Start-up-uri de un miliard de dolari, produse din nimic. Romanul care a reusit in SUA, influentat de obiceiurilor romanesti de economisire
Lui Cristian Gheorghe nu-i place sa cheltuiasca bani decat daca este strict necesar. Ca adolescent in Romania, in 1980 a invatat sa inlocuiasca tuburile vidate ale televizorului pentru a-l face sa functioneze.
Dupa ce a emigrat in Statele Unite, a continuat sa-si insusiasca obiceiurile economice, dobandite in anii de comunism din Romania, scriu jurnalistii de la Forbes despre romanul care a construit OutlookSoft, o companie financiara in care juca rolul de CTO (Chief Technology Officer).
In 2005, Gheorghe punea bazele companiei OutlookSoft. A investit peste 600.000 de dolari in business, cumparand duzine de servere, angajand personal de suport care sa conduca masinariile respective si nu in ultimul rand achizitionand licente costisitoare de la giganti precum Microsoft si Oracle. “Trebuia sa platesc pentru fiecare licenta pe care o ceream. Parca nu se mai sfarsea procesul acesta”, a povestit Cristian Gheorghe pentru revista americana.
Acum insa, antreprenorul roman nu se mai plange de bani. La ora actuala manageriaza Tidemark Systems, producator de aplicatii pentru business, si care a inregistrat un succes fulminant in State. E-mailul sau corporate este gratuit, prin intermediul Google. Alte programe open-source se ocupa de bazele de date si softurile word de procesare ale firmei. Cat despre calculul de putere, spune ca nu mai are niciun fel de griji in prezent. Inchiriaza constant accesul la o gama de servere din exteriorul companiei, pentru care plateste mai putin de 12 centi pe ora.
Silicon Valley pare visul tuturor celor care viseaza sa-si deschida un low-cost start-up, scriu jurnalistii de la Forbes. Pe scurt, targetul tuturor celor care au idei, dar nu prea au fonduri de investitii. Asadar, construind o companie de software si cloud computing open-source, spera sa atraga investitori dornici de fuziuni. Cele trei virtuti ale Silicon Valley-ului sunt: mai ieftin, mai rapid si mai bine.
Cei mai multi intreprinzatori din Silicon Valley dau lovituri de miliarde la costuri doar de marketing social media, scurtcircuiteaza conceptul de design si inginerie si obtin castiguri uriase.
Potrivit estimarilor, cele mai ambitioase start-up-uri necesita investitii de cel putin 100.000 de dolari, aproape o zecime din costurile necesare in urma cu un deceniu, scrie Forbes.
“Traim vremuri excelente pentru antreprenoriat”, este de parere Raman Khanna, investitor la Onset Ventures. Softurile alternative open-source continua sa fie imbunatatite. Pretul conceptului de tip cloud scade la fiecare zece saptamani. “Pentru a infiinta un start-up ambitios nu ai decat in primele luni decat de un card de credit”, spune Khanna.
Bancile lucreaza din greu la capitolul creditare, pentru a le oferi intreprinzatorilor cele mai bune alternative. Cei mai multi dintre cei cu idei de afaceri apeleaza la institutiile financiare. In mod similar, numerosi operatori telecom au procedat la inceputul anilor `90, cand au instalat cabluri de fibra optica. Ulterior, piata a devenit suprasaturata de firme in domeniu.
Sute de companii de software s-au infiintat in Silicon Valley in ultimul an, potrivit bazelor de date TechCrunch, citate de Forbes. Cele mai multe dintre ele se bazeaza pe conceptul cloud.
Start-up-urile ieftine transforma fondurile de capital intr-un joc. Investitorilor aflati la inceput de drum le place sa castige teren prin controlul unor mici companii, pe care le pot vinde oricand la preturi accesibile. Insa firmele bazate pe conceptul cloud au tendinta de a cauta din start investitori, abia dupa ce ating succesul.