Steve Jobs a avut din nou dreptate: Google se transforma in Microsoft. 5 proiecte marca Google, pe care Microsoft le-a experimentat fara succes
Primavara trecuta, cand Larry Page se pregatea sa preia conducerea Google, i-a cerut lui Steve Jobs cateva sfaturi. Jobs i-a spus sa se concentreze pe mai putine lucruri, dar pe care sa le faca foarte bine. Pentru ca, altfel, va ajunge sa semene cu Microsoft, se va hazarda in multe proiecte, dar nu va avea niciun succes cu ele. Dar Google s-a transformat deja in Microsoft, scrie Business Insider, in incercarea de a tine piept Facebook sau Apple.
Steve Jobs si-a adus aminte ulterior conversatia pe care a avut-o cu seful de la Google si i-a povestit-o biografului sau, Walter Isaacson.
Jobs i-a spus lui Page: “Gandeste-te ce vrea sa fie Google cand va fi mare. Care sunt cele 5 produse pe care vrei sa te concentrezi? Lasa restul la o parte, pentru ca te trag in jos. Te transforma in Microsoft.”
Page l-a ascultat intr-o oarecare masura, lasand la o parte o multime de proiecte experimentale. Cu toate acestea, Jobs a avut dreptate: Google se transforma in Microsoft. Iata mai jos cateva exemple:
1. Android este ca Xbox – un mare succes intr-un business nou, dar care nu aduce prea multi bani.
Android a transformat Google dintr-o companie de servicii web intr-una de sisteme de operare si a dat peste un competitor greu de depasit – Apple. Google a investit foarte multi bani in noul produs, in speranta ca, la un moment dat, acesti bani se vor intoarce multiplicati.
Cam acelasi lucru a facut Microsoft cu Xbox: a intrat pe o piata noua care era dominata cu totul de competitorul sau Sony, a pierdut bani cu fiecare consola, dar a sperat incontinuu ca va face profit.
Acum ambele produse sunt lideri de piata, dar niciunul dintre ele nu aduce companiilor producatoare banii sperati (Xbox face cam 8 miliarde de dolari pe an pentru |Miscrosoft, in timp ce Andriod aduce pentru Google aproximativ 1 miliard de dolari pe an).
2. Google+ este ca Bing – o reactie la un competitor de temut.
Google vede ce succes are Facebook si vrea sa-l inlocuiasca, asa ca vine cu un competitor mortal pentru reteaua lui Zuckerberg, si anume Google+.
In urma cu aproximativ 8 ani, Microsoft a vazut succesul pe care il avea Google si felul in care schimba istoria internetului, asa ca s-a apucat sa lucreze la propriul motor de cautare, si anume Bing.
Bing are acum 30% din piata, daca luam in considerare intelegerea pe care o are cu Yahoo Search. Ramane de vazut daca Google+ va fura, peste cativa ani, 30% din clientii Facebook
3. Google Music este ca Zune – o incercare de a concura cu Apple.
Google Music a intrat foarte tarziu in scena, la mai mult de 8 ani de cand Apple a introdus iTunes si la mai mult de un an de cand a inceput sa vorbeasca despre acest serviciu. Pe langa asta, mai are si anumite restrictii – de exemplu nu poti share-ui decat muzica pentru care platesti, nu oricare dintre melodiile pe care le incarci in system. Plus ca nu are muzica produsa de unul dintre cei mai mari producatori, respective Warner Music.
Ceea ce a facut Google cu Google Music seamana foarte bine cu Zune de la Microsoft, care a fost o incercare de a bate iPod-ul de la Apple. Si a ramas doar la stadiul de incercare.
4. Google TV este ca WebTV – o incercare de a aduce televiziunea mai aproape de internet.
Google TV incearca sa reinventeze televiziunea, care sa include si continut d epe internet. Este exact acelasi lucru pe care l-a incercat si Microsoft, cand a cumparat WebTV, la mijlocul anilor 1990. A fost un esec, asa ca Microsoft a incercat din nou cu UltimateTV. A dat gres si cu acest proiect, asa ca Microsoft s-a reorinetat catre un produs mai de succes, Xbox.
Google pare ca are mai multe sanse acum, cand exista mult mai mult continut video online si are si YouTube, care ajuta cu propriul continut video. Dar, una peste alta, istoria televiziunii interactive nu este una frumoasa, asa ca Google ar trebui sa aiba grija.
5. Google cumpara companii in nestire, asa cum obisnuia sa faca si Microsoft.
Google a achizitionat numai in acest an mai mult de 50 de companii. O mare parte dintre ele sunt mici afaceri, puse pe picioare de cativa oameni talentati, dar Google nu se da la o parte nici atunci cand vine vorba de mari achizitii, cum au fost YouTube, pentru continut video, DoubleClick, pentru publicitate, sau Motorola, pentru telefonie mobile.
Microsoft a avut cam aceeasi strategie de achizitii – a cumparat mici afaceri pentru talente, dar a dat si mari lovituri ca Great Plains and Navision, pentru software de contabilitate, aQuantive, pentru publicitate online, sau TellMe.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: