Stresul la locul de munca, boala de care sufera 40% dintre angajati. 12 pasi pentru o viata fericita la birou
Astazi, oamenii sunt intrerupti din treburile profesionale de sapte ori pe ora, fiind distrasi de la sarcinile cu adevarat importante timp de doua ore in fiecare zi, arata un studiu citat de revista americana Forbes. In plus, 4 din 10 angajati ai multinationalelor sunt inclusi in programe de restructurari. Acestea ar putea fi motivele pentru care peste 40% dintre adulti recunosc ca sufera de insomnii cauzate de stresul de la locul de munca.
“Cu totii se simt coplesiti si mult prea ocupati”, spune Sharon Melnick, doctor in psihologia afacerilor, autoare a cartii “Succesul sub presiunea stresului”. Din fericire, exista solutii. Dupa 10 ani de studiu la Universitatea Harvard si teste efectuate pe aproape 6.000 de pacienti, Melnick propune 12 strategii pentru minimizarea stresului.
1. Actioneaza in loc sa tratezi.
“Devenim stresati cand simtim ca situatia ne scapa de sub control”, spune Melnick. Hormonul stresului se activeaza si daca se elibereaza in exces poate sa scada increderea in sine, concentrarea si starea de bine a individului. Psihologul ne sfatuieste sa identificam aspectele pe care le putem controla si sa ne comportam normal in ceea ce le priveste, incercand sa lasam deoparte evenimentele care nu depind de noi.
2. Respira adanc.
“Daca te simti coplesit sau tocmai s-a incheiat o sedinta tensionata si ai nevoie sa te linistesti, ia-ti cateva minute libere in care sa respiri adanc”, afirma autoarea cartii. “Inspira si tine aerul in piept pentru cateva secunde, apoi expira pe nari. E ca si cum te-ai bucura de calmul unei sedinte de Yoga de 90 de minute la birou, in 3 minute sau mai putin”.
3. Elimina tulburarile.
Suntem bombardati de mesaje in fiecare zi. Fie ca ne referim la email-uri, apeluri telefonice, vizite scurte sau deadline-uri urgente, ne luptam cu o multime de elemente care il fac pe omul secolului XXI mai distras ca niciodata. Multe dintre tulburarile cotidiene pot fi anticipate, deoarece se petrec regulat. Motiv pentru care ne putem pastra concentrarea, daca stabilim dinainte perioadele de timp in care comunicam cu cei din jur sau daca inchidem usa biroului.
4. Organizeaza-ti ziua intr-un mod energic.
Nu sunt putine datile in care alegem sa ne petrecem ziua muncind fara oprire, cu scopul de a face mai multe lucruri. Aceasta este, insa, doar o iluzie. Nivelul productivitatii scade, cel al stresului creste, iar energia pe care ar fi trebuit sa o avem pentru familia noastra se pierde, sustine psihologul. Solutia? Pauze de plimbare, miscare sau exercitii de respiratie. Tony Schwartz, fondatorul si directorul executiv al The Energy Project, arata ca daca ne concentram intens pentru 90 de minute, iar apoi luam o pauza, eliminam stresul acumulat si ne reimprospatam.
5. Mananca si dormi bine.
Sharon Melnick ne indeamna sa avem un regim alimentar care consta in mancaruri cu mai putine zaharuri si multe proteine. O dieta gresita ne streseaza organismul. In plus, daca nu dormim indeajuns de mult, nu ne vom putea bucura de efectele pozitive ale muncii noastre. Daca nu reusim sa adormim in timpul noptii, psihologul ne sfatuieste sa ne acoperim nara dreapta si sa respiram pe cea stanga timp de 3-4 minute.
6. Schimba-ti punctul de vedere. Fii mai obiectiv.
Suntem subiectivi in ceea ce priveste interpretarea evenimentelor din timpul zilei. Un simplu moment de detasare, in care incercam sa privim obiectiv ceea ce ni se intampla ne poate ajuta sa nu mai luam personal factorii care ne influenteaza.
7. Incearca sa te calmezi in momentele nervoase.
“Atunci cand te simti frustrat ori nervos, ceea ce te face sa reactionezi este emotia aprinsa”, spune Melnick. “In loc sa reactionezi instantaneu – si, probabil, intr-un mod exagerat – apeleaza la o tehnica de respiratie pentru a te linisti. Respira pe gura, ca si cum ai trage dintr-un pai, iar apoi respira normal, pe nas. Daca ai procedat corect, vei avea o senzatie de uscaciune pe varful limbii si te vei relaxa. E ca si cum ai activa butonul de pauza, oferindu-ti timp de gandire. E o tehnica atat de puternica, incat il va calma si pe celalalt”, explica psihologul citat de Forbes.
8. Identifica factorii de stres.
“Invata sa scapi de stres prin cresterea increderii in tine insuti, in loc sa cauti aprobarea celorlalti. Daca iti pasa prea mult de parerile celorlalti, devii stresat si eviti sa duci lucrurile la bun sfarsit. In mod ironic, odata ce renunti, e mult mai usor sa impresionezi.”
9. Descopera adevaratele prioritati.
„Intelegerea rolului tau in organizatie, a obiectivelor si a punctelor forte este esentiala. Concentreaza-ti atentia pe acele proiecte care au un impact mai mare si care se aliniaza corect cu aceste obiective.”
10. Renunta la panica.
Un truc simplu pentru cei ce sufera de anxietate: “Pozitioneaza-ti degetul mare pe lateralul celui din mijloc si aplica presiune. Acest lucru ajusteaza tensiunea arteriala.”
11. Influenteaza-i pe ceilalti.
Cu toate ca suntem responsabili de propriile comportamente, de multe ori suntem nevoiti sa toleram si comportamentul celor din jur. Confruntandu-i pe aceia care ne ingreuneaza activitatile la locul de munca, e mai probabil sa observam o schimbare in conduita.
12. Fii cel mai bun critic al tau.
“Aproximativ 60.000 de ganduri ne fulgera mintile in fiecare zi”, spune Melnick. “Negativismul poate produce la fel de mult stres ca si un eveniment extern. Gandurile de incurajare ne vor motiva si ne vor ajuta sa ii inspiram si pe ceilalti”, concluzioneaza psihologul.
Pe acelasi subiect: