ANRE prelungeşte până la 31 martie perioada în care consumatorii pot încheia alte contracte de furnizare a energiei pe piaţa concurențială. Cele mai bune oferte pentru București
Eenergie electrica, bec
Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) prelungeşte până la 31 martie 2021 perioada în care consumatorii casnici pot încheia contracte de furnizare pe piaţa concurențială, a declarat Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele instituţiei.
"Este vorba despre perioada în care consumatorii casnici pot încheia contracte pe piaţa concurenţială cu furnizorul lor, care se prelungeşte până la 31 martie, urmând ca acel preţ din oferta concurenţială să se aplice cu data de 1 ianuarie. Până acum, acest termen era 1 februarie, iar propunerea este de a prelungi cu încă două luni pentru a da timp atât consumatorilor să ia această decizie, cât şi furnizorilor, pentru că, dacă au într-o lună un volum foarte mare de consumatori de gestionat, practic nu vor putea procesa un număr atât de mare de solicitări. Planul este ca pe 15 ianuarie să aprobăm această propunere în Comitetul de reglementare", a spus Bege, citat de Agerpres.
El a precizat că a avut discuţii cu furnizorii, iar aceştia au fost de acord cu această propunere.
ANRE a iniţiat un proiect de ordin în acest sens, "având în vedere impactul procesului de liberalizare a pieţei de energie electrică, de la 1 ianuarie 2021 asupra clienţilor casnici, necesitatea asigurării unei bune informări de către furnizorii de ultimă instanţă, precum şi asigurarea condiţiilor necesare încheierii contractelor de furnizare a energiei electrice cu respectarea condiţiilor impuse în contextul pandemiei de COVID 19 şi pentru ca procesul să se desfăşoare în beneficiul consumatorului final, a fost prevăzută măsura de prelungire până la 31 martie 2021 a perioadei în care pot fi încheiate contracte de furnizare a energiei electrice astfel încât clienţii casnici să beneficieze de preţul din oferta concurenţială", potrivit notei de fundamentare.
Piaţa de energie electrică a fost complet liberalizată la 1 ianuarie 2021. Începând cu această dată consumatorii care erau până acum în regim reglementat vor plăti preţuri mai mari cu 13-26%, dacă păstrează actualul contract.
Cele mai mici prețuri pe piața concurențială din București
Consumatorii de energie din Bucureşti au la dispoziţie pe piaţa concurenţială 32 de oferte cu preţuri mai mici decât dacă ar rămâne cu vechile contracte, potrivit calculelor realizate pe baza comparatorului de preţuri de pe site-ul ANRE.
Locuitorii Capitalei care până acum au plătit preţuri reglementate ar trebui să încheie noi contracte pe piaţa concurenţială, altfel vor plăti mai mult cu 25% de la 1 ianuarie, odată cu liberalizarea totală a pieţei.
Pe piaţa concurenţială, scumpirile încep de la 4%. Există în total 79 de oferte pentru Bucureşti, iar, în cazul a 32 dintre ele, preţurile sunt mai bune decât dacă am rămâne cu vechile contracte, în piaţa de serviciu universal.
Consumatorii pot încheia noi contracte până la 1 februarie pentru ca acestea să intre în vigoare de la 1 ianuarie. Schimbarea poate fi făcută şi mai târziu, dar se va aplica de la data semnării.
Schimbarea furnizorului de energie este un proces relativ simplu şi nu ar trebui să ne ia foarte mult timp, dacă ştim ce avem de făcut. În primul rând, pe site-ul ANRE există o aplicaţie unde consumatorii pot compara ofertele tuturor companiilor de pe piaţă.
Fiecare consumator trebuie să completeze judeţul în care se află, consumul din ultima factură şi valoarea ei, pentru a o putea compara cu noile oferte.
Agerpres a făcut aceste calcule, utilizând datele pentru un consumator din Bucureşti, a cărui ultimă factură a avut o valoare de 51,12 lei, la un consum de 87 de kWh.
Avem două opţiuni, piaţa de serviciu universal şi piaţa concurenţială. Mergem întâi pe piaţa de serviciu universal să vedem care sunt preţurile acolo, pentru că, dacă nu facem nimic, aceasta este piaţa în care vom rămâne automat.
Constatăm astfel că, pentru consumatorii din Bucureşti, există şase oferte pe această piaţă, toate cu un preţ mai mare decât ce am avut până acum: Tinmar Energy - preţ mai mare cu 11%, adică 5,6 lei în plus, Electrica - mai mare cu 23%, adică 12 lei în plus, E.ON - 24,5%, 12,54 lei în plus, Enel Energie şi Energie Muntenia - 24,68%, 12,59 lei în plus şi CEZ Vânzare - 36%, 18,7 lei în plus.
Consumatorul din Bucureşti, dacă nu face nimic pentru modificarea contractului, va plăti astfel cu 24,68% mai mult de la 1 ianuarie, fiind arondat automat la Enel, deci cu 12-13 lei mai mult dacă am compara cu ultima factură, rezultând o sumă de plată de 63,59 lei.
În ceea ce priveşte piaţa concurenţială, consumatorii din Capitală pot alege dintre 79 de oferte ale companiilor energetice. Din păcate, niciuna nu este cu un preţ mai mic decât cel din factura actuală, însă, aplicaţia afişează ofertele în ordinea lor crescătoare şi poate fi găsită cea mai ieftină.
Astfel, în top 10 al celor ai ieftine oferte, pe primul loc se află compania AIK Energy România. Oferta acestei companii este cu 4% mai mare decât factura actuală, deci 2,1 lei în plus. Urmează Hidroelectrica, cu 5,3% în plus, adică 2,7 lei la factură.
Pe următoarele locuri sunt Restart Energy One - 5,56% în plus şi o altă ofertă a Restart Energy One, cu 5,58% mai mare, Nova Power and Gas (12 luni) - 7,5% în plus, Nova Power and Gas (24 luni) - 9,5%, ICCO Energy - 13,39%, Energy Distribution - 14,20%, Mazarin Energy - 14,23%, Electric Planners - 14,23%, Absolute Energy - 14,4%
Enel, furnizorul actual, este abia pe locul doisprezece, cu un preţ mai mare cu 15,5% decât cel actual. Aşadar, dacă optează să rămână la Enel, consumatorul trebuie să încheie un contract pe piaţa concurenţială şi, pentru exemplul folosit, va plăti mai mult cu 7,35 lei, deci o factură de 58,92 de lei.
Odată ce se hotărăşte asupra uneia sau mai multor oferte, consumatorul trebuie să trimită un mail la respectiva companie/companii, pentru a solicita o ofertă nominală. Furnizorii au termen legal 15 zile pentru a trimite un răspuns, însă, de regulă, fac acest lucru în următoarele 2-3 zile.
Contractul trebuie citit cu mare atenţie şi, de asemenea, foarte important este să ne interesăm care sunt modalităţile companiei de comunicare cu clienţii: există site, call-center, aplicaţie mobilă, reprezentanţă sau magazin, unde se găsesc fizic acestea, precum şi modul de plată a facturii.
Este bine să căutăm şi un istoric al acelei companii, mai ales dacă nu este un nume prea cunoscut, pentru a vedea care au fost până acum relaţiile cu clienţii sau dacă au existat amenzi pentru încălcarea legii.
Pe acelasi subiect: