O familie din România câștigă în medie peste 3.500 lei pe lună, dar cheltuiește aproape tot. Comerţul cu amănuntul a crescut cu 8,3%, în primele luni ale anului
Bani, lei
Veniturile totale medii lunare ale populaţiei pe o gospodărie au fost 3.569 de lei, în trimestrul IV 2017, iar cheltuielile totale au fost în medie de 3.061 lei lunar pe o gospodărie, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS), publicate joi.
Potrivit sursei citate, la nivelul fiecărei gospodării din România, venitul total mediu lunar a fost de 1.362 lei pe persoană, iar cheltuiala medie totală s-a ridicat la 1.168 lei/persoană.
Conform INS, veniturile băneşti au fost, în medie, de 3.230 de lei lunar pe gospodărie, 1.233 lei pe persoană, iar veniturile în natură 339 lei lunar pe gospodărie, respectiv 129 de lei pe persoană. Salariile şi celelalte venituri asociate lor au format cea mai importantă sursă de venituri, respectiv 61,1% din veniturile totale ale gospodăriilor.
La formarea veniturilor totale ale gospodăriilor, au contribuit, de asemenea, veniturile din prestaţii sociale (21,6%), veniturile din agricultură (1,9%), veniturile din activităţi neagricole independente (2,4%) şi cele din proprietate şi din vânzări de active din patrimoniul gospodăriei (1,5%). O pondere importantă deţin şi veniturile în natură (9,5%), în principal contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii (8%).
INS precizează că mediul de rezidenţă influenţează diferenţele de nivel şi, mai ales, de structură între veniturile gospodăriilor dintre mediul urban şi mediul rural.
Conform INS, principalele destinaţii ale cheltuielilor efectuate de gospodării sunt consumul de bunuri alimentare, nealimentare, servicii şi transferurile către administraţia publică şi privată şi către bugetele asigurărilor sociale, sub forma impozitelor, contribuţiilor, cotizaţiilor, precum şi acoperirea unor nevoi legate de producţia gospodăriei (hrana animalelor şi păsărilor, plata muncii pentru producţia gospodăriei, produse pentru însămânţat, servicii veterinare etc.).
Cheltuielile pentru investiţii, destinate pentru cumpărarea sau construcţia de locuinţe, cumpărarea de terenuri şi echipament necesar producţiei gospodăriei, cumpărarea de acţiuni etc. deţin o pondere mică în cheltuielile totale ale gospodăriilor populaţiei (doar 0,3%).
Românii consumă tot mai mult
Datele Institutului Naţional de Statistică mai arată și că volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul s-a majorat, în primele două luni ale anului, cu 8,3%, faţă de intervalul similar din 2017, în special datorită vânzărilor înregistrate la produsele nealimentare.
Potrivit sursei citate, în perioada ianuarie - februarie, în marja de creştere înregistrată ca serie brută, vânzările de produse nealimentare s-au majorat cu 11,1%, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun cu 8,2%, respectiv comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate cu 3,7%.
Totodată, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, a înregistrat o creştere cu 8,7%, datorită rezultatelor consemnate în vânzările de produse nealimentare (+11,9%), vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+8,4%) şi comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,9%).
Datele INS arată că, în februarie 2018 versus februarie 2017, afacerile din comerţul cu amănuntul au înregistrat o creştere de 5%, ca urmare a creşterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+8%) şi la vânzările de produse nealimentare (+5%). Pe de altă parte, comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 0,5%.
În acelaşi timp, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul, ca serie ajustată, s-a majorat cu 6,6%, iar vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut cu 8%, vânzările de produse nealimentare cu 7,5% şi cele din comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate cu 0,8%.
Pe acelasi subiect: