Valuta si banii la saltea revin in forta

Dobanzile real negative la depozitele in lei incep sa produca efecte nedorite pentru economisire, fundamentul dezvoltarii economice, inainte de a reusi sa relanseze in vreun fel creditarea si consumul. Economiile romanilor reincep sa migreze dinspre lei spre valuta. Tendinta a devenit vizibila de la jumatatea anului trecut, cand cresterea inflatiei a readus dobanzile la lei in teritoriul real negativ, si mult mai evidenta la inceputul acestui an, cand datele BNR au aratat clar reorientarea preferintelor de economisire.

Astfel, depozitele in lei ale populatiei scadeau, in termeni reali, cu 4,2% la 31 ianuarie 2013, fata de aceeasi data a anului trecut, in timp ce depozitele in valuta cresteau cu 16%. In cazul companiilor, declinul economisirii in moneda nationala este si mai abrupt – 12% – intr-o perioada in care spre valuta s-au indreptat depozite cu 13,7% mai mari, scrie Capital.

Optimism de la Ministerul Agriculturii: recolta de cereale de 18-19 mil. tone la vara

Fermierii romani vor strange la vara o recolta de cereale cuprinsa intre 18 si 19 milioane de tone, o productie cu 50% peste cea de anul trecut, a spus ieri Achim Irimescu, secretar de stat in Ministerul Agriculturii, la seminarul „Cum poate redeveni agricultura vedeta economiei? “, organizat de Ziarul Financiar. „Se pare ca acest an va fi cel putin bun pentru agricultura. Productia de cereale va fi probabil de aproximativ 18-19 milioane de tone. Vestea buna este ca zilele urmatoare o sa dam drumul subventiilor pentru agricultori, iar platile pentru segmentul zootehnic sunt in contul agentiei de plati“, a anuntat Irimescu. O astfel de recolta va reprezenta un plus important fata de cantitatile stranse de fermieri anul trecut, dar agricultura nu va reusi nici de data aceasta sa se apropie de potentialul de productie de 40 de milioane de tone, despre care vorbesc fermierii, noteaza zf.ro.

Industria romaneasca se ridica impotriva eolienelor. Ce spun investitorii in regenerabile

Schema de sprijin pentru regenerabile face ca nu doar populatia sa plateasca mai mult pentru producatorii de energie curata, cu precadere pentru cei cu turbine eoliene. Cel mai mare pret al boom-lui eolian din Romania este platit de industriile intensive in energie, si de industria producerii de energie din surse conventionale, anunta www.economica.net. Cei mai mari consumatori de curent din Romania, producatrul de aluminiu Alro Slatina si producatorul de otel ArcelorMittal, au cerut Guvernului sa ajusteze sprijinul acordat industriei eoliene (cea fotovoltaica este inca irelevanta prin dimensiune) pentru ca sumele platite pentru certificatele verzi ii fac sa devina necompetitivi.

Seful Automobile Dacia: Trebuie sa avem grija la competitivitatea noastra fata de India

Uzina Dacia de la Mioveni va intra incepand cu acest an in concurenta si cu fabrica Renault din Chennai, de unde francezii vor importa modelul Duster pentru Marea Britanie. Concurenta din est vine la mai putin de un an de cand constructorul francez a demarat productia a doua din cele cinci modele de baza ale Dacia in Maroc, la Tanger, unde costurile cu forta de munca sunt la jumatate fata de cele din Romania, iar infrastructura pentru export este superioara celei de pe piata locala. In plus, vanzarile Dacia si piata auto marocana au crescut anul trecut cu 20 respectiv 30%, in timp ce in Romania acestea au pierdut mai bine de 80% in ultimii sase ani. „Exista mai multe tipuri de costuri, de la cel simplu, de productie, dupa care este costul global, care include costurile logistice cum ar fi transportul catre clienti. In momentul in care Renault a decis ca Duster cu volan pe dreapta sa fie produs la Chennai, in India, a facut acest lucru deoarece vrea o abordare rapida si eficienta. Trebuie sa avem grija la competitivitatea noastra fata de uzina din Chennai“, a spus Jérôme Olive, directorul general al Automobile Dacia, citat de Ziarul Financiar.

Solutia pentru cei care vor sa-si plateasca impozitele catre stat on-line. Ce pasi trebuie sa urmeze

Cei care vor sa isi plateasca on-line darile catre stat sunt asteptati la primarie ca sa primeasca un cod si o parola. Desi le-ar fi extrem de usor si ar scapa repede de griji, romanii insista insa sa stea la cozi interminabile in sediile directiilor de taxe si impozite. Exista desigur si restantieri. O treime dintre bucuresteni au ajuns in aceasta situatie si nu le pasa ca se vor trezi curand cu salariile blocate. In sectorul 6 al Capitalei, numarul restantierilor la taxe si impozite este in crestere de la an la an. Peste 1000 de somatii au fost trimise doar in ultima luna. Oamenii risca sa li se blocheze conturile. Pentru inceput sunt vizati cei cu datorii vechi si mari. Iata exemplul unui barbat care a acumulat restante de peste 10.000 de lei, noteaza www.stirileprotv.ro.

Viitorul televiziunii? 3 tendinte pentru o industrie de miliarde

O data cu evolutia tehnologica si cu aparitia dispozitivelor “Smart”, intreaga industrie a televiziunii se va schimba si se va adapta din mers, urmand ca in anii ce urmeaza sa asistam la schimbari majore. Analistul Rick Greenfield, citat de QZ.com, sustine ca “viitorul televiziunii deja a inceput” si a prezentat cea mai noua aplicatie de profil a Time Warner destinata set-top box-urilor Roku, dispozitive cunoscute pentru facilitarea accesului la Internet pentru televizoare. Fie ca este vorba despre Apple TV, Google TV sau orice alt suport care primeste semnal digital prin Internet, set-top boxurile vor reprezenta viitorul in industria televiziunii. Avand dimeniuni extrem de reduse, de marimea unui hard disk extern, set-top box-urile vor putea fi considerate in viitorul apropiat “creierul” din spatele televizoarelor inteligente, scrie www.wall-street.ro.

Se clatina imperiul celui mai bogat om al lumii. Mexicul impune noi reglementari in industria telefoniei mobile

Guvernul mexican ar putea castiga puterea de a desfiinta companiile de telecomunicatii care controleaza mai mult de jumatate din piata, printre acestea numarandu-se si cea detinuta de miliardarul Carlos Slim. Noul Institut Federal de Telecomunicatii va putea sa reglementeze competitia in industria mobila, relateaza Bloomberg. America Movil, detinuta de Carlos Slim, are 70% din abonatii din tara si 80 din infrastructura telefonica, insa a atins cel mai scazut nivel financiar din ultimii aproape patru ani. Scopul noilor legi este sa se creeze o mai mare competitivitate intr-o industrie care, in Mexic, valoreaza 30 de miliarde de dolari anual si este in prezent controlata de numai o mana de oameni. In lumina noilor schimbari, companiile mai mici de telecomunicatii, care pana in prezent nu aveau nici o sansa in fata gigantului America Movil, ar putea cauta pentru prima oara sa fie preluate de firme din afara tarii. “Lipsa competitiei in industria telecomunicatiilor reduce productivitatea in Mexic, limitatndu-si capacitatea de crestere si de a genera locuri de munca mai bine platite”, a declarat presedintele Enrique Pena Nieto.

Profetul crizei, Nouriel Roubini, avertizeaza din nou: Zona euro s-ar putea confrunta cu o recesiune mai grava decat cea inceputa in 2008

Economistul american Nouriel Roubini avertizeaza ca, daca Banca Centrala Europeana nu va reduce din rata dobanzilor, zona euro s-ar putea confrunta cu o perioada de recesiune chiar mai grava decat cea inceputa in 2008. Motivul ar fi tensiunile politice si sociale la care ar duce o mentinere a situatiei curente, scrie CNN Money. BCE a decis saptamana trecuta sa mentina dobanzile la un nivelul scazut record de 0,75%, cat a ramas din luna iulie, impotriva predictiilor conform carora economia din zona euro va avea in 2013 un parcurs dificil. Roubini nu este singurul economist care a facut astfel de pronosticuri, bazandu-se pe alegerile recente din Italia, dar si pe viitorul economic nesigur. Roubini, care a devenit celebru dupa ce ar fi prezis criza din 2008, sustine ca Banca va fi fortata sa ia in cele din urma masuri ca sa evite recesiunea, numai ca risca sa faca acest pas prea tarziu. “Trebuie sa reduca rata dobanzii, sa stimuleze economia si sa slabeasca valoarea euro”, a declarat acesta. Si Christine Lagarde, sefa Fondului Monetar International, e de parere ca BCE isi permite sa mai scada din dobanzi.

Apple umbla in sfarsit la rezervele de bani, dupa ce a fost acuzata ca nu profita suficient de ele

Apple isi va anunta luna viitoare planurile cu privire la o parte din banii pe care ii are depozitati, potrivit Howard Ward, director la compania de brokeraj Gamco Investors. Acesta a precizat ca gigantul american detine 137,1 miliarde de dolari in bani cash si investitii, iar in 2013 va mai adauga inca 42 miliarde de dolari la aceasta suma, informeaza Bloomberg. “Vom avea un anunt oficial din partea companiei, despre cum intentioneaza sa isi realoce o parte din acesti bani”, a declarat Ward. Informatia vine dupa ce David Einhorn, unul dintre actionarii Apple, a dat recent in judecata compania pentru ca aceasta nu ar fi profitat suficient de rezervele financiare de care dispune. "Este un fel de mentalitate de criza. Oamenii care au trecut prin situatii critice, si Apple s-a confruntat cu cateva de-a lungul timpului, au impresia ca nu au niciodata suficiente rezerve", a declarat Einhorn. Desi domina piata de smartphone-uri si tablete, actiunile companiei au scazut in ultima perioada, fiind cu 35% mai mici fata de recordul absolut inregistrat in septembrie 2012.

KLM a introdus zborurile transatlantice cu avioane alimentate cu ulei de gatit

Compania aeriana olandeza KLM a inceput sa foloseasca pentru zborurile sale un amestec care include combustibil pentru avioane, in proportie de 75%, dar si ulei de gatit, in proportie de 25%, informeaza BBC. Schimbarea se aplica deocamdata zborurilor comerciale, printre aeronavele pe care vor fi functiona cu noul amestec de combustibil numarandu-se si Boeingurile 777, care fac legatura intre aeroporturile JFK din New York si Schiphol din Amsterdam. Experimentul se va desfasura in fiecare zi de joi, pentru urmatoarele sase luni. Uleiul provine de la restaurantele din statul american Louisiana, dar este reprocesat la o fabrica din Baton Rouge, inainte de a fi folosit pentru avioane. Acesta nu afecteaza, se pare, cu nimic calitatea zborurilor, in schimb are avantajul ca reduce emisiile de carbon cu pana la 80%. Nu este pentru prima oara cand KLM incearca o combinatie diferita de combustibili, din dorinta de a avea un impact negativ mai mic asupra mediului inconjurator.