Salariile in privat s-au majorat cu 3,7%, sub tinta planificata initial de companii. Cel mai mult au crescut lefurile in sectoarele direct legate de consum
Afaceri
Salariile din mediul privat au crescut in medie cu 3,7% in 2016, nivel usor mai scazut decat cresterea planificata initial de companii (3,9%), potrivit studiului salarial si de beneficii PayWell Romania, realizat de PwC.
Potrivit studiului, cele mai mari cresteri salariale medii au fost acordate in sectorul de retail (4,3%) si al bunurilor de larg consum (5,8%), in vreme ce cresteri sub media pietei au fost inregistrate in sectorul bancar (2,6%).
“Anul acesta, sectoarele direct legate de consum, precum retail si industria bunurilor de larg consum, au raportat cele mai mari cresteri salariale, influentate fiind atat de cresterea salariului minim pe economie la nivel national, cat si de rezultatele economice pozitive datorate reducerii TVA si cresterii consumului. In schimb, sectoarele mai putin legate de evolutia consumului cu amanuntul, asa cum este cel bancar, au mentinut o politica salariala mai prudenta, similar anilor anteriori”, arata Mihaela Mitroi, director al Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC Europa de Sud-Est.
Si pentru 2017, companiile dau dovada de prudenta in ceea ce priveste cresterile salariale bugetate, acestea fiind similare cu cele de anul acesta (3,8% cresterea medie pentru intreaga piata), cu o dinamica mai accentuata in sectorul de retail (4,9%) si cel industrial (4,4%) si o crestere anticipata mai temperata in sectorul bancar (3%), a adaugat Mihaela Mitroi.
Tichetele de masa si abonamentele medicale, cele mai frecvente beneficii
In privinta partii variabile, dependente de performanta, beneficiile sunt acordate indeosebi la nivel de top si middle management, dar si angajatilor din vanzari, de pilda din cadrul companiilor din FMCG (doua treimi dintre participantii la studiu ofera o plata pentru performanta acestor categorii de personal).
Ca nivel, bonusul de performanta variaza de la 9% din salariul anual pentru angajatii blue-collar pana la aproape 40% din salariul anual pentru angajatii din top management. Pentru angajatii din vanzari bonusurile de performanta echivaleaza cu o treime din salariul anual.
Potrivit studiului PwC Romania 2016, criteriile pentru acordarea bonusului de performanta tin indeosebi de rezultatele individuale pentru angajatii de vanzari (70% din companii) si pentru personalul operational (63%), insa depind intr-o mai mare masura de rezultatele companiei pentru nivelul top si middle management (peste un sfert dintre participanti tin cont exclusiv de acest indicator atunci cand decid acordarea bonusurilor de performanta).
In privinta beneficiilor non-salariale, studiul PayWell releva ca cele mai frecvente beneficii extra-salariale utilizate de companiile de pe piata din Romania sunt, si anul acesta, tichetele de masa (oferite de 74% dintre participanti) si abonamentele la clinicile medicale private (55%).
1 din 4 companii ofera posibilitatea unui program de munca flexibil
Studiul PayWell Romania 2016 releva faptul ca 23% dintre companiile participante la prezentul studiu ofera posibilitatea unui program de munca flexibil, in crestere fata de anii anteriori, 13% oferind posibilitatea muncii de acasa, iar 8% au programe mai scurte de lucru in zilele de vineri, tendinte in crestere fata de anii anteriori.
“Pe masura ce piata muncii va deveni tot mai dinamica si competitiva, va creste numarul de angajatori care vor oferi astfel de beneficii salariatilor, mai ales ca generatia Y apreciaza foarte mult aceasta flexibilitate in a decide cand si de unde lucreaza. In vederea incurajarii muncii flexibile ar fi necesare insa cateva clarificari ale legislatiei muncii, in asa fel incat angajatorii sa se simta confortabili sa acorde aceste facilitati salariatilor”, considera Nicoleta Dumitru, Manager, Servicii de Consultanta in Resurse Umane, PwC Romania.
Studiul salarial si de beneficii PayWell Romania 2016 analizeaza nivelurile salariale si politicile de remunerare a 133 de companii din cinci sectoare precum cel bancar, industria bunurilor de larg consum, sectorul de retail, sectorul farmaceutic si cel al productiei industriale.
Studiul contine analize personalizate, in functie de distributia geografica, numarul de angajati si veniturile companiilor participante. Partea calitativa a raportului PayWell contine informatii privitoare la politicile de remunerare ale companiilor precum si analiza unui numar de peste 20 de beneficii extra-salariale oferite de catre angajatori, de la masina de companie la tichete de masa.
Firmele din reteaua PwC ofera servicii de audit, consultanta fiscala si consultanta pentru afaceri, fiind prezente in 157 de tari.
Pe acelasi subiect: