Cel mai cunoscut brand de mobila din Europa, evaluat la 9 mld. euro
Retailerul suedez de mobila IKEA evalueaza propriul brand la noua miliarde de euro, cifra la care a ajuns folosind date interne si analize externe, potrivit unor informatii prezentate de companie in cadrul unei modificari a structurii corporatiste, scrie WSJ.com.
"Nu vom fi niciodata la fel de transparenti ca o companie listata. De cativa ani, ambitia noastra a fost sa devenim mai transparenti si mai usor de inteles", a declarat purtatorul de cuvant al IKEA, Anders Bylund.
IKEA, companie nelistata la bursa, cunoscuta pentru discretie, s-ar plasa astfel undeva intre locul 31 si pozitia 89 in diverse topuri ale celor mai valoroase branduri din lume.
Millward Brown, parte a gigantului media WPP, estimeaza in cel mai recent top al brandurilor ca cea mai valoroasa marca din lume este Apple, evaluata la 183 miliarde de dolari, reprezentand aproape o treime din capitalizarea de piata a companiei, de 581 miliarde de dolari.
Interbrand, parte a Omnicom Group, considera ca valoarea brandului Apple este de 33,5 miliarde de dolari, pe locul 8 in lume, dupa Microsoft - locul 3, 59 miliarde de dolari, IBM sau Coca-Cola, locul 1, 71,9 miliarde de dolari.
Interbrand evalueaza marca IKEA la 11,9 miliarde de dolari, pe locul 31 in lume. Millward Brown plaseaza marca retailerului suedez de mobilier la 9,2 miliarde de dolari, pe pozitia 89 in lume.
IKEA a precizat ca a utilizat date interne, dar si analize "din afara", pentru a estima valoarea propriului brand.
"Evaluarea unui brand este in acelasi timp arta si stiinta. Este simplu in teorie, dar greu de stabilit in realitate. Depinde de cat ar plati un client pentru un suc colorat caramel versus cat ar plati pentru o (Coca-Cola) Coke", comenteaza pentru WSJ.com Allen Adamson, director al Landor Associates, firma de branding din grupul WPP.
Pentru a stabili valoarea unui brand, Interbrand ia in calcul indicatori precum performantele financiare ale unei companii, estimarile operationale pe urmatorii cinci ani, dar si sondaje in randul consumatorilor. Compania efectueaza sondaje online la care participa mii de consumatori, dar foloseste si evaluari realizate de experti si comparatii cu marci concurente.
Millward Brown efectueaza doua milioane de sondaje online si fata in fata pe an, in peste 30 de tari din lume, evaluand preferintele consumatorilor referitoare la aproximativ 8.000 de branduri.
IKEA a inregistrat in anul fiscal 2011, incheiat pe 31 august, un profit de 2,97 miliarde de euro, la vanzari de 25,2 miliarde euro.
Pe acelasi subiect: