Povestea lui "Multumesc" la locul de munca. De ce e pe cale de disparitie
Un vanzator sau un postas are sanse mai mari sa primeasca un "multumesc" sau alte dovezi de recunostinta decat un angajat de la seful sau invers. Biroul este spatiul unde astfel de manifestari au loc cel mai rar, arata Wall Street Journal.
Desi cercetarile pe aceasta tema sugereaza ca angajatul care se simte apreciat este mai productiv si mai loial, unii sefi se tem ca subalternii s-ar putea "culca pe-o ureche" sau ca multumirile prea dese li s-ar putea urca la cap, incurajandu-i sa ceara mai multi bani sau sa le submineze autoritatea.
Alti manageri cred in puterea unui "multumesc", dar se tem ca ar putea parea stangaci sau nesinceri sau ca angajatul ar fi stanjenit.
Una dintre cele mai des intalnite atitudini in randul sefilor este "Le multumim oamenilor de pe aici. Se numeste salariu", spune Bob Nelson, consultant pe probleme legate de motivarea angajatilor in San Diego.
Locul de munca este ultimul pe lista spatiilor in care oamenii isi exprima recunostinta
Este depasit detasat de locuinta, lacas de cult si chiar de cartier.
Numai 10% dintre adulti le multumesc in fiecare zi colegilor de lucru, iar numai 7% isi exprima recunostinta fata de sef, potrivit unui sondaj realizat in acest an de o organizatie nonprofit din SUA.
Partenerii de viata, copiii, parintii, prietenii si chiar cunostintele mai indepartate au sanse de patru ori mai mari sa primeasca un "multumesc", potrivit rezultatelor sondajului. Chiar si un vanzator sau un postas obtine scoruri ceva mai ridicate.
In zona specialistilor in resurse umane, parerile sunt impartite. Mai mult de jumatate dintre acestia considera ca demonstratiile de apreciere reduc cifra de afaceri, in timp ce 49% cred ca ajuta la profit, potrivit unui sondaj prezentat recent de Society for Human Resource Management (SHRM).
Chiar si cei mai duri manageri recunosc ca recunostinta conteaza
Fostul CEO al General Electric Jack Welch, cunoscut pentru rigurozitatea cu care evalueaza si insista pentru imbunatatiri de performanta, spune ca le-a multumit angajatilor cu fiecare ocazie.
"Daca nu o faci, nu dezvolti o cultura. Ramai doar o constructie, precum caramizile si mortarul", explica el.
Studiul SHRM arata ca mai mult de jumatate dintre managerii de resurse umane considera ca sefii aflati "in linia intai" spun prea rar "multumesc".
"Scolile de business nu se concentreaza pe astfel de lucruri. Multi supervizori si manageri se gandesc: «Mie nu-mi multumeste nimeni, de ce sa-i rasfat pe altii?»", noteaza Nelson.
Teama de multumesc
Studiile realizate de acesta releva ca 35% dintre angajati se tem ca colegii ar putea profita de ei daca le multumesc prea des.
Sefii cred ca exprimarea recunostintei "se urca la cap" si creste probabilitatea ca angajatul sa ceara marire de salariu.
"Este mult mai usor sa fii persoana care cauta mereu o vina. Te simti mai sef", spune Nelson.
Totodata, angajatii trateaza cu scepticism dovezile de recunostinta prezentate neindemanatic. Un manager care nu stie cum sa se exprime in astfel de situatii poate parea nesincer, superficial, manipulator, condescendent sau banal, spune Nelson.