Anuntul ministrului reprezinta "o alta incercare de deturnare a atentiei publice de la adevaratele cauze ale scaderii puterii de cumparare a populatiei", dar si de "culpabilizare sistematica" a comertului modern pentru scaderea nivelului de trai, se arata intr-un comunicat al asociatiei.

"In incercarea de a justifica monitorizarea preturilor produselor comercializate de catre lanturile de supermarketuri si hipermarketuri, domnul ministru sugereaza ca nu exista concurenta reala in acest sector si ca lanturile de retail modern pot specula criza economica in detrimentul consumatorilor", conform comunicatului.

"Respingem cu toata hotararea o astfel de argumentatie, intrucat contrazice pe de o parte concluziile Consiliului Concurentei, care a afirmat ca exista o concurenta reala in comert, iar pe de alta parte desconsidera eforturile majore ale comerciantilor si producatorilor, dar si ale tuturor celorlalti operatori onesti din economie, de a atenua efectele scaderii consumului intern pe fondul diminuarii veniturilor salariale si al cresterii TVA la 24%", mai anunta asociatia.

Specularea crizei nu poate fi apanajul retelelor comerciale, care chiar "au preluat de la consumatori o parte din povara acestei cresteri", ci al "retelelor organizate ale evazionistilor de anvergura, care infloresc si mai mult in aceasta perioada", mai arata asociatia.

Retelele comerciale concluzioneaza ca demersul lui Videanu este inutil (intrucat nu vizeaza economia subterana, ci comertul modern, fiscalizat), ineficient (pentru ca observatorul nu va putea tine pasul cu ritmul schimbarilor de preturi dictate de cerere si oferta, de campaniile promotionale si de varietatea produselor) si discriminatoriu (limitandu-se, cel putin pentru inceput, la alimente, fara sa vizeze utilitatile sau serviciile bancare si de telefonie).

Din asociatie fac parte Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, real-, Selgros, Metro Cash&Carry, Billa, Mega Image, Profi, Penny Market, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach, Obi si Mobexpert.

Videanu a declarat, marti, ca observatorul preturilor este un demers administrativ si de prevenire a comportamentelor neconcurentiale, insa nicio autoritate a statului nu va interveni in deciziile comerciale ale firmelor sau optiunile consumatorilor.

"Nicio autoritate a statului nu va interveni in decizia unui comerciant sau a unui consumator, daca evident acestia respecta legea. Observatorul se doreste a fi o masura de natura administrativa si preventiva pentru corecta informare a cetateanului, in ideea de a lua deciziile cele mai corecte, pentru ca in perioada de criza pot sa apara speculatii in piata. Cred ca acest observator va avea eficienta scontata", a afirmat Videanu intr-o conferinta de presa.

Prin aceasta masura sunt vizate preturile produselor comercializate in supermarketuri, hipermarketuri, piete si ceilalti retaileri, iar Ministerul Economiei intentioneaza sa extinda monitorizarea si in cazul serviciilor.

Videanu nu a precizat cand va fi operational observatorul preturilor, mentionand ca proiectul este in evaluare de ANPC si ca prevederile lui vor fi discutate cu marii retaileri.

"Obiectivele propuse sunt unele de creare a competitiei reale intre comercianti, informarea corecta a cetateanului asuprea evolutiei preturilor si, daca este cazul, identificarea practicilor neconcurentiale, iar aici ANPC si Consiliul Concurentei pot interveni daca se constata astfel de lucruri. Costurile infiintarii acestui observator sunt minimale", a continuat Videanu.

Saptamana trecuta, Videanu a afirmat ca Ministerul Economiei vrea sa monitorizeze evolutia preturilor pe piata, prin peste 1.400 de puncte de monitorizare, dupa un model implementat deja in Grecia si care la trei luni dupa aplicare a dus la reducerea preturilor cu 7%.