El a aratat ca cele doua institutii vor analiza daca aceasta lege mai este compatibila cu normele UE.

"Daca raspunsul va fi pozitiv, vom gasi o solutie", a spus Boc.

Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat, marti, ca institutia va finaliza investigatia pe piata carburantilor pana la jumatatea anului, dupa ce rezultatele raportului va fi trimis la Comisia Europeana, iar companiile implicate isi vor spune parerea in acest caz.

El a aratat totodata ca o lege adoptata inaintea aderarii Romaniei la UE permite inghetarea preturilor intr-o situatie exceptionala, dar ca trebuie stabilit daca piata carburantilor se afla intr-o astfel de situatie exceptionala.

La randul sau, Iulian Iancu, presedintele Comisiei de Industrii a Camerei Deputatilor, a declarat ca la nivelul Comisiei s-a format o comisie de ancheta asupra Petrom pentru a investiga modul in care se formeaza preturile pentru carburanti si perioada post-privatizare.

Iancu a afirmat ca Petrom este de acord cu inghetarea prețurilor pe o perioada limitata de timp, dar doar daca Guvernul vine cu o masura care sa se aplice tuturor companiilor de pe piata.

In luna ianuarie, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a intocmit un raport privind producatorii si distribuitorii de carburanti, in care se spune ca pretul la pompa a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fara a fi determinat de evolutia cotatiilor de bursa la titei, cursul valutar si taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, castigurile nefiind reflectate corespunzator.

Premierul Emil Boc a declarat atunci ca majorarea pretului carburantilor nu poate fi justificata cu povara fiscala impusa de stat prin taxele percepute companiilor petroliere si a cerut ANAF sa initieze inspectia fiscala generala in cazul companiilor petroliere, precum si Consiliului Concurentei sa efectueze verificari suplimentare pentru identificarea eventualelor cazuri de monopol.

Potrivit Institutului National de Statistica, combustibilii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, dupa ce in 2009 preturile au fost majorate cu 13%.

De la inceputul acestui an companiile petroliere au scumpit carburantii de mai multe ori. Cea mai recenta majorare a avut loc vineri, cand preturile au urcat cu 9 bani pe litru, unele sortimente depasind pragul de sase lei/litru.

Contextul este bun

Un jucator nou, compania petroliera de stat din Azerbaidjan, Socar, vrea sa urmeze exemplul vecinilor din Kazahstan si a cumparat deja cateva benzinarii in Romania.

In Botosani si Suceava, acolo unde au cumparat deja 14 benzinarii, azerii de la Socar au inceput deja sa isi construiasca propriile statii.

Vor aduce petrol din Azerbaidjan, asa cum fac si cei de la LukOil si de la Rompetrol, care aduc materie prima din Rusia si respectiv Kazahstan. Cu cele 300 de benzinarii ale azerilor, ponderea companiilor din spatiul ex-sovietic pe piata carburantilor va fi mai mare decat a petrolistilor vestici.

O concurenta mai mare inseamna preturi mai mici la pompa.

"Oamenii care cunosc Romania gandesc ca este un moment bun de a face investitii. Energia, in special furnizarea de gaze, devine, de asemenea, foarte atractiva pentru investitori, iar pentru Kazahstan si Azerbaidjan interesul este legat de petrol in primul rand," crede Dominic Bruynseels, presedintele Consiliului Investitorilor Straini.

Azerbaidjan este in primele 20 de tari din lume ca productie si rezerve de petrol. Prin Romania vor ajunge mai usor pe piata europeana.

In prezent, cele mai multe benzinarii din Romania sunt detinute de OMV Petrom - 550 de statii.

Ce spune Consiliul Concurentei?

Intrarea unor noi jucatori puternici pe piata distributiei de carburanti este solutia pe care Consiliul Concurentei o vede pentru intensificarea competitiei si ieftinirea combustibililor, iar statul ar trebui sa incurajeze astfel de miscari, scrie si Ziarul Financiar.

"Autoritatile statului trebuie sa faciliteze intrarea pe piata a noi companii in acest domeniu. Intrarea SOCAR pe piata din Romania este un lucru bun. Este o problema in Romania ca nu avem companii mari pe piata comercializarii combustibililor. Avem doar OMV, care este numarul zece in Europa. Nici SOCAR nu este mare, dar va duce la cresterea concurentei pe piata", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, la prezentarea raportului anual al institutiei.

Austriecii de la OMV Petrom, Rompetrol, controlat de kazahii de la KazMunaiGaz, si rusii de la LukOil controleaza circa 80% din distributia de carburanti pe plan local.

Citeste si Cata benzina consuma anual un roman?

Vezi Cum functioneaza dispozitivul care REDUCE consumul de BENZINA

Compania de stat din Azerbaidjan SOCAR (The State Oil Company of the Azerbaidjan Republic) a anuntat recent intentia de a deschide circa 300 de benzinarii in Romania in urmatorii trei ani.