Un MBA nu-ti asigura succesul in afaceri, dar iti deschide noi orizonturi.”

Desi MBA-urile par tentante pentru tot mai multi specialisti care aspira la cariere inalte, nu acreditarile in domeniu sunt cele care conteaza cel mai mult, la ora actuala, a dat de inteles, astazi, Dora Surugiu, fondator al Maastricht School of Management.

MBA-ul (Master in Administrarea Afacerilor) a aparut pentru prima oara in Statele Unite, la sfarsitul secolului al XIX-lea. In Europa, conceptul a patruns in 1957si in Europa. „Romania e o piata mica in industria asta, avem doar vreo 20 de ani de istorie.”

 „Sunt deja 8 ani de cand fac acest lucru, mi-au trecut prin mana aproape 270 de absolventi de MBA. Am cunoscut foarte multi oameni care voiau sa faca un MBA, dar nu aveau niciun fel de planuri, nu stiau ce vor sa faca cu vietile lor profesionale mai departe”, a punctat speakerul prezent la eveniment.

„Criza a schimbat lucrurile. Daca in anii trecuti, un MBA era un plus la angajare, azi, din ce in ce mai putine companii se uita la asta.”

Foto: Dora Surugiu. Sursa: incont.ro

Totodata, Surugiu a vorbit despre momentul optim in care candidatii pot urma un MBA. „Am intalnit oameni care aveau 2-3 ani experienta in campul muncii si-si doreau un MBA. Isi grabeau putin cariera. Oamenii inca nu stiu cand pot face un MBA. Daca in anii trecuti, un MBA era un plus la angajare, azi din ce in ce mai putine companii sunt sensibile la aceasta chestiune."

Criza a schimbat cerintele de pe piata muncii, potrivit antreprenoarei. Diplomele de MBA ar trebui sa se reflecte mai mult in sustenabilitatea in afaceri, in activitati de CSR, nu doar in recompense financiare. Dora Surugiu le recomanda celor care se gandesc sa urmeze un astfel de curs sa-l aleaga pentru experienta in sine, pentru dezvoltarea competentelor profesionale, pentru crearea unui sistem propriu de gandire, de filtre, pentru cunoasterea a diferite tipologii de oameni din diverse industrii.

„Unii vor sa devina CEO, CMO sau CFO si stiu ca trebuie sa-si accelereze cunostiintele, vor sa promoveze. Cei mai multi dintre noi nu activam in domeniile pentru care s-au pregatit, pentru care au studiat. Ceea ce inseamna ca am invatam sa facem ceea ce facem din practica. Daca ai un business si ai invatat sa-l conduci, din mers, e foarte bine. Dar vine un moment cand trebuie sa-ti doresti sa-l dezvolti, nu doar din punct de vedere al cifrelor”, a concluzionat Surugiu.

Antreprenorii prezenti la Conferinta Internationala Femei in Afaceri, care a avut loc, joi, in Capitala, si care a reunit 19 speakeri din mediul de business romanesc si straini, au vorbit, totodata, si despre brandingul personal, extinderea afacerilor peste granite, dar si despre accesul la banii investitorilor.

Despre branding personal si cum oamenii ajung branduri

Paul Olteanu, trainer in marketing personal si comunicare publica in cadrul The Personal Marketing Agency, a subliniat faptul ca antreprenorii si specialistii din diverse domenii sunt axati pe “mult”, in loc de “putin”, promit multe si nu detin expertizele necesare.

“Gasim o gramada de profile de conturi de social media cu denumirea <<consultant in comunicare>>. Dar ce faci exact? Poti fi consultant pe diverse nise. Traim in paradigma ca mult e bine. Din contra, in branding, putin e bine. Focusati-va pe nise, pe lucruri concrete”, a declarat Olteanu in cadrul evenimentului.

“Lumea in care traim seamana mult cu <<Patul lui Procust>>. Invatam de mici ce trebuie sa facem si ce nu. Cheia e sa nu intram niciodata in <<Patul lui Procust>>, sa ne detasam de sabloane.”

Foto: Paul Olteanu. Sursa: Incont.ro

Olteanu a vorbit mult despre ce inseamna un brand si cum este el perceput in ochii consumatorilor. “Un brand reprezinta totalitatea perceptiilor despre un anume subiect”, a punctat trainerul. Mai exact, brandurile reprezinta suma perceptiilor pe care le avem despre colegul de birou, partenerul de afaceri sau cel mai bun prieten. Pe de alta parte, dificultatea crearii unei imagini noi, care sa se diferentieze in “piata”, vine tocmai de pe urma faptului ca suntem indoctrinati cu teorii, conceptii si filozofii de viata din toate mediile cu care interactionam: de la familie si pana la birou.

Atributele de brand pe care consumatorii le zaresc in primele minute ale interactiunii ii determina, de fapt, sa cumpere sau nu produsul respectivei companii, potrivit lui Olteanu.

“In fiecare an investim miliarde de dolari in bugete de comunicare si promovare pentru a baga numele unui brand in capul unor oameni. E halucinant.”

Consultantul a vorbit si despre investitiile uriase pe care marile companii internationale le pompeaza in bugetele de comunicare, de marketing si promovare pentru a-si face cunoscute brandurile, pentru ca potentialii clienti sa le recunoasca siglele si produsele. Paul Olteanu e de parere ca, in ciuda acestor lucruri, parteneriatele, fuziunile, licitatiile sau interviurile de angajare se castiga ori se semneaza in urma unor prezentari live, pentru care oamenii investesc mult mai putin. “E halucinant: investim foarte multi bani pentru a ajunge la intalnirea cu investitorii, dar aproape niciun ban sau foarte putin in a ne diferentia cand suntem la intalnire.”

Totodata, consultantul a vorbit si despre impactul Internetului in dezvoltarea afacerilor de astazi, sfatuind oamenii de business sa se promoveze cat mai mult pe online, fiind un canal de distributie si comunicare unde milioane de romani isi petrec tot mai mult din timp.

Cat de mult conteaza, de fapt, vestimentatia in business si cum reusesc marii manageri sa impresioneze

De asemenea, vestimentatia in business, fie ca suntem la birou ori intr-o intalnire importanta. Irina Markovitz, consultant de stil si creator de imagine pentru diverse personalitati din afaceri si politica, a punctat, joi, in cadrul conferintei Femei in Afaceri, ca hainele trebuie sa fie intotdeauna in ton cu evenimentul, dar si cu brandul pe care vrem sa-l promovam.

“Daca ne imbracam in rochie de catifea si cu paiete, la un eveniment de networking, cu siguranta vom ramane in atentia participantilor, dar nu prin ceea ce suntem, nu-si vor aduce aminte de noi ca fiind nu stiu ce specialisti”, a explicat Markovitz, adaugand ca trebuie sa eliminam din garderoba tot ceea ce nu coincide cu brandul pe care vrem sa-l cream.

Foto: Irina Markovitz. Sursa: Incont.ro

Aceasta i-a dat ca exemple bune in vestimentatie, raportandu-se la brandurile pe care si le-au creat, pe cancelarul german Angela Merkel si pe prima doamna a Americii, Michelle Obama. “Angela Merkel, probabil, in realitate e o femeie cu foarte mult umor. Si asta pentru ca o femeie foarte sobra nu ar alege o diversitate cromatica atat de mare in costumele pe care le poarta. Michelle Obama si-a mai schimbat putin stilul, de la alegeri incoace.”

Conferinta Internationala Femei in Afaceri a avut loc, joi, in Bucuresti, si a adunat 19 speakeri din mediul de business romanesc si straini. Aceasta s-a adresat femeilor in afaceri din Romania si din mediul international, celor care au putere de decizie in companiile in care activeaza, antreprenoarelor, celor care vor sa inceapa un business si, in egala masura, celor care sunt interesate de o viata profesionala performanta.

“Ne-am propus sa conectam mediul de business din Romania cu cel din afara. Vrem sa ajutam femeile sa-si dezvolte afacerile, sa le inspiram cu idei de succes, prin discursurile speakerilor, sa le dam incredere sa se promoveze”, a declarat Alice Botnarenco, antreprenoare, fondatoare si presedinta organizatiei Femei in Afaceri, in cadrul evenimentului.

Dintre speakerii internationali s-au numarat oameni de business din Polonia, Elvetia, Republica Moldova, Belgia si Grecia.

Printre speakerii romani prezenti la conferinta au fost Rucsandra Hurezeanu (Ivatherm), Sonia Nastase (Howard Johnson Hotel), Camelia Sucu (Class Living, Iconic Wine Food&Design), Doina Binig (Siveco Romania) sau Virginia Otel (Garanti Group).