Afaceri de nisa pe timp de criza. Patru romani au descoperit succesul mizand pe idei creative
Romanii devin tot mai inventivi cand vine vorba de exploatarea oportunitatilor de business. Cei mai curajosi dintre ei se indreapta spre afacerile de nisa, care vizeaza cumparatori cu nevoi nesatisfacute. Patru romani ne demonstreaza ca start-up-urile de acest gen pot avea succes, daca stim sa ne pozitionam pe piata si sa ne castigam clientii.
Ingeniozitatea, ambitia si know-how-ul in promovare sunt ingredientele de baza in pornirea oricarei afaceri, sustin acestia la unison. Cu investitii de cateva mii de euro, business-urile nisate pot ajunge la cifre de afaceri de ordinul zecilor de mii, chiar al sutelor, in doar cativa ani.
Business cu caracter social
Pe Cristiana Mateoiu (42 de ani), economist de profesie, am intalnit-o la un curs adresat antreprenoarelor aflate la inceput de drum. Mi-a atras atentia inca de la inceput cu proiectul sau de business, care are si o puternica latura sociala. De fapt, MySafeKid, platforma creata de Cristiana, s-a nascut din propria experienta, traita in urma cu multi ani. “Cand avea 5 ani, fetita mea s-a pierdut. Cred cu tarie ca sunt o mama responsabila, a carei principala preocupare a fost intotdeauna grija si siguranta pentru proprii copii. Cu toate astea, intr-o clipa, copilul meu a disparut”.
Aflata in strainatate si pierzandu-si fetita intr-un magazin universal, de altfel, copilul avea si probleme de astm, Cristiana a trait atunci cosmarul vietii ei. “Spray-ul pentru astm era in poseta mea. Si tot in poseta, in portofel, se afla poza ei. Dar era o poza cu fetita mea la 4 ani, care nu mai semana aproape deloc cu ea, asa cum arata la 5 ani”, a povestit aceasta intr-un interviu acordat incont.ro. Din acest motiv, fotografia nu i-a fost foarte utila in gasirea copilei.
Sursa foto: @MySakeKid
Dupa 45 de minute de neliniste, Cristiana si-a gasit fetita la un alt etaj, inconjurata de vanzatori care incercau s-o linisteasca intr-o limba pe care ea nu o intelegea. Nevoita sa-si consilieze copilul, care „retraia uneori diverse spaime”, Cristiana s-a gandit cum ar putea preveni asemenea incidente nefericite. Dupa ce a studiat fenomenul disparitiilor de copii, precum si modul in care autoritatile romane procedeaza in aceste cazuri, s-a gandit la un proiect care sa le vina in ajutor parintilor, dar si celor mici, care au tendinta de a se indeparta de adulti, atrasi de diverse obiecte sau persoane.
Asa s-a nascut MySafeKid, un proiect dedicat sigurantei copilului. Cristiana Mateoiu a infiintat, in toamna lui 2011, o companie care comercializeaza un sistem de alarmare in cazul disparitiei copiilor. Practic, MySafeKid a creat un sistem de stocare a informatiilor de baza ale minorilor, alaturi de fotografii, in permanenta updatate. Datele pot fi stocate online sau pe un CD/DVD/USB, iar in cazul in care minorul dispare, sistemul transmite automat un mesaj de alerta catre autoritatile romane. Totodata, prin intermediul pachetului pe care parintii il pot achizitiona direct de pe site, sistemul le permite acestora din urma sa tipareasca aproape imediat afise si fotografii cu cel mic, salvand astfel timp esential in cautarea minorului. Pretul unui astfel de pachet variaza intre 125-204 lei/copil/an.
Recent in portofoliul MySafeKid au intrat bratarile de identificare, inscriptionate cu numele si numarul de telefon al parintilor, si locatoarele prin unde radio, niste „gargarite” sub forma de medalion, atasate copiilor, dispozitive prin intermediul carora parintii sunt alertati cu privire la distanta pana la care cei mici se indeparteaza de langa ei (maximum 500 metri). Daca locatoarele costa intre 190 si 360 lei, bratarile de identificare sunt vandute cu 30-40 lei.
Pe viitor, Cristiana vrea sa se adreseze si celor mici, motiv pentru care pregateste o serie de carti pentru copii care vizeaza teme precum siguranta, violenta, abuzurile sexuale etc.
Pentru sustinerea proiectului MySafeKid, devenit un mic business, Cristiana colaboreaza cu Politia Romana, cu Ministerul Educatiei si cu Primariile locale. Totodata, antreprenoarea isi promoveaza afacerea pe Internet, mizand foarte mult pe vanzarile online, dar si pe prezentarile pe care le sustine in gradinite si scoli, la targurile pentru copii, in cadrul asociatiilor pentru copiii cu probleme.
Sursa foto: @Cristiana Mateoiu
MySafeKid este primul sau proiect antreprenorial din aceasta zona, nu si prima afacere (in trecut fiind importator al unui brand de cafenele pe piata din Bucuresti), care astazi numara cinci angajati, dintre care patru colaboratori. Anul trecut, business-ul a raportat o cifra de afaceri de 10.000 euro, iar pentru 2013, fondatoarea estimeaza un rezultat asemanator.
Pana in prezent, Cristiana Mateoiu spune ca exista in jur de 200 de utilizatori ai sistemelor de alarmare MySafeKid. „Daca ne concentram pe prezentarile din gradinite si corporatii, intr-o luna, rata de raspuns este cam de 20%. Sistemele noastre nu sunt inca foarte cunoscute, facem pionierat in Romania, fapt pentru care rezultatele depind inca de activitatile de promovare”, a explicat aceasta pentru Incont.ro. Desi feedbackul parintilor este bun, in general, Cristiana recunoaste, insa, ca se lupta cu prejudecatile multor adulti, cu tendintele de amanare a deciziilor, dar si ca multi cred ca asemenea accidente nu li se vor intampla lor.
Arta florala, o afacere cu miros... profitabil
In cadrul aceluiasi curs, dedicat femeilor de afaceri, am cunoscut-o si pe Carmen Baboian (34 de ani), un inginer navalist indragostit pana peste cap de flori, care si-a parasit in urma cu doi ani jobul pentru marele sau hobby. Acum are propriul atelier floral, intr-un spatiu inchiriat in centrul Capitalei. Spune ca s-a lansat in lumea antreprenoriatului din dragoste pentru frumos, dar si pentru ca nu a gasit satisfactia profesionala in alt sistem.
Sursa foto: @Petalia
In 2012, dupa un an de studii in domeniu, multe workshop-uri si o investitie de aproape 4.000 de euro, Carmen a lansat pe piata Petalia, un start-up care creeaza si comercializeaza buchete, cosuri, aranjamente florale personalizate, in ton cu personalitatea si tematica evenimentului/ocaziei cu care acestea sunt oferite. „Am urmarit tendintele unui astfel de business din Europa Centrala”, spune intreprinzatoarea.
S-a orientat catre clientii cu venituri medii spre ridicate, cu studii superioare, care „nu se multumesc cu oferta chioscurilor de flori de la colt” si care vor sa transforme un aranjament intr-un „cadou pretios”. Se adreseaza, in special, celor care au calatorit si obisnuiesc sa petreaca timp in straintate si „privesc florile ca pe o necesitate, nu ca pe un lux”, puncteaza ea. Adica, atat persoanelor fizice, cat si firmelor, corporatiilor. De ceva timp incoace, a inceput sa realizeze aranjamente si pentru evenimente private, nunti, botezuri.
Firma pe care a infiintat-o nu are angajati (lucrand ocazional cu colaboratori) si se aprovizioneaza de la un furnizor din Romania, care-i aduce flori importate din Belgia, Olanda, Germania si Franta. Uneori merge insasi ea in aceste locuri, pentru a se inspira si a cauta noi trenduri in piata. De acolo isi cumpara frecvent panglici satinate, funde sau cutii care servesc drept suport pentru aranjamente.
Preturile aranjamentelor variaza intre 25 si 300 euro, in functie de tipurile de flori folosite, de cantitate, de design sau de materialele folosite. Lucreaza cu flori mai putin cunoscute pe piata locala sau, din contra, cu unele banale pe care incearca sa le puna in valoare, precum: trandafiri, gura leului, alchimila, anemone sau florile de sezon.
Marturiseste ca numarul comenzilor variaza foarte mult de la o luna la alta, avand zile cand se ocupa doar de doua-trei, iar altele cand creeaza pe banda rulanta, niciodata insa mai mult 10 comenzi personalizate pe zi, pentru ca ii place sa le acorde o atentie deosebita. Evenimentelor private, organizate la sfarsit de saptamana, le dedica intreg weekendul sau, ocupandu-se de la stabilirea conceptului, implementarea lui, si pana la transportul catre locul petrecerii.
Sursa foto: @Petalia
Carmen povesteste ca a investit bani in marketing si promovare inca de la deschiderea atelierului, deoarece „e important sa-ti incepi afacarea avand grija la imaginea pe care ti-o creezi”. Dupa realizarea unui logo care sa exprime conceptul business-ului, a apelat la un consultant in relatii publice. Recunoaste insa, ca abia acum, la un de la lansarea brandului pe piata, se poate sustine financiar din asta. Pentru 2013 estimeaza o cifra de afaceri de 40.000 euro si "un profit frumusel" pe care intentioneaza sa-l reinvesteasca. “Poate fi profitabil sa fii antreprenor in Romania, atata vreme cat nu renunti de la primul impediment, daca iti faci un plan de afaceri, daca esti atent la cheltuieli, incerci sa-ti fidelizezi clientii, setezi politica de preturi corect si pastrezi calitatea produselor, chiar si atunci cand ai depasit pragul critic si te indrepti catre un alt prag al afacerii: stabilizarea ei.”
Desi start-up-ul ii ocupa tot timpul, Carmen nu se plange de acest lucru: „Nu cred ca poti sa conduci o afacere de succes cand iti disipi energia si creativitatea in mai multe directii”. Cat despre concurentii din aceasta industrie, „exista cativa jucatori profesionisti, dar prea putini”, spune antreprenoarea.
Un produs gandit din dragoste pentru copii
Pe Monica Olariu (32 de ani) am intalnit-o in cadrul unor cursuri de antreprenoriat si marketing, unde cauta sa invete cum sa-si „vanda” mai bine mica afacere, gandita si demarata in perioada concediului de maternitate. Anul trecut, dragostea pentru copilul ei, dar si cea pentru desen au rezultat intr-o idee de business online: Designed2loveu. A investit aproximativ 5.000 euro intr-un concept care, spune ea, a luat amploare in tarile din Vestul si Nordul Europei: "wrap-ul" pentru bebelusi (un fel de port-bebe in care cei cei mici sunt purtati infasurati in jurul corpului adultului - al mamei sau al tatalui). Ulterior, portofoliul sau de produse s-a diversificat, extizand paleta si catre tricouri cu mesaje haioase adresate gravidelor, tatilor sau bebelusilor, si burtiere.
Sursa foto: @Monica Olariu
Afacerea se adreseaza unui public informat, activ in mediul online, alcatuit majoritar din femei cu varste cuprinse intre 21 si 37 de ani, aflate la prima sau a doua sarcina, explica antreprenoarea. Preturile wrap-urilor variza intre 129 si 149 lei, in timp ce burtierele pentru gravide se comercializeaza cu 63 lei, iar tricourile intre 89 si 98 lei.
Tanara lucreaza cu o mica fabrica, care o ajuta la executarea produselor, pe care le comercializeaza exclusiv online. Wrap-urile sale sunt insa promovate in randul asociatiilor si organizatiilor dedicate mamelor, unde potentialii clienti pot si testa creatiile Designed2loveu. Cei mai multi clienti ajung la Monica prin recomandari, dupa ce au primit un cadou creat de ea sau direct prin intermediul site-ului.
Deocamdata, firma care opereaza site-ul Designed2loveu.ro nu are angajati, existand doar colaborari cu alte societati. Monica Olariu precizeaza ca inca nu si-a amortizat investitia, primul an de functionare a afacerii finalizandu-se pierderi, asa cum a estimat inca de la debutul business-ului, dar este optimista pentru 2013, cand prognozeaza o cifra de afaceri in crestere fata de 2012. De altfel, crede ca exista multe oportunitati de business in Romania, multe nise fiind, in prezent, prea putin exploatate, in principal din cauza legislatiei prea stufoase si prea schimbatoare.
Sursa foto: @Designed2loveu.ro
De curand, ea s-a intors de la Londra, unde a urmat cursurile Scolii de Babywearing si a cautat sa-si promoveze si ideea de afacere. „Reactia a fost chiar peste asteptari. L-au considerat un hibrid intre un wrap elastic si unul neelastic, ceea ce ofera posibilitatea de a purta si bebelusi mai mari si mai grei, fara ca wrap-ul sa se lase”, a explicat Monica pentru Incont.ro. De altfel, entuziasmul business-ului o determina sa se gandeasca serios ce va face la incheierea concediului de maternitate: daca se va mai intoarce la jobul din banca sau isi va dedica intreg timpul start-up-ului sau. „Antreprenoriatul iti ofera sansa de a lua deciziile singur, de a-ti implementa propriile idei. Sigur ca exista intotdeauna posibilitatea sa nu iei cele mai inspirate decizii, iar atunci repercursiunile le simti pe pielea si pe buzunarul tau. Dar asta e, ai facut o greseala, inveti din ea si mergi mai departe. Important este sa incerci”, puncteaza proprietara magazinului online.
Calatorie in timp
Desi are doar 25 de ani, Horia George Szabo se poate lauda ca e manager de marketing al propriei afaceri, business pe care-l conduce impreuna cu parintii sau, ambii ingineri. Conacul Archia este un business care anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 350.000 euro. O unitate de cazare, amenajata in ton cu atmosfera anilor 1900, a ajuns sa fie printre cele mai cunoscute din zona orasului Deva.
Sursa foto: @Conacul Archia
Constructia conacului a inceput in satul Archia, in vara lui 2006, dar abia in toamna anului 2008 si-a primit primii oaspeti, dupa o investitie de 1,2 milioane de euro - fonduri provenite din surse proprii (in proportie de 80%), din credite bancare (10%) si din fonduri SAPARD (10%), a explicat Horia Szabo petru Incont.ro. „Ideea de a investi intr-o pensiune turistica a venit odata cu achizitionarea conacului, cladire care exista in urma cu mai bine de 15 ani, dar care fusese abandonata si lasata in paragina. Devenise un fel de grajd pentru animalele din zona”, adauga tanarul. Pasiunea pentru familiile boieresti si pentru atmosfera de odinioara au transformat unitatea de cazare intr-un adevarat conac, adaptat insa si timpurilor actuale, unde, azi, lucreaza 20 de angajati.
Pentru afacerea lor de familie, Horia s-a specializat in turism si marketing online. Asa a invatat sa-si promoveze mai bine conacul, care atrage atat turisti veniti pentru relaxare si vacanta, cat si clienti corporate. „Turistii de business sunt foarte importanti pentru buna functionare a afacerii, mai ales in timpul saptamanii, atunci cand turismul de leisure este mai scazut”. Pretul unei camere single variaza intre 170 si 255 lei/noapte, in timp ce o camera dubla porneste de la 190 si poate ajunge la 275 lei/noapte, in functie de tematica, sezon si tipul de masa oferit.
Totodata, a incercat sa-si fidelizeze publicul-tinta cu diverse activitati desfasurate in cadrul conacului, care se adreseaza atat melancolnicilor dupa vremurile demult apuse, cat si celor care traiesc prezentul la cote maxime, printre care: echitatia, plimbari cu trasura, picnic in natura, piscina, biliard, masaj, cursuri de tenis sau jocuri electronice pentru copii. Preturile acestor servicii variaza de la 25 lei (o ora de biliard) si pana la 500 lei (un abonament de echitatie de 10 sedinte, pentru adulti).
Nu in ultimul rand, afacerea de familie mizeaza pe turismul cultural, si anume pe atragerea turistilor catre cele mai importante obiective ale judetului - Cetatea Sarmizegetusa, Castelul Corvinilor, Parcul Dendrologic Simeria, Manastirea Prislop sau Manastirea Densus. „Romania e un taram neexplorat din punct de vedere al turismului si, atat antreprenorii, cat si vizitatorii ar trebuie sa fructifice mai mult obiectivele autentice – satele, monumentele, castele, muzeele”, sunt de parere proprietarii conacului. Ei spun ca nu este deloc usor sa faci afaceri, indiferent de tara in care te afli, avand in vedere actualul climat economic, motiv pentru care cheia unui business de succes o reprezinta calitatea produselor. Potrivit tanarului, conacul sau nu a fost afectat de criza, ba din contra, dezvoltarea din ultimii doi ani i-a permis sa investeasca in piscine si corturi de evenimente.
Sursa foto: @Conacul Archia
Pe acelasi subiect: