"Romania, te iubesc”: Afaceri "otravite" in port. Cum s-ar putea transforma Romania in groapa de gunoi a Europei
Cantitatea impresionanta de substante nedeclarate de armatorul neamt a dat peste cap planurile santierului naval unde ar urma sa fie reparata Flaminia.
"Valorificarea acestor namoluri poate fi facuta in statii de co-incinerare. Instalatiile care se folosesc frecvent in Romania, sunt instalatiile pentru fabricarea cimentului- este o practica curenta in lume aceasta co-incinerare. Conditia care apare aici este sa aiba proprietati combustibile. Nu stiu daca acest namol are o putere calorifica, trebuie sa se incadreze intr-un anumit interval pentru ca altfel nu s-ar justifica introducerea in cuptor", spune profesorul universitar Rodica Stanescu, doctor in Chimia pentru Protectia Mediului.
Rezultatele analizelor deseurilor de pe Flaminia nu au fost facute publice
Niciodata nu s-au facut publice rezultatele analizei acestui namol. Este vorba despre un deseu deja incinerat, este greu de crezut ca ar mai putea avea proprietati flamabile.
"Slamul asta are proprietati calorifice, sunt microrganisme care degaja permanent gaze", spune Mihail Faca.
Acest namol a fost incadrat in lista europeana a deseurilor drept deseuri continand alte substante periculoase.
Din primele saptamani in care nava a ajuns in Constanta, in port s-a imprastiat un miros pestilential. La bord au fost gasite cateva tone de carne de pui putrezita, care nici ea nu aparea in documentele armatorului.
Dupa mai bine de un an de stat in containare frigorifice deconectate de la energie, carnea nu era in cele mai bune conditii. Teoretic, aceasta marfa trebuia returnata in Germania, dar nimeni nu vrea sa vorbeasca despre asta.
La bordul navei lucreaza doua firme angajate de santierul Mangalia - una dintre ele infiintata in iulie 2013 parca special pentru lucrarile de pe Flaminia - Naval Eco din localitatea 2 Mai. Ei sunt cei care lucreaza pe Flaminia.
Unde ajunge fierul scos de pe nava Flaminia
Fierul scos de pe nava este preluat de reprezentantii unui consortiu de 3 firme: Uni Recycling Bucuresti, Setcar Braila si Glar Construct din Prahova, firma la care a fost actionar si deputatul PSD Sebastian Ghita. Acest consortiu este cel care a fost contractat sa decontamineze fierul si sa scoata slamul de pe nava.
Radu Constantin este manager de proiect din partea acestei asocieri.
"Nu noi efectuam operatiunile de descarcare de la nava, nici transportul. Toate astea sunt in sarcina beneficiarului, ei le taie pe nava, le descarca si le aduc la platform de lucru", spune managerul.
Este jenat ca trebuie sa ne prezinte operatiile pe care le fac…de la distanta.
"Nu stiu ce sa va spun, nu stiu ce sa va raspund pentru ca efectiv nu depinde de noi. Suntem deschisi, va asteptam cu drag la platforma de lucru, tehnologia pe care o folosim este de ultima generatie", explica managerul.
Ingrijorarea este prezenta in randul celor care lucreaza in portul Constanta. Obtuzitatea autoritatilor se reflecta si in relatia cu personalul din port.
Pilotii experimentati din Constanta au si ei temerile lor: "Noi nu avem acces , noi nu stim ce s-a gasit acolo, nu stim, dar vor trebui sa taie bucati din nava".