, o combinatie dintre biometan (produs organic provenit din deseuri) si gaz natural lichefiat, care sa inlocuiasca combustibilul clasic. Spiteri sustine ca acest amestec ar putea reduce in total emisiile de CO2 cu pana la 97%.

Cei de la Universitatea Putra, din Malaezia, au venit cu o alta solutie inovatoare: o tehnologie prin care sa se transforme caldura corpului uman (in speta, a pasagerilor) in curent electric. Tan Kai Jun, liderul echipei, vorbeste despre scaune imbracate intr-un material termoelectric, care sa faca aceasta conversie.

“Este vorba de o cantitate mica ce poate fi obtinuta, dar imaginati-va ca ar veni de la 550 de scaune, in decursul a zece ore de zbor. Un avion are o durata de viata de cateva sute de zboruri, asa ca in timp asta inseamna o economie importanta”, spune Jun.

Dale King, de la Airbus, observa ca mai e de lucru pana cand tehnologia sa se poata dovedi eficienta, insa spune ca o are in vedere: “In prezent, dificultatea vine de la greutatea acestor echipamente, iar greutatea are un impact direct asupra consumului. Schimbarea nu este posibila imediat, dar exista potential pentru viitor.”

Bertrand Piccard, cofondator si pilot la Solar Impulse, care foloseste energia solara pentru pilotaj, e de parere ca astfel de idei sunt cele care duc la inovatii. “Lumea aviatica iubeste pionierii, pentru ca datorita lor a luat fiinta. Desigur, nici ei nu cred ca ceea ce pun la cale poate fi aplicat pe zborurile comerciale, si ar avea dreptate. Astazi nu este posibil. Dar cand fratii Wright au zburat pentru prima oara in 1903 si Lindbergh a traversat Atlanticul in 1927, nimeni nu si-a imaginat macar ca un avion cu 300 de pasageri la bord ar putea face aceasta calatorie”, spune Piccard.

Mai multi experti din industrie si-au manifestat un puternic interes asupra proiectului, iar Sir Richard Branson, proprietarul Virgin Atlantic, se numara printre sponsori.