Harta optimismului in Europa. Romanii au inceput sa aiba incredere in economie si se apropie de media europeana. Cine sunt pesimistii continentului
Increderea romanilor a urcat in aprilie-iunie pentru al treilea trimestru consecutiv si se apropie de valoarea medie europeana, Romania ocupand locul 18 din 32 de tari dupa acest indicator, care masoara asteptarile despre piata muncii, situatia financiara si posibilitatea de a cheltui, arata Nielsen
Astfel, fata de primele trei luni, in trimestrul al doilea increderea consumatorilor romani a urcat cu 6 puncte la 73 de puncte, situandu-se dupa tari precum Cehia, Letonia si Estonia si inaintea Slovaciei, Poloniei si Bulgariei, potrivit sondajului efectuat de The Nielsen Company, citat de Mediafax.
"In ceea ce priveste cea mai mare parte a banilor ramasi dupa acoperirea cheltuielilor de subzistenta, aceasta este folosita pentru plata imprumuturilor si a creditelor, in timp ce, la polul opus, inregistrand cele mai mici valori, se afla activitati precum investirea in fonduri mutuale sau pensii. Sanatatea si siguranta locului de munca sunt, in continuare, principalele ingrijorari ale consumatorilor romani din mediul urban, iar din strategia lor de economisire pentru viitor fac parte renuntarea la achizitia de haine noi si diminuarea iesirilor in oras", noteaza raportul.
Potrivit rezultatelor studiului, cei mai optimisti consumatori se regasesc in Danemarca, Elvetia, Germania, Norvegia, Marea Britanie si Israel.
Pe de alta parte, Portugalia are cei mai pesimisti consumatori, precedata de Slovenia, Croatia, Italia, Serbia, Grecia si Ungaria.
"In Europa, increderea consumatorului a crescut in 72% din pietele masurate in al doilea trimestru, doar 6 din 32 de piete raportand scaderi. Danemarca (106), Belgia (80) si Italia (51) au crescut fiecare cu 6 puncte comparativ cu primul trimestru, in timp ce Olanda (81), Ucraina (61) si Croatia (50) au raportat o crestere cu 5 puncte fata de trimestrul anterior. Alte imbunatatiri notabile ale increderii includ o crestere in ultimul an pentru Marea Britanie de 11 puncte, pana la un scor de 90 - cel mai ridicat nivel inregistrat din 2007. De asemenea, Indicele de incredere al Rusiei prezinta o crestere de trei trimestre consecutive, ajungand la un scor de 85 in al doilea trimestru. Increderea Frantei a crescut pentru doua trimestre consecutive, inregistrand un scor de 60", mentioneaza raportul.
Si la nivel global se remarca o crestere a increderii consumatorilor, la un Indice de 97 in al doilea trimestru din 2014, cel mai mare scor de dupa primul trimestru din 2007. Nielsen noteaza ca jumatate dintre respondentii la nivel global sunt de parere ca piata muncii va prezenta conditii bune sau excelente in urmatorul an, o crestere fata de primul trimestru si un nivel neatins din 2007.
La nivelul zonelor analizate, increderea consumatorilor a crescut, comparativ cu primul trimestru, cu trei si, respectiv, doua puncte in America de Nord (103) si Europa (77). Scorul cel mai ridicat a fost inregistrat in regiunea Asia-Pacific, ramanand la aceeasi valoare de 106 din primul trimestru. In plus, nivelul increderii a scazut fata de trimestrul anterior in America Latina (90) si in Orientul Mijlociu/Africa (93), pierzand trei puncte si, respectiv, un punct.
"Cresterea continua a indicilor de incredere in cateva tari ale Europei, precum si optimismul din America de Nord sustin redresarea economica in pietele mature. Cu toate acestea, cheia pentru o expansiune economica de durata va fi o si mai mare consolidare a pietei de munca, lucru vital pentru a putea creste si cheltuielile de consum", spune Venkatesh Bala, economist-sef la The Cambridge Group, divizie din cadrul Nielsen.
Sondajul global Nielsen, initiat in 2005, masoara nivelul de incredere a consumatorilor, principalele ingrijorari ale acestora si intentia de cumparare in randul a peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari.
Pe acelasi subiect: