"Rezervele pe care le exprimam la inceputul anului cu privire la evolutia vanzarilor in 2013 au fost, din pacate, confirmate. Ca si anul trecut, factorii care si-au pus amprenta asupra pietei berii au fost cu precadere conjuncturali. Spre deosebire insa de anul trecut, cand au existat conditii favorabile consumului de bere, primele sase luni ale lui 2013 au reunit o serie de factori care au creat un context dificil ce a condus la o contractie evidenta a pietei", a declarat Andrew Highcock, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.

In ceea ce priveste evolutia pietei pana la sfarsitul anului, Highcock a spus ca asteptarile cu privire la volumele de vanzari se situeaza sub nivelul din 2012, cand piata berii a atins 18,2 milioane de hectolitri.

Prin nivelul ridicat de investitii, contributiile importante la bugetul de stat si numarul mare de locuri de munca create direct si indirect in ramurile conexe, sectorul berii are un rol bine definit la nivelul economiei Romaniei, generand valoare adaugata.

A produce in Romania se traduce prin generarea de valoare adaugata la nivelul intregului lant de furnizori – de la cei agricoli pana la producatorii de bere insisi, furnizorii de ambalaje, transportatorii si distribuitorii, furnizorii de utilitati, industriile creative, media -, inseamna crearea de locuri de munca, direct si indirect, inseamna un nivel ridicat al contributiilor la bugetul statului. Daca am lua ca punct de reper, de pilda, anul aderarii Romaniei la UE, 2007, putem spune ca doar in acest interval de timp, la un volum cumulat al pietei berii de 110 milioane de hectolitri, contributia sectorului berii la bugetul Romaniei s-a ridicat la peste 4 miliarde de euro”, a spus Constantin Bratu, director general al Asociatiei.

Totodata, contributiile membrilor Asociatiei au atins la nivelul anului 2012 pragul de 283 milioane de euro, in crestere cu 11 milioane de euro fata de anul anterior. Totodata, anul trecut, acciza pentru bere a reprezentat 60% din totalul veniturilor din acciza colectate de pe piata bauturilor alcoolice. Spre comparatie, media europeana este de aproximativ 30%.

Potrivit Asociatiei, orice impact asupra sectorului berii isi transfera efectele asupra ramurilor conexe, cu influente corespunzatoare asupra furnizorilor de servicii si a volumului bunurilor inglobate de industrie.

Astfel, datele raportului „The Contribution made by Beer to the European Economy” (Ernst&Young, 2011) arata ca valoarea adaugata generata de sectorul berii doar la nivelul lantului sau de furnizori se ridica la 175 milioane de euro.

Potrivit aceluiasi raport, productia de bere din Romania a generat un numar de de 76.000 de locuri de munca, numar cu 20% mai mic totusi fata de 2008, cand productia de bere a atins recordul de peste 20 de milioane de hectolitri. Un angajat in sectorul berii genereaza trei locuri de munca in agricultura si alte 10 joburi in restul economiei.

Totodata, Asociatia a mai anuntat ca sectorul berii a investit pana in prezent 1,2 miliarde de euro in echipamente de ultima generatie, anul trecut investitiile majorandu-se cu aproape 10 miliarde de euro, in randul membrilor.

Asociatia Berarii Romaniei a fost infiintata in anul 2004, avand ca membri sase producatori de bere (Bergenbier, Heineken Romania, Romaqua Group, Ursus Breweries, United Romanian Breweries Bereprod si minie-beraria Clinica de Bere), precum si cei mai importanti producatori de materii prime necesare producerii berii din Romania – Asociatia Producatorilor de Hamei si Soufflet Malt Romania. In ianuarie 2008, Asociatia a devenit membra a Berarilor Europei, organizatie considerata reprezentantul industriei europene a berii in fata diferitelor institutii si organizatii internationale.