Vom plati telefonul in functie de ora la care vorbim pe mobil !
Operatorii nord-americani de retele wireless sau terestre ar putea migra, in acest an, de la planurile de tarifare in bloc, la cele calculate pe baza volumului, a intervalelor orare si chiar a modului in care clientii folosesc datele, se arata in ultimul raport realizat de grupul specializat in tehnologie, media si telecomunicatii (TMT) din cadrul Deloitte.
„Aceste noi scheme de tarifare vor fi incurajate si de autoritatile de reglementare”, spun specialistii companiei de audit si consultanta fiscala. Ei lasa sa se inteleaga ca exemplele de mai sus s-ar putea transforma in tendinte la nivel global, in conditiile in care „industria, cu precadere piata de servicii mobile, resimte o mare nevoie pentru introducerea unui sistem de tarifare mai rational”.
Potrivit raportului in cauza, obisnuintele de utilizare se schimba mai ales in retelele mobile suprasolicitate prin telefoane smart, dar chiar si in retelele terestre broadband de mare viteza.
„Inainte, varful de utilizare era atins intre orele 18:00 si 23:00, dar acum segmentul orar s-a scurtat cu doua ore, intre orele 19:00 si 22:00”, explica expertii Deloitte.
Totodata, pana la finele acestui an, cautarea si primirea de informatii prin intermediul telefonului mobil ar putea capata noi intelesuri. De exemplu, prin actiuni de cautare mobila utilizatorul poate primi nu doar sugestii privind locul unde poate servi masa sau de unde poate cumpara un cadou, ci si indicatii pas cu pas specifice sistemelor de navigare GPS. Valoarea acestei functii pentru publicitari si furnizori de astfel de servicii va fi foarte importanta.
Referitor la Romania in mod direct si tendintele locale, Andrei Ionescu, ERS Senior Manager in cadrul Deloitte Romania, crede ca globalizarea isi spune cuvantul: „consumatorii se lasa purtati de valul tehnologiilor noi si sofisticate, cum sunt telefoanele smart, retelele mobile in banda larga sau retelele sociale, dar asteptarile legate de calitatea serviciilor si a metodelor de plata avantajoase sunt tot mai ridicate”.
Anul 2010 ar trebui sa fie anului reinventarii pe piata locala de telecom, dominata de Orange, Vodafone si Cosmote. Tot in acest an, „va fi interesant de urmarit evolutia pietei 3G din Romania, considerand miscarile de pe piata”, mai explica oficialii Deloitte.
„Succesul telefoanelor smart va continua, dar cea mai importanta batalie din acest an se va da pe piata de cautare cu ajutorul dispozitivelor mobile, miza care ar putea trece neobservata de catre analisti sau mass media”, se mai arata in raportul companiei de consultanta.
Veniturile globale pe acest segment sunt estimate la un nivel de 1 – 2 miliarde de dolari, dar pana la sfarsitul anului aceasta functie ar putea intra in randul primelor cinci cele mai populare aplicatii disponibile pe telefoanele smart, pe langa voce, trimitere de mesaje, calendar si navigare pe Internet.
Mai multe telefoane mobile vandute decat calculatoare
Vanzarile de telefoane mobile sunt estimate sa depaseasca, pana in 2011, vanzarile de calculatoare (mobile si desktop-uri laolalta), cu un volum de 400 de milioane de unitati. Aceasta evolutie ar putea incuraja producatorii de calculatoare sa isi diversifice activitate cu productia de telefoane mobile.
Pana in 2012, livrarile de telefoane smart ar putea depasi pragul de 500 de milioane de unitati. In acelasi an, functia de cautare ar putea genera cea mai mare parte din valoarea pietei de publicitate prin telefonia mobila, de 7,2 miliarde de dolari, conform raportului Deloitte.
Recunoasterea vocala
De asemenea, potrivit Deloitte, interfata de utilizator va deveni un element important de diferentiere in acest an.
„Dezvoltatorii trebuie sa ofere o diversitate de interfete de utilizatori, pentru fiecare context in parte. Ei trebuie sa integreze o multitudine de tehnologii – recunoasterea vocala pentru cei care se afla in autovehicule, de exemplu, sau cautarea vizuala pentru situatiile in care operatiunea de cautare este realizata prin selectia de imagini, in cazul pietonilor”, se mai spune in raportul companiei de audit si consultanta.
In acelasi timp, tehnologiile existente, cum este cea sensibila la atingere, vor fi in continuare supuse proceselor de actualizare si imbunatatire.
Expertii Deloitte TMT estimeaza ca in 2010, utilizatorii si rata de utilizare a serviciilor mobile Voice over Internet Protocol (VoIP) se vor dezvolta de la o simpla nisa la o tendinta principala, "datorita aparitiei de noi servicii care combina caracteristicile Protocolului Internet cu experienta transmisiei de date audio pe mobil". Astfel, aceste servicii ofera convorbiri la cost redus, dar si o varietate de functionalitati printre care convorbirile intre un interlocutor si mai multi interlocutori, servicii de posta electronica pe baza de voce, si servicii voce – text.
In acest context, numarul utilizatorilor de servicii VoIP mobile multifunctionale ar putea creste la cateva zeci de milioane pana la sfarsitul anului.
Conexiunile mobile broadband, supraincarcate
Numarul conexiunilor mobile broadband intre laptop-uri, netbook-uri si telefoane smart ar putea totaliza in acest moment 600 de milioane, mai spun oficialii Deloitte. In consecinta, retelele wireless de date la nivel global vor ajunge in 18 luni de la rate de utilizare foarte mici la aglomerare (echivalentul blocajelor in trafic).
Acest lucru ii pune pe furnizorii de servicii wireless in situatia de a rezolva problema capacitatii insuficiente a retelelor. Pana in 2014, aceste probleme ar putea fi rezolvate prin tehnologiile 4G, dar in majoritatea zonelor niciuna dintre aceste tehnologii nu va fi inca implementata in acest an.
Provocarea operatorilor va fi sa gaseasca solutii pana atunci. De altfel, problema s-ar putea agrava din moment ce telefoanele smart castiga in continuare teren, iar dispozitive noi cu acces in banda foarte larga precum tabletele (netTabs) devin tot mai populare.
Deloitte, una dintre cele mai mari firme de consultanta si audit din lume, face parte din asa-numitul „Big Four” alaturi de KPMG, Ernst&Young si PricewaterhouseCoopers.
In Romania, Deloitte este prezenta prin Deloitte Audit SRL, Deloitte Tax SRL, Deloitte Consultanta SRL si Reff & Asociatii si are o echipa de aproape 400 de profesionisti romani si expatriati.
Pe acelasi subiect: