Portretul unei femei de cariera. Eliza Rogalski, ziarista care a dat presa pe relatiile publice: "Am venit un nimeni si am ajuns un CEO"
A debutat in presa la revista „Banii Nostri”, dupa care a petrecut aproape doi ani in redactia „Ziarului Financiar”. A abandonat jurnalismul din motive pragmatice, spune ea: nu-si vedea un viitor acolo, nu a fost nimeni care sa-i ofere coaching, s-o ghideze spre ceva. Ulterior, a intrat in comunicare si relatii publice, unde a simtit ca vrea sa devina cea mai buna. La 38 de ani, Eliza Rogalski este Chief Executive Officer (CEO) al grupului de comunicare Tempo, business care a inregistrat anul trecut afaceri de 5,7 milioane de euro. Rogalski crede insa ca o femeie de succes este „o mama cool”, care imbina cariera cu viata personala.
A absolvit Facultatea de Litere si Limbi Straine din cadrul Universitatii Bucuresti, dar si-a inceput cariera ca ziarist. Si-a dat seama ulterior ca nu apartinea acelei lumi. A plecat din presa cu mai bine de 10 ani in urma pentru ca, spune ea, nu-si vedea niciun viitor: „Nu simteam ca ma indrept spre ceva. Nu stiam ce se intampla mai departe cu cariera mea, ce sanse am sa fac lucruri extraordinare. Pur si simplu, nimeni nu mi-a deschis perspectiva a ceea ce as fi putut deveni ca jurnalist. Si atunci m-am dus catre o meserie care mi se parea ca era la inceput. Inceputurile sunt datatoare de sperante”, si-a inceput Eliza Rogalski povestea intr-un interviu acordat incont.ro.
“Am zis ca daca stiu sa scriu, sa vorbesc frumos si sa ma documentez, voi avea sanse sa ajung undeva”
A ales comunicarea, crezand ca daca stie sa scrie, sa vorbeasca frumos si sa se documenteze va avea sanse sa ajunga undeva. „Trecerea de la jurnalism la comunicare a fost atunci creatoare de alienare. De la spatiul ala extrem de viu si de dinamic dintr-o redactie, unde lucrurile se schimba de la un minut la altul, in care traiesti fiecare stire, fiecare fotografie, fiecare titlu, am intrat intr-un mediu corporatist. Eram primul om de PR pe care compania il angaja.”
Asa a ajuns PR-ist. “Meseria am invatat-o practicand-o: citeam carti, vazusem cum se comportau viitorii mei colegi din PR cand eram jurnalista. Regulile de baza le invatasem, dar m-am lovit ulterior de niste probleme pe care a trebuit sa le gestionez singura. M-am bazat mereu pe spontaneitatea si creativitatea mea. Pentru ca le-am facut fata cu bine, mi-am dat seama ca acesta era domeniul in care voiam sa devin cel mai bun specialist.”
La grupul Tempo Creative Group a ajuns in 2004, dintr-o intamplare. In 2003, pe cand lucra pentru un client din industria farmaceutica, a “pornit” o campanie de strangere de fonduri pentru o fetita nou-nascuta, care venise pe lume cu o malformatie cardiaca si avea nevoie de operatie in afara tarii. A initiat o campanie pentru aceasta fetita, indirect insa: “Am intrat pe un forum de publicitate si am postat un mesaj foarte cald si foarte empatic. Mai tarziu aveam sa aflu ca era un fel de brief. Povestea aia a rascolit foarte multi oameni, care au intrat acolo si au raspuns. Apoi, cineva a inceput sa faca o macheta de presa, altcineva a inregistrat un spot radio, altcineva a facut un site, altcineva s-a dus sa vorbeasca cu diverse companii. Practic, n-am facut eu campania asta, ci i-am inspirat pe oameni sa faca lucruri umane.”
“Jobul de comunicator imbina psihologia umana cu abilitatea de a spune lucrurilor pe nume fara a le spune, practic, pe nume”
Pe Eliza am cunoscut-o la evenimentul Meet the Woman, o sesiune de intalniri de business, la care a fost invitata sa participe in calitate de speaker, sa le vorbeasca femeilor aflate la inceput de cariera antreprenoriala despre anevoiosul drum al afacerilor. Am intrebat-o cum isi percepe astazi profesia de comunicator, in comparatie cu cea de jurnalist, pe care a practicat-o la inceputuri. "Jobul de comunicator imbina fina cunoastere a psihologiei umane, gandirea strategica, cea creativa, cu abilitatea de a spune lucrurilor pe nume fara a le spune, practic, pe nume. Abilitatea de a crea o poveste acolo unde nu exista sau poate unde nici macar clientul nu stia ca exista o poveste.”
Eliza Rogalski spune despre ea ca este un om care se hraneste in continuare cu stiri, desi a parasit aceasta breasla de mai bine de 10 ani. Citeste site-uri, bloguri, este mereu prezenta pe Facebook si, mai nou, nedezlipita de tableta. “Am trei televizoare acasa, in trei camere. Toate merg pe canale de stiri. Inainte colectionam ziare care aveau pe prima pagina titluri extrem de creative sau poze extrem de graitoare sau povesti care au facut istorie."
Crede ca PR-ul si comunicarea au propulsat-o in lumea antreprenoriatului. “Am intrat in contact cu antreprenori pe care am putut sa-i ajut cu mai mult decat o stire. Relatia pe care o ai ca om de agentie cu un client este una de tip medic-pacient. Jurnalistul ii vinde pastila, dar pana atunci, el trebuie sa stie cum sa ajunga la ea. Are nevoie de un om care sa-l invete cum sa gandeasca strategic, sa cunoasca finetea businessului si sa-i ofere o consultanta mult mai importanta decat cea <<cum sa aparem astazi in presa cu o stire>>.”
In 2004 a inceput sa lucreze pentru Tempo, ocupandu-se de comunicarea grupului. Dupa un an a preluat departamentul de PR. “Trei luni mai tarziu, departamentul arata cu totul diferit de cel pe care-l preluasem. Datorita energiei si capacitatii creatoare, actionarii mi-au dat credit s-o continui. Apoi am inceput sa castigam premii, sa castigam clienti, sa ne marim echipa. In 2005 am avut doua proiecte extrem de grele: primul, cand Deutsche Bank licita pentru BCR, iar banca germana nu era cunoscuta mai deloc in Romania, nicidecum precum una de retail, iar al doilea a fost proiectul Baneasa. Astazi, cand trec pe acolo, imi aduc aminte ca inainte erau doar ciulini, iar eu si colegii mei am pus o bucatica din inteligenta noastra pentru ca el sa fie cunoscut asa cum este.”
La sfarsitul lui 2007 a creat agentia Rogalski Grigoriu Public Relations, care-i poarta si numele. Astazi, are patru asociati in aceasta afacere, aceeasi oameni care au fondat si businessul Tempo.
In 2010, Eliza Rogalski a prelua conducerea intregului grup Tempo Creative Group, ce include agentiile Tempo Advertising, Rogalski Grigoriu Public Relations si Kinecto. Anul trecut, Tempo a inregistrat afaceri de 5,7 milioane de euro, potrivit datelor publicate la Ministerul Finantelor.
Program de manager: de la joggingul de dimineata la cina in familie
Cum arata o zi din viata unui CEO? Se trezeste foarte devreme, undeva la 6:00-6:30. Isi incepe ziua prin a-si bea ceaiul verde in fata monitorului, citind stirile pe jumatate adormita. Iese apoi la jogging, daca timpul este frumos si se afla in forma buna. La birou ajunge la ora 09:00. Pana la 10:30 isi scrie prezentarile, raspunde la e-mailuri, verifica lucrurile care tin de organizare. Intre 10:30 si 17:00 merge la prezentari, lunch-uri si discutii cu clientii, dupa care revine in agentie si rezolva ultimele chestiuni. Nu pleaca acasa mai devreme de ora 19:00. Cina o ia intotdeauna in familie, alaturi de sot si copil.
Spune despre ea ca este un om caruia nu-i place sa incheie o zi fara sa rezolve toate problemele, chiar daca aparent este vorba despre lucruri minore. Uneori, lucreaza si-n weekenduri.
“Am venit un nimeni si am ajuns un CEO, asta este povestea mea”
Rogalski a absolvit numeroase cursuri de comunicare, cat si un EMBA in Lidership Creativ la Berlin. CEO-ul Tempo spune ca afacerile nu tin doar de fler si ca scoala este foarte importanta in construirea unei cariere. “Sunt total impotriva carierei fara scoala, cum sunt si total impotriva suprascolarizarii. Sunt multi care-si dau doctorate, hiperdoctorate. Trebuie sa stie pentru ce fac asta. N-am respect pentru cei care vor doar sa le treaca in CV”, spune aceasta.
Crede ca managerii trebuie sa fie dispusi sa le ofere consiliere celor "mici", aflati la inceput de drum. “Mie nu mi-a oferit nimeni coaching. Daca imi oferea, probabil ca eram si astazi tot in presa. Am gasit asta aici. Eu sunt cel mai bun exemplu: am venit un nimeni si am ajuns un CEO. Asta e povestea mea. Sunt incantata cand vad, dintre cei care ajung in internship si raman in companie, oameni entuziasmati, oameni care dau tot ce pot, vad viitori oameni ca mine”, spune ea.
Reusesc femeile mai usor in afaceri decat barbatii?
Am intrebat-o daca femeile reusesc mai usor decat barbatii in afaceri. Mi-a marturisit ca a ajutat-o ca este femeie. Femeile inteligente exercita un farmec aparte, un sarm careia nici barbatii, nici femeile nu-i pot rezista, considera ea. Spune despre barbati ca nu sunt foarte buni diplomati si ca, in vremuri de criza, femeile au o rezistenta mai ridicata decat ei la stres si la presiuni. “De asta sunt bune femeile manager in perioade de criza, sunt mai pragmatice decat barbatii, deoarece gandesc lucrurile din perspectiva atat imediata, cat si pe termen lung. Barbatii gandesc mult mai mult pe termen lung decat pe termen scurt.”
Ii place sa lucreze cu oameni inteligenti si nu are preferinte de gen. In schimb, nu-si permite sa le dea sfaturi domnilor din afaceri:“Este exlus. Cand imi voi permite sa dau sfaturi, am sa scriu o carte, iar asta se numeste ca m-am pensionat.”
Cum devin oamenii branduri
“Oamenii care sunt insisi un brand se identifica de cele mai multe ori cu businessurile pe care le conduc. Ajungi un brand dupa aceeasi reteta dupa care promovezi un brand”, spune CEO-ul Tempo.
Ai nevoie de doua ingrediente importante. Primul este substanta brandului, categorie in care intra alte trei subcategorii: produsul – cine esti tu, ce stii sa faci, piata careia te adresezi – cine trebuie sa stie ca tu faci asta si nu in ultimul rand, competitia – cu cine te bati. Al doilea reprezinta vizibilitatea, modul in care te afisezi, te prezinti in lume. “Pana nu definesti bine primul ingredient, nu-l poti obtine pe al doilea”, explica Eliza.
Spune ca nu-i place sa se “bata” cu nimeni, chiar si atunci cand vine vorba despre concurenta. “Daca ne referim insa la pitch-uri, la licitatiile din PR, acolo sunt cam aceleasi agentii de ani de zile". Recunoaste ca se lupta de fiecare data cu greii industriei, precum The Practice, GMP, Golin Harris sau McCann.
Recunoaste ca afacerile au scazut in criza, la fel intamplandu-se si cu profiturile. “Au fost ani grei pentru toate companiile, insa pentru noi a fost bine. Niciuna dintre agentiile grupului nu a fost pe pierdere, toate au fost pe profit, cu niste marje in raport cu industriile lor, intre 10% si 40%. Din punctul asta de vedere, cea mai profitabila companie a fost cea de PR. Pentru 2012 as vrea sa nu estimez nimic pentru ca am estimat un an prost, foarte prost si vad ca nu se termina atat de prost. De 2013 nu-mi este frica”, spune Rogalski.
Comunicarea s-a rebranduit in criza, recunoaste managerul: “Ma uit la campanii publicitare facute in 2003-2004 si nu vad pic de adevar in ele. Erau prea publicitare. Astazi sunt mult mai sociale”, spune aceasta.
Ce ar schimba in mediul de afaceri autohton
CEO-ul Tempo considera mediul romanesc unul de succes. Cu toate astea, ar schimba foarte mult lucrurile din administratie. De pilda, ar schimba in sine ideea de politica. “Nu inteleg de ce eu, manager de companie, trebuie sa am un contract cu actionarii carora le dau socoteala, si daca nu performez, plec, iar politicianul pe care il alegem o data la patru ani nu semneaza niciun contract cu noi”, spune indignata. Ar pune, asadar, fiecare poltician al statului sa dea un raport anual, cu realizarile si esecurile sale, intocmai o fac managerii de companii.
Sprijinul pentru start-up-uri, pentru antreprenorii locali ar ajuta, de asemenea, economia romaneasca, crede Rogalski. “Trebuie create servicii, preturi speciale pentru ei. Ajutandu-i pe ei vom ajunge si noi sa crestem sustenabil. Cu ei ramanem, ei ne vor plati pensiile. Antreprenorii locali creeaza mult mai multa valoare decat multinationalele.”
Definitia unei femei de succes
In cele din urma, am intrebat-o ce inseamna sa fii o femeie de succes a zilelor noastre. Recunosc ca nu m-am asteptat la raspunsul ei - “O mama foarte cool”. A venit imediat si explicatia: “Imi iubesc foarte mult familia si aduc in echipa mea exact acelasi tip de oameni - protectori, intelepti pe care il are, de regula, o mama. Acum nu vreau sa spun ca sunt mama tuturor colegilor mei. Dar pentru ca am si un avantaj de varsta fata de ei, ma gandesc la ei ca la familia mea. Caut sa nu fac niciodata rau. Stiu ca daca ai angajati fericiti, multumiti, care trag la aceeasi caruta cu tine, afacerea merge. Teoria asta mi s-a validat de nenumarate ori. De ce am zis “cool”? Pentru ca nu vreau sa fiu ca un dascal din ala care cicaleste toata ziua oamenii la cap. Cool inseamna cool.”
Crede, totodata, ca in Romania sunt multe femei de succes pe care n-a ajuns sa le cunoasca. Le admira insa pe Bibiana Stanciulov (fondatoarea magiunului de Topoloveni), Violeta Luca (CEO Flanco), Mariana Gheorghe (CEO Petrom) si Ruxandra Hurezeanu (CEO Ivatherm).
Uraste ceea ce se spune deseori despre femeile de succes: ca nu pot avea si cariera si familie. Afirma ca ea reuseste sa le imbine cu succes pe amandoua. Are un baiat de 15 ani, cu care comunica foarte bine. Cat despre sot, acesta "stie ca nu poate sa aiba alta nevasta, nu are cum.”
“Trebuie sa le ai pe amandoua. Nu poti sa faci sacrificii din viata personala pentru job si nici invers. Trebuie sa gasesti momente de respiro. De exemplu, poti sa-ti iei un weekend prelungit in care sa pleci impreuna cu familia. Mediul antreprenorial iti ofera o flexibilitate mult mai mare decat mediul corporatist, care are niste rigori, in special care tin de ceea ce se numeste work-life balance”, marturiseste Rogalski.
Sursa foto: Femei in afaceri
Pe acelasi subiect: