Insa de aici a inceput si sfarsitul acestora pentru ca afacerile nu au fost capabile sa genereze profit si nici sa-si retina utilizatorii, iar multe au dat faliment.

LinkedIn, reteaua sociala care reuneste oameni de cariera din intreaga lume, este unul dintre cele mai recente exemple de companii care si-au facut un debut rasunator la Bursa din New York. Pretul unei actiuni a crescut de la 45 de dolari la 100, intr-o singura zi.

Si Groupon a inceput procedurile pentru listarea la bursa, miscare prin care spera sa stranga pana la 750 milioane de dolari, valorificand astfel entuziasmul urias al investitorilor pentru start-up-uri de succes in online, scriu cei de la Reuters.

Viitorul Groupon, care vinde cupoane de reduceri, este pus insa sub semnul intrebarii de unii critici, care afirma ca modelul de afaceri poate fi imitat cu usurinta atat de companii noi, cat si de gigantii consacrati din industria online. Iar cel mai bun exemplu il constituie motorul de cautare Google, ce a inceput deja sa ofere un astfel de serviciu, dar si cele peste 500 de site-uri de reduceri din intreaga lume, ce functioneaza pe acelasi principiu.

Listarile dubleaza valoare actiunilor
 
Insusi directorul general al Groupon, Andrew Mason, a spus miercuri, in cadrul unei conferinte din Statele Unite, ca se teme de concurentii care ar putea veni cu inovatii la business-ul creat de el si sa atraga astfel mai multi utilizatori innebuniti de fenomenul voucherelor la preturi reduse.

Dar asta nu inseamna ca listarile se opresc aici.

Dezvoltatorul de jocuri pentru reteaua de socializare Facebook Zynga se pregateste sa se listeze, conform blogului AllThingsDigital.

Reprezentantii acestuia vor sa stranga prin intermediul IPO-ului (oferta publica initala) mai multe miliarde de dolari. Zynga are acum 100 de milioane de utilizatori ai jocului CityVille si 84 de milioane de utilizatori pentru FarmVille. In plus, veniturile anuale ajung la un miliard de dolari.

Pandora Media, care opereaza mai multe posturi de radio pe internet, cea mai noua vedeta a lansarilor de pe Wall-Street are o pierdere neta de 6,8 milioane de dolari, potrivit prospectului intocmit pentru IPO prezentant de Reuters.

Chiar si asa, Pandora a atras 235 milioane de dolari printr-o oferta publica initiala, la un pret care plaseaza valoarea companiei americane la 2,5 miliarde de dolari.

Recent, titlurile motorului de cautare pe internet Yandex, din Rusia, au deschis prima lor sedinta dupa IPO-ul care s-a terminat cu o suprasubscriere de 17 ori peste oferta initiala, la un pret de 61 de dolari pe titlu.

Cel mai recent exemplu, insa nu si ultimul este Facebook, companie care ar putea fi listata la bursa in primavara anului viitor, iar valoarea ei ar putea depasi 100 de miliarde de dolari, peste cea a Deutsche Telekom, cel mai mare grup telecom european, sau peste gigantul american HP, dupa cum scrie CNBC.

Cine mai castiga din listari, in afara de firme

Nu doar companiile IT sunt influentate de efectul listarii, ci aceasta actioneaza ca un bumerang asupra preturilor locuintelor din Silicon Valley.

Astfel, preturile caselor au crescut cu pana la 20% la finele lui mai, fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit Bloomberg.

De exemplu, in Mountain View, unde are sediul compania care administreaza LinkedIn, pretul mediu a crescut cu 3,1% la 957.000 de dolari.