Cum a incercat HP sa reinventeze tabletele si a esuat. De ce nu reusesc producatorii sa bata iPad
Anuntul potrivit caruia Hewlett-Packard renunta la productia de tableta a facut ca actiunile companiei sa scada cu pana la 20%. Producatorul a dezvaluit si motivul: nu poate concura cu tableta iPad. Dupa ce bursele s-au calmat, investitorii au recunoscut. A fost cea mai buna miscare a HP din ultimii ani, una care arata clar ca nu exista o piata a tabletelor fara iPad si raportarea la produsul Apple, scrie The Economist.
Tablete care ruleaza sistemul Android, Hp cu sistemul webOS sau Research in Motion (RIM), niciuna nu a captat atentia publicului precum iPad. Trebuie doar sa ne uitam la cifre pentru a vedea acest lucru. Cota de piata a iPad este de 61%, si in continua crestere, in timp ce cota celorlalte tablete este abia de 30% (Microsoft - 4,6% si RIM - 3,3%).
Cei de la The Economist spun ca mai devreme sau mai tarziu, ceilalti producatori isi vor da seama ca nu pot concura cu iPad dintr-un simplu motiv: Apple a fost primul pe aceasta piata, insa, acest lucru nu inseamna ca produsele competitorilor sunt mai slabe. Spre exemplu, chiar multe dintre tabletele ce ruleaza sistemul Android sunt aproximativ la de performante, insa designul nu il egaleaza.
Cu ce se diferentiaza iPad? Niciuna dintre tablete nu a reusit sa reediteze ecranul de 9,7 inci si indeajuns de multe aplicatii pentru o asemenea dimensiune. Astfel, vorbim de mai mult de 90.000 de programe din cele 475.000 din App Store, fata de 900 din 300.000, in cazul Android, care au fost redimensionate pentru a se potrivi ecranului.
Per total, marea diferenta este chiar faptul ca Apple a inventat o noua categorie de produse, la fel ca in cazul iPod si iPhone. Insa, acest lucru nu i-a descurajat pe ceilalti producatori, care ofera produse asemanatoare la jumatate de pret.
Spre exemplu, HP si defunctul de acum TouchPad. Pretul versiunii de 16 Gb a costat 499 de dolari, la fel ca modelul de baza al iPad. In schimb, pe parcurs, din cauza unei camere dezamagitoare si greutate prea mare, pretul a scazut la 399 de dolari, pana la 99 de dolari.
Surpriza, in urma cererii surprinzatoare, HP a regandit strategia a anuntat ca va prelungi productia de tablete, iar consumatorii le vor putea cumpara in cateva saptamani. Dar vanzarile bune acopera si costurile de productie si asigura profitul producatorului? Cei de la IHS iSuppli, citati de The Guardian, spun ca si un pret de 200 de dolari per tableta ar inseamna faptul ca HP pierde bani. Spre exemplu, doar componentele TouchPad de 32 de Gb costa 328 dolari.
Acest lucru i-a facut pe multi sa creada ca HP incearca de fapt sa vanda si ultimele componente de tablete ramase. Cei de la publicatia taiwaneza DigiTimes spun ca fabricile HP au ramas pe stoc cu componente pentru modelul de 7 inci, un lucru pe care producatorul nu l-a facut public.
In contrast, o tableta iPad de 499 de dolari inseamna un cost de productie de 265 de dolari.
Deci cum poate Barnes&Noble sa vanda Nook Color - tableta Android, "deghizata" in e-reader, cu doar 249 de dolari. In primul rand, are doar dotari de baza, fara 3G si wireless. In plus, memoria este mult mai mica si ecranul are doar 7 inci si utilizeaza versiunea modesta Eclair a Android. Asa ca toate componentele mai ieftine au economist pana la 50 de din costul gadgetului. In schimb, au acces la biblioteca virtuala a Barnes&Noble. In schimb, noua versiune echipata cu sistemul Android Honeycomb va avea un pret mai mare, de pana la 300 de dolari.
Citeste si:
Probleme cu repetitie. Apple a pierdut un alt prototip de iPhone, tot intr-un bar
Lupta cu propria moneda. Aprecierea francului franeaza cresterea economica a Elvetiei