Aeroportul din Oradea se modernizeaza cu fonduri europene
Aeroportul Oradea deschide licitatie pentru lucrari de modernizare in valoare totala de peste 130 de milioane de lei. Banii vor fi obtinuti din fonduri europene nerambursabile, informeaza Mediafax.
Presedintele Consiliului Judetean Bihor, Cornel Popa, si directorul Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc, au anuntat, joi, intr-o conferinta de presa, lansarea licitatiei pentru atribuirea lucrarilor de modernizare a acestuia, ce urmeaza sa fie facute cu fonduri europene nerambursabile, precum si cu cofinantari de la bugetul de stat si de la cel al Consiliului Judetean Bihor, in valoare totala de peste 130 de milioane de lei.
Potrivit celor doi, desi inca nu a fost semnat contractul de finantare cu Comisia Europeana, autoritatile de la Bruxelles si de la Bucuresti "au dat unda verde licitatiei" pentru atribuirea lucrarilor de modernizare si extindere a aeroportului, aceasta fiind deja lansata in cadrul Sistemului Electronic de Achizitii Publice la inceputul saptamanii, pe 20 ianuarie.
"Nu de capul nostru am lansat licitatia, ci in urma acordurilor primite, pentru ca pana in 30 septembrie 2015 proiectul trebuie finalizat. Din ce stim, acordul de finantare urmeaza sa fie semnat curand, poate chiar la Oradea, poate in prezenta premierului. Orice prim-ministru isi doreste sa participe la semnarea unui asemenea contract, care nu se semneaza in fiecare zi", a spus Popa.
Presedintele CJ Bihor a adaugat ca spera ca firmele care vor participa la licitatie si vor pierde "sa nu-si taie picioarele reciproc", determinand amanarea inceperii lucrarilor.
De asemenea, Popa a afirmat ca pana pe 4 martie toate firmele interesate si care indeplinesc criteriile pot depune oferte, la aceasta data, la ora 10.00, ele urmand sa fie deschise si declarat castigatorul.
La randul sau, comandantul Aeroportului Oradea a afirmat ca firmele care sunt interesate de lucrare vor avea de respectat reguli stricte, atat pentru a le fi acceptate ofertele, cat si pentru a nu fi penalizate in timpul efectuarii lucrarilor sau inaintea receptionarii acestora.
"Deja patru firme au si cerut clarificari, ceea ce inseamna ca va fi o concurenta foarte mare, dar am si pus conditii foarte aspre. Firmele trebuie sa aiba autorizari speciale de la Autoritatea Aeronautica Romana, sa isi asume un grafic de lucrari in trei etape pentru a tine aeroportul inchis cat mai putin timp, pentru ca acesta va fi un criteriu important pentru departajare si vor suporta penalizari de 50.000 euro pentru fiecare zi in care aeroportul va fi tinut inchis peste perioada asumata. In plus, vor fi si alte penalizari pentru intarzierea per ansamblu a lucrarilor", a spus Gheorghe Pasc.
Acesta a adaugat ca actuala pista va fi complet inlocuita, pentru ca la final lungimea sa fie extinsa de la 1.800 de metri la 2.100 de metri, latimea de la 30 la 45 de metri, iar ea sa suporte greutatea aeronavelor de dimensiuni mari, tip Boeing.
De asemenea, a adaugat comandantul aeroportului, vor fi construite o noua platforma, un nou sistem de balizaj (nu doar pe marginile pistei, ci si pe axul central al acesteia), precum si o noua uzina electrica pentru sustinerea sistemului de balizaj, la care nu vor exista cuplati alti consumatori.
In fine, a spus Pasc, platformele vor permite "parcarea" concomitent a sase aeronave, din care doua grele, tip Boeing, doua medii (tip ATR 42) si doua mici (tip ATR 72).
Valoarea totala a proiectului de modernizare si extindere a aeroportului oradean este de 130,075 milioane lei, din care valoarea totala eligibila de 96,306 milioane. Din aceasta suma, 85% (81,860 milioane lei) vor fi asigrati de Comisia Europena prin Programul Operational Sectorial Transporturi (axa pentru infrastructura de transport aerian), 2% (1,926 milioane lei) din bugetul Consiliului Judetean Bihor, iar 13% (12,519 milioane lei) de la bugetul de stat.
Proiectul de modernizare si extindere a Aeroportului din Oradea a fost elaborat in 2011, cand presedinte al CJ Bihor era Radu Tirle, iar in iunie 2012 a fost declarat eligibil de Autoritatea de Management a POS Transporturi, cu un punctaj de 92 din 100 puncte posibile. Finantarea a fost insa amanata, astfel incat in vara anului trecut proiectul a trebuit sa fie actualizat si depus din nou la Autoritatea de Management a POS Transporturi, primind unda verde spre finantare de la autoritatile europene impreuna cu cele elaborate pentru aeroporturile din Craiova si din Iasi.
Banii vor fi asigurati, conform asigurarilor primite de conducerea CJ Bihor, cel mai probabil in cursul lunii urmatoare.
Pe acelasi subiect: