Noul pariu al "Doamnei Cash". In ce mai investeste Camelia Sucu, cel mai cunoscut brand de lux de pe piata mobilei romanesti
La inceputul anilor `90 pasea timid, alaturi de partenerul sau de atunci, pe o piata virgina unde ultimele tendinte in materie de mobilier reprezentau un mister. Medic de profesie, si-a abandonat vocatia dupa aproape trei ani de practica in Spitalul Victor Babes, pentru un business ce avea s-o transforme intr-una dintre cele mai bogate femei din Romania.
Dupa succesul avut cu Mobexpert, dar si dupa un divort rasunator in urma caruia a vandut actiunile companiei pe care o fondase, Camelia Sucu a mers mai departe, devenind proprietarul retailerului de mobila de lux Class Living. In ultimii ani a investit si in agricultura. Nu vrea sa se opreasca aici si pregateste un proiect ambitios, de data aceasta legat de prima sa dragoste: medicina.
O intamplare care a devenit destin
„A fost o intamplare care a devenit destin”, si-a inceput povestea Camelia Sucu, intr-un interviu acordat incont.ro. „Profesia de medic, chiar daca pare ca o alegem noi, ea te alege pe tine. Te roaga sau te obliga sa ramai acolo, sa faci bine oamenii.”
A absolvit Facultatea de Medicina din cadrul Universitatii Carol Davila din Bucuresti in `90, intr-o perioada in care sistemul medical din Romania era in tranzitie. A petrecut trei ani in Spitalul Victor Babes, dar marturiseste ca nu stia exact incotro sa se indrepte. “Acum, daca ma intrebi, iti spun sigur ca mi-ar fi placut sa fiu chirurg. Asta e felul meu de a fi: imi place sa vad ca oamenii sunt bine. Sa inlatur raul rapid, cu mainile mele”.
A ales sa se alature sotului sau, Dan Sucu, in ceea ce avea sa devina marea aventura a vietii lor: comertul cu mobila. “De multe ori, cand pleci la un asemenea drum, ai nevoie sa ai alaturi oameni optimisti, sa fie motorul tau. Noi am facut o foarte buna echipa in business, atat cat a durat parteneriatul nostru fair-play.”
“Cautam sa ne mobilam casa, ca orice tanara familie aflata la inceput de drum. Eram casatoriti din `86, aveam deja un copil. Am gasit un magazin undeva in Pipera, dar care nu se adresa cumparatorului final, ci clientului de business. Acesta a devenit, pentru cateva luni bune, mallul meu: ma duceam acolo, daca nu in fiecare zi, o data la doua zile. Imi placea sa ma uit, erau trei etaje pline cu mobilier. Nu aveam cum sa cumpar, fiind doar produse de prezentare. Insa atunci cand se schimbau produsele puteai sa le achizitionezi, dar asa cum era pe vremea aceea, <<cu aprobari de sus>>. De parca cine stie cine era acolo sus”, relateaza Sucu despre inceputurile sale ca antreprenor.
Cum a ajuns un brand in Romania
“Constructia unui brand inceput de la zero este o munca de durata, nu se face de azi pe maine”. Recunoaste ca a facut restructurari cu acei oameni care n-au inteles ca nu lucreaza intr-o companie de stat, unde pleaca cu salariul acasa chiar daca nu produc. "Intotdeauna le-am explicat angajatilor mei ca locul de munca este micul lor business. Eu i-am ajutat, le-am dat bani sa investeasca intr-un birou, un laptop, o masina etc., iar ei trebuie sa munceasca sa-si scoata salariul, impozitele pe salariul lor si un mic profit si pentru mine, daca se poate. In perioada asta de criza le-am spus sa renunte la profitul pentru mine. Cei care n-au inteles au plecat singuri, nu i-am dat eu afara. Cred ca au fost maximum 10, la numar, in toti anii astia”, adauga aceasta.
La inceputul anilor `90, ea si Dan Sucu l-au cunoscut pe omul care le-a indreptat pasii catre succes. Octavian Tanase a fost cel care i-a initiat in industria mobilei, prima lor experienta de business. Un an mai tarziu insa, familia Sucu s-a separat de partenerul lor de afaceri, pornind la drum pe cont propriu. Asa s-a nascut Mobexpert, devenit brandul de mobila de astazi.
“Tavi, asa cum ii spuneam, a fost omul care ne-a aratat ca mobila se poate si vinde, ca nu doar se cumpara. Ce am construit apoi a insemnat insa foarte multa munca: deschidere la tot ce era nou, alergaturi in targurile de mobila, contacte cu furnizorii, contacte cu clientii, incercarea de a afla ce voiau clientii. Am fost foarte deschisi sa invatam repede sa facem business.”
Micul SRL de atunci s-a transformat in business-ul de astazi, cunoscut la nivel national. Camelia Sucu crede ca toti cei care au inceput sa faca afaceri in anii aceia au avut succes, pentru ca au cladit etapa cu etapa si nu au mizat pe castiguri peste noapte. “Eu nu stiu sa gandesc asemenea castiguri, nu am incredere in ele. Nu spun ca nu exista oameni care nu pot face asa ceva, bravo lor. Mie imi plac constructiile in timp, in etape, cu multa greutate si cu multe satisfactii.”
“Succesul este al acelor oameni care stiu sa se adapteze”
Sucu spune ca succesul nu este acel ceva pe care ti-l confera valoarea contului in banca, ci capacitatea fiecaruia de a se adapta la diverse situatii. “Am fost vanzator, apoi contabil, la un moment dat faceam si desene, schite de mobilier, niste mini proiecte. Imi amintesc si acum de primii clienti carora le-am facut niste <<desene de medic>>, care se voiau a fi de <<mini arhitect>>. Acestia nu s-au plans de desenele stangace, ba din contra, mi-au cumparat mobilier in valoare mai mare si ulterior mi-au devenit prieteni.”
In 2007, dupa aproape 14 ani de activitate pe piata romaneasca si 18 ani de mariaj s-a produs ruptura. Camelia si Dan Sucu s-au separat, divortul lor fiind intens mediatizat. Sucu si-a vandut actiunile pe care le detinea in cadrul Mobexpert, pentru care a primit 40 milioane de euro, motiv pentru care a ajuns sa fie numita “Doamna Cash”, una dintre cele mai bogate femei din Romania.
Marturiseste ca si astazi promoveaza in strainatate, ori de cate ori are ocazia, brandul Mobexpert: “Nu ma simt deloc dezlegata de el. Practic, noi l-am construit de la zero, un brand care ne-a adus foarte multe satisfactii profesionale.”
2012, anul de foc pentru industria mobilei de lux: “Cine va fi creativ va pasi in 2013 intr-o noua etapa”
In ultimii cinci ani, Camelia Sucu s-a ocupat in special de brandul de mobilier de lux Class Living, operat de Class Mob SRL, companie care are a obtinut in 2011 o cifra de afaceri de 7 milioane de lei (1,7 mil. euro) si a inregistrat pierderi de peste 5 milioane de lei.
Class Living opereaza un showroom de mobila de lux in Bucuresti si unul in Constanta. Retailerul sau are contracte cu furnizori din Italia, cu producatori romani si cu o mica echipa de designeri autohtoni, care creeaza obiecte gandite exclusiv de Class Living. “Sunt vreo trei designeri romani care creeaza special pentru noi. Cu mandrie expun aceste produse, pentru simplul fapt ca sunt create de romani.”
Din 2009 incoace, afacerea a fost lovita de criza. “Consumatorul nu stie nici la ora actuala unde sa se adreseze daca isi doreste produse low, medii ori de lux. Pe langa asta, acum traim noua etapa, aceea despre care am auzit noi toti ca o diminueaza sau o stimuleaza criza: creativitatea. Cine va fi creativ si va sti sa se reinventeze, sa-si gaseasca strategii noi de a incanta clientul, acela va fi cel care va pasi in 2013 intr-o etapa noua”, spune femeia de afaceri.
In 2012 Class Living a aplicat mai multe reduceri de pret. La colectiile mai vechi de un sezon sau de un an a mers chiar cu reduceri de 60-80%. “Asa imi castig viitorii clienti: acei oameni care in perioada de dinainte de criza au perceput luxul ca fiind scump. Luxul nu inseamna neaparat opulent, inseamna design. Design-ul ca valoare are si un cost. Pentru ca acel design, alaturi de o calitate buna a materialelor, nu are cum sa coste la fel cu o copie din materiale ce rezista doar o vara.”
In prezent, toate produsele din colectia noua a Class Living beneficiaza de discount-uri de 20%, campanie valabila pana la sfarsitul lunii noiembrie. “Am convins furnizorii sa oferim aceste discount-uri pentru a castiga acei clienti care doresc sa-si achizitioneze un obiect de design.”
Fidelizarea clientilor in criza. Ce se poarta in 2012
Fidelizarea clientilor in timpuri de criza nu este deloc o treaba usoara, recunoaste Camelia Sucu. “Recent am creat un concept store, care se numeste Iconic, unde prezentam conceptele noastre. De exemplu, ceva de genul: “cum arata dormitorul de vis”, “dormitorul care-ti aduce aminte de vacanta” sau “cea mai frumoasa camera de zi”, “cea mai frumoasa masa de dining”, “cel mai frumos pom de Craciun” etc. In jurul acestor concepte ne invitam clientii sa vada conceptele. Organizam astfel o seara placuta, cu un pahar de vin rosu. Ulterior, produsele si conceptele respective sunt introduse in magazinele Class Living, in showroom-uri, de unde se pot comanda cu acele reduceri de 20%.”
Mai mult, spune ca a gasit un mod si mai placut de a le multumi clientilor sai si a le arata, totodata, noile piese de mobilier din colectiile abia sosite: doua piese de teatru, dintre care una cu actorul Dan Puric, care se tin chiar in showroom-urile Class Living. “Nu sunt mai mult de 150 de invitati la aceste piese de teatru, dar toata lumea pleaca super incantata.”
In ceea ce priveste tendintele din 2012, Camelia Sucu spune ca “se poarta mult relaxarea pe care ti-o ofera materialul din care este facut piesa de mobilier”. Stofa se numara printre materialele preferate de designeri, urmata apoi de piele. La moda a revenit clasicul contermporan, cel al anilor `30-`60, cu linii drepte. Stilul minimalist este furat de textura, de culoarea materialului, de lemn. “Mai mult de 60% dintre piesele noastre de mobilier urmeaza tendintele”.
In general, clientii sunt deschisi schimbarilor, afirma Sucu. Cele mai vandute piese de mobilier sunt canapelele, paturile (“cele cu tablie, precum paturile de hotel”) si lampile, din segmentul accesoriilor.
Cum arata casa Cameliei Sucu si de ce cumpara obiecte de la Ikea
“Casa mea arata foarte clasic-contemporan. Are un living spatios, dar nu foarte mare. Mobila nu mi-o schimb chiar atat de des, cel putin nu toata, ci partial”, marturiseste femeia de afaceri.
Micile trucuri ale Cameliei Sucu sunt asa numitele “piese timeless”, care nu se demodeaza niciodata. “Sunt cateva investitii pe care ii sfatuiesc sa le faca, deoarece nu se deterioeaza si reprezinta piese de rezistenta: de exemplu, niste canapele bune. Daca vor sa-si schimbe husele o data la cativa ani, din diverse motive, ii sfatuiesc sa adauge la ele, prin mobilare. Sa nu le schimbe neaparat integral.”
O bucatarie frumos mobilata, o canapea buna, o saltea odihnitoare, un pat confortabil si accesorii combinate in functie de tematica ori anotimp, asa arata casa perfecta in viziunea Cameliei Sucu. “Putem sa schimbam o draperie sau o vaza, de exemplu. Nu trebuie sa lucrezi total pentru a schimba atmosfera din casa.”
Putini stiu ca ii place sa-si achizitioneze produse de la Ikea. “Pentru mine, Ikea a fost un element foarte important de invatare, mi-am dat seama ca este un business cu cap, cu viziune, cu viitor. Imi plac accesoriile lor: canile, paharele, cumpar destul de des. Le folosesc in scop personal, in propria locuinta.”
Back to the roots to build luxury: investitii in terenuri si agricultura. What`s next?
In ultimii doi ani, Sucu a ales agricultura, investind aproape 5 milioane de euro in Piata de Gros din Bucuresti, rebranduita ulterior Abundia. Totodata, a achizitionat cateva terenuri, o ferma de legume si are in plan deschiderea a doua ferme de vaci. A ales sa se extinda in alte domenii pentru ca a vrut sa incerce ceva diferit. „Pur si simplu aici era o oportunitate de investitie”, explica antreprenoarea.
Crede ca principala problema cu care se confrunta Romania, in plina criza financiara, nu este lipsa capitalului, cat lipsa neincrederii oamenilor pentru viitor, incertitudinilor ca vor mai exista investitii, ca se vor mai dezvolta afaceri in tara, ca vor mai avea joburi si-si vor putea urma visurile. “Preventia ar fi trebuit sa fie in capul tuturor, mai ales al politicienilor. N-au putut insa. Sunt foarte multi oameni de afaceri in Romania care au inceput sa spuna: <<Asa nu se mai poate>>”, afirma revoltata Camelia Sucu.
Femeia de afaceri sustine ca atat ea, cat si alti antreprenori trebuie sa creasca numarul locurilor de munca, pentru a-si putea continua businessul in care au investit in Romania si in care cred. Iar un prim pas pentru crearea cat mai multor joburi o reprezinta diversificarea business-urilor in afaceri din alte domenii, mai abordabile in vremuri de criza. “Practic, iti urmaresti nevoia. Pentru ca si noi, in `91-`92 cand am inceput cu mobila, am urmarit nevoile clientilor de atunci.”
Despre Abundia spune ca este un business aflat la inceput, dar in continua crestere: “Doar ce am putut identitifica cum pot realiza cresterile, cum pot majora numarul de clienti, numarul de chiriasi.”
Camelia Sucu detine, totodata, si magazinul Natuzzi, pe care l-a mutat in 2010 din zona Unirii in Pipera, din cauza chiriilor mari din acea zona.
Un nou proiect, legat de prima dragoste
Camelia Sucu lucreaza astazi la un proiect adiacent profesiei sale de baza. “N-am sa mai lucrez niciodata ca medic, dar voi fi implicata in domeniul medical, intr-un fel sau altul. Un antreprenor simte aici, in capul pieptului, ce trebuie sa faca. In anii astia de criza a fost greu, foarte greu. Uneori am sustinut brandul pe care l-am construit chiar si cu propriile fonduri, si asta deoarece criza este o etapa trecatoare, iar un brand nu se poate distruge asa de usor.”
Acum se pregateste sa atinga domeniul medical. Daca nu frontal, macar lateral, glumeste ea. S-a gandit la o clinica, insa nu una de tratament, ci de preventie, una in care sa invete oamenii cum sa sa previna anumite boli. Va fi axata pe nutritie si wellness. “Lucram la acest proiect, este in desfasurare.” Mai mult, nu ar spune nu si altor investitii: “Nu se stie niciodata ce se poate ivi. Sunt un om in super miscare.”
Sucu este implicata si in diverse activitati filantropice, participand la campanii umanitare, desfasurate de cele mai cunoscute fundatii din Romania, precum UNICEF, Salvati Copiii, Pro Vita etc.
Martea trecuta, Camelia Sucu a fost invitata sa participe in calitate de speaker la evenimentul Meet the Woman, unde le-a vorbit antreprenoarelor aflate la inceput despre design-ul propriei afaceri.
5 lucruri pe care le-ar schimba in mediul autohton de afaceri
Recunoaste ca nu mai are timp de vacante. “Asta vara ma uitam cat de gol era Bucurestiul si ma intrebam: Ce o sa se intampla la toamna cand o sa se intoarca lumea din vacanta si o sa vada ca nu s-a produs nimic si nici n-o sa se produca? Ce-o sa facem?”
Spune ca o deranjeaza sa vada ca oamenii care ne conduc n-au viziune, ca nu incearca sa gaseasca solutii concrete, in loc de certuri: “Maine-poimaine avem manageri privati. Mi-as dori sa vad o clasa politica matura, in care unii si altii sa se bata in programe, nu in promisiuni.”
1.Ar sprijini total afacerile de pe piata romaneasca, acele business-uri sustenabile, cu planuri bine intocmite, prognozate pe termen lung, in special pe cele care produc locuri de munca (“Ele sunt cele care produc bani la bugetul de stat”);
2. Ar identifica cinci domenii in care ar pregati cinci strategii nationale;
3. Ar reduce impozitele ("in special pentru companiile care atrag investitori straini") si TVA-ul (“Daca pui prea multe taxe si impozite, la un moment dat se ruineaza totul. Oamenii pot inventa o gramada de moduri in care sa fenteze taxele prea mari, din cauza lipsei de bani");
4. Ar scoate in fata exemple de oameni de afaceri care au creat business-uri de succes (“As scoate din capul oamenilor ca banii se fac de pe o zi pe alta, necinstit, ca doar se fura in tara asta");
5. Ar gasi cateva domenii oportune in urmatorii ani, in care potentialii antreprenori sa se dezvolte ori spre care sa-si indrepte atentia.
Meet the WOMAN! Evenimente de Business la Feminin
Femei in Afaceri organizeaza o noua sesiune de sase intalniri de Business la Feminin in perioada 25 septembrie - 4 decembrie 2012. Proiectul Meet the WOMAN! se adreseaza femeilor care sunt la inceputul vietii profesionale, antreprenoarelor sau celor care sunt specialiste intr-un domeniu de activitate.
La primele intalniri au fost invitate Amalia Sterescu (vicepresedinte Global Renewals Centers in cadrul Oracle), Eliza Rogalski (CEO Tempo Creative Group), Camelia Sucu (owner Class Living), urmand ca la urmatoarele sesiuni sa participe Mihaela Feodorof - owner Yourway Counseling (6 noiembrie 2012), Virginia Otel - manager general Garanti Leasing (20 noiembrie 2012) si Aurelia Visinescu - owner Domeniile Sahateni (4 decembrie 2012).
Inscrierile pentru a participa la una sau mai multe dintre aceste conferinte se fac la: [email protected], iar detalii suplimentare se obtin la: 0745 082 996 sau pe www.femei-in-afaceri.ro.
Sursa foto: Mediafax / Femei in Afaceri
Pe acelasi subiect: