Janina Nectara (27 de ani) e licentitata in politici de marketing, in cadrul ASE din Bucuresti. Concomitent a urmat si cursurile Facultatii de Stiinte Politice, de la SNSPA Bucuresti. N-a mai apucat sa-si dea cea de-a doua licenta, fiindca s-a ivit o oportunitate in Franta, pe care n-a putut s-o refuze. Azi e studenta in ultimul an la design vestimentar, la Universitatea de Vest, si petrece cam jumatate de an departe de tara. Spune ca nu s-a mutat definitiv din Romania, dar ajunge in Bucuresti doar in weekendurile in care nu participa la evenimente de moda sau nu e invitata pe la vreun cocktail cu pretentii.
 
Povestea ei a inceput in 2009, cand lucra la o firma de consultanta politica, dar nu o multumea mai nimic. Simtea ca, pur si simplu, nu isi gasise vocatia. S-a „autoproclamat” nepotrivita la locul de munca, a gasit un soi de incompatibilitate. „Pentru fiecare profesie, trebuie sa ai o anumita structura psihologica. Teoria nu se compara cu practica, iar mie mi-a placut doar teoria”, a povestit Janina Nectara intr-un interviu pentru Incont.ro.
 
Intamplarea a facut sa afle de un curs de management al afacerilor in moda, in Paris. Atrasa de tot ce insemna fashion, dar si de oportunitati, s-a mutat in capitala Frantei.
 

Moda devenise la moda. Excelenta se plateste scump, dar educatia e o investitie, care genereaza profit, mai devreme sau mai tarziu.

 
A urmat, astfel, un curs la Paris Fashion Institute, unde, timp de o luna, a avut un program militaresc: se trezea la 08:00 dimineata si avea cursuri pana la 20:00 seara, cu o pauza de o ora pe zi. In weekenduri colinda muzee, magazine de brand sau prezentari de moda, pentru a-si face temele.
 
„Am invatat de la pozitionare, dezvoltare, vanzari, pana la designul, ilustrarea si istoria produsului de moda. A fost cea mai intensa luna de studiu, in care am simtit ca am avut atat de multe acumulari informationale, incat pana si in acest moment, facand comparatie cu facultatea actuala, cred ca 90% din ceea ce stiu, de la PFI provine”, marturiseste tanara.
 
 
Dar excelenta se plateste scump. Cursul a costat-o 8.000 de euro. „Este poate cea mai scumpa scoala de moda din lume, avand in vedere perioada de desfasurare si nu puteam cheltui acesti bani mai bine. Educatia nu este un cost, ci o investitie. Investitie in propria persoana, in propriul viitor, care genereaza profit, mai devreme sau mai tarziu.”
 
Dupa terminarea cursului a ramas in Paris, pentru a lucra cu Godfrey Deeny, fondatorul revistei Vogue L’Uomo, actualmente fashion editor la Le Figaro si critic de moda masculina pentru Financial Times. A inceput, astfel, sa aiba acces la evenimentele marilor case de moda, de la prezentari Hermes, la cocktailuri organizate de Chanel sau la lansarile colectiilor Dior.
 
Doi ani mai tarziu lansa blogul Fashion Avec Passion, un jurnal in care scria despre evenimentele internationale de moda, despre frumusete, afaceri sau mari creatori. Casele de moda au fost cele care au contactat-o. „Ei afla tot ce misca. Daca te plac, te contacteza. Eu sunt un caz fericit”. La cateva luni dupa lansarea site-ului, Harrods London l-a numit “blogul saptamanii.” Un sezon mai tarziu, reprezentanti ai brandului Armani i-au propus sa realizeze transmiterea show-ului de la Milano. „Vreo doua zile nu mi-am incaput in piele de fericire, mai ales ca eu il percepusem pana atunci doar ca pe o joaca.”
 

Armani, Burberry, Cavalli, Gucci si alte nume grele ale fashionului mondial, pe ruta Paris-Milano-Londra

 
Astazi, blogul sau s-a transformat intr-un site bilingv, scris in limbile romana si engleza. Curand va urma si o pagina in spaniola, pentru cititorii din Spania si America Latina.  
 
In ultimii doi ani a fost invitata la evenimente ca Saptamana Modei de la Paris, Milano sau Londra, sa scrie si sa transmita live prezentarile marilor branduri. „Sezonul acesta am reusit sa transmit in direct show-urile Gucci, Burberry, Roberto Cavalli, Ermanno Scervino, plus Armani in sezonul trecut”, spune Janina Nectara.
 
Pana acum a cunoscut si colaborat cu nume sonore, ca Alexander McQueen, Azzedine Alaia, Christian Lacroix, Hermes, Karl Lagerfeld, Kenzo, Stella McCartney sau Yohji Yamamoto. Cel mai mult il admira insa pe John Galliano, pentru efervescenta creativa. Curand va adauga portofoliului sau si Saptamana Modei de la New York. Tot in "orasul care nu doarme niciodata" va lucra o perioada pentru Oscar De La Renta.
 

 

Un job „internationalizat”

 
Am intrebat-o cum se intretine, daca are colaboratori care o ajuta cu site-ul si promovarea evenimentelor, unde locuieste cea mai mare parte a timpului, in fine, cat e de greu pentru o tanara din Romania sa razbeasca intr-o industrie plina de orgolii. „Am colaborari cu magazine, case de moda, scriu pentru reviste de moda din Romania si din strainatate. Site-ul meu supravietuieste prin publicitate, ca orice altul, iar unele deplasari sunt sustinute de branduri. Mai mult locuiesc pe la prietenii pe care mi i-am facut in diverse colturi de lume, rareori platesc chirie”, vine raspunsul.
 
Ii scriu multi studenti care vor sa urmeze un internship la Fashion Avec Passion, ceea ce o incanta foarte mult, povesteste Janina. Daca la inceput era convinsa ca trebuie sa updateze blogul de 10 ori pe zi, incercand sa acopere toate informatiile din industrie, astazi se limiteaza la strictul necesar.
 
Paralel cu site-ul, a infiintat si o mica firma de publicitate, iar la un moment dat i-ar placea sa-si lanseze propria colectie de accesorii.
 

Scoala din Franta nu uniformizeaza. In Romania se pune accent prea mare pe slabiciunile elevilor, nu pe punctele lor forte.

 
Despre traiul in Paris are numai cuvinte de lauda. Marturiseste ca nu s-a simtit niciodata discriminata pentru ca ar avea nationalitate romana. Ba din contra, crede ca brandurile din Europa de Est sunt vazute din ce in ce mai bine in industria modei.
 
La scoala din Franta a invatat, insa, ca nu are voie sa aiba idei preconcepute si ca singurul criteriu care conteaza este cel al competentei. De altfel, povesteste ca acolo studentii cu potential sunt incurajati si ajutati sa evolueze, iar profesorii se implica foarte mult in traseul profesional al acestora.
 

„Scoala nu uniformizeaza. Nu incearca sa aduca la un numitor comun toti elevii. Daca nu iti place o anumita materie, esti indrumat catre altele in care poti excela. Cred ca in Romania se pune accent prea mare pe slabiciunile elevilor, nu pe punctele lor forte. Spre exemplu, faptul ca nu ai rezultate exceptionale la chimie, nu ar trebui sa-ti diminueze din meritele de a fi olimpic la filosofie. Pe de alta parte, scoala romaneasca are meritele ei, fiindca te impinge sa-ti largesti orizontul, scotandu-te din zona de confort. Nu te lasa sa renunti la chimie, obligandu-te sa-ti insusesti cunostinte din toate domeniile. Problema e dozajul. Cat de mult insisti cu chimia cu care elevul nu are <<chimie>> deloc”, a povestit ea intr-un interviu pentru Incont.ro.
 
Janina crede ca a reusit sa-si gaseasca menirea profesionala in Paris, prin prisma sistemului educational de acolo. Scolile franceze incheie parteneriate cu case de moda, lanturi de magazine, agentii de PR, reviste de specialitate, iar studentii sunt introdusi in sistem imediat ce ies de pe bancile scolilor. „Este piesa care lipseste din puzzel-ul educational romanesc”, puncteaza ea.
 

Londra e unul dintre cele mai scumpe orase din Europa. Parisul ramane accesibil.

 
E prinsa intr-un vartej profesional care presupune calatorii dese, in special in marile capitale europene ale modei, iar asta ii place. Recunoaste ca n-ar fi reusit sa aiba de-a face cu nume grele ale fashionului ori sa participe la evenimente internationale locuind in Romania.
 
Londra i se pare unul dintre cele mai scumpe orase de pe continent, Milano - un centru financiar competitiv, in ciuda dificultatilor cu care se confrunta Italia, in momentul de fata, cu preturi exacerbate, in timp ce Parisul ramane cel mai accesibil, raportat la cele doua. „A fost pentru prima data cand am auzit o prietena spunandu-mi, dupa ce si-a dat demisia dintr-o companie franceza, ca o sa isi acorde o perioada de relaxare de sase luni, timp in care o sa calatoreasca in jurul lumii. Eu traiam cu impresia ca orice persoana aflata in somaj isi restrange cheltuielile, nicidecum se agreneaza in calatorii exotice. Insa in Franta e posibil, fiindca acum cativa ani indemnizatia de somaj era de aproximativ 60% din salariu, cu un plafon maximal de 6.700 euro pe luna – suma record in Europa.”
 

In Romania castiga „cat un student fara experienta”

 
De altfel, crede ca oamenii cheltuiesc atat cat au, iar cu cat dispun de mai multe resurse, cu atat incep sa aiba mai multe nevoi. Recunoaste insa ca, inainte sa plece din tara, castiga cam cat un student fara experienta. In timp, spune ea, a ajuns sa produca atat cat sa-i permita sa traiasca decent, fara sa vorbeasca concret despre vreo cifra. „As amuza precum fetele care isi deschid dressing-urile in emisiunile TV, sa-si arate gentile si pantofii. Concluzia e intotdeauna aceeasi: niciodata nu ai prea multi, nu?”
 

Statul roman merge doar pana la jumatatea drumului. Cheltuieste multi bani cu educatia tinerilor si se opreste printr-o frana brusca. Colaborarile universitatilor cu firmele private ar putea amortiza trecerea de pe bancile scolii pe piata muncii.

 
Janina Nectara este de parere ca tinerii romani cauta sa lucreze si sa traiasca in tarile dezvoltate din Europa pentru ca gasesc acolo mai multe oportunitati de dezvoltare. Indeamna universitatile sa incheie contracte cu marile companii, pentru a lua studentii in practica imediat dupa terminarea facultatii, pentru a capata experienta si a fi angrenati pe piata muncii.
 

Moda, o industrie speculativa

 
Romania lucreaza cu „tehnologie” depasita ori inadecvata, iar specialistii in industria fashionului lipsesc cu desavarsire, potrivit Janinei. Nu merge sa imprumutam strategiile folosite la Uzina Mecanica Bucuresti si sa le implementam in moda.” O prima solutie ar fi sa aducem profesori din tarile cu traditie, care sa pregateasca generatii de specialisti autohtoni, dar si sa trimitem profesorii la cursuri de perfectionare in afara tarii, in schimburi de experienta.
 
Sustine ca moda este o industrie atractiva din punct de vedere financiar, ceea ce face ca multi asa zisi „specialisti” sa adopte un comportament speculativ, ca la bursa: „Pariezi pe linii vestimentare deja validate de brandurile internationale sau faci predictii deja auzite la case mai mari.”
 

Agricultura, domeniu cu potential in Romania

 
Cat despre celelalte domenii cu potential din Romania, tanara crede ca agricultura ar putea ajuta economia romaneasca sa iasa din impas. In opinia ei, micii intreprinzatori sunt nevoiti sa plateasca taxe prea mari si sa-si vanda produsele la preturi mici. Spune ca vorbeste „din experienta”, avand un parinte inginer agronom, care lucreaza de dimineata pana seara intr-un sector care ar putea da rezultate fabuloase, daca ar fi ajutat de stat.
 
Foto credit: Janina Nectara