Radiografia retelelor de retail din Romania: cine a castigat si cine a iesit pe pierdere. 2013, anul in care comertul modern l-a depasit pentru prima data pe cel traditional
Majoritatea retelelor de retail din Romania au fost profitabile anul trecut. Cele mai mari castiguri au fost inregistrate de Kaufland, Carrefour, Mega Image si Penny Market, care a revenit pe profit, in timp ce Auchan a trecut pe pierderi, ca urmare a preluarii celor 20 de hipermarketuri Real.
Datele financiare pentru 2013 ale Lidl, Cora si Metro nu au fost publicate, potrivit Mediafax.
Anul trecut, comertul modern l-a depasit pentru prima data pe cel traditional, a fost finalizata cea mai mare tranzactie din retail, Auchan cu Real, marile retele au deschis circa 270 de magazine, majoritatea de proximitate si supermarketuri, si s-au extins pe online.
Kaufland, care detine cea mai mare retea de hipermarketuri de pe piata locala, a inregistrat anul trecut o crestere cu peste 20% a profitului net, la 331 milioane lei (75 milioane euro), la afaceri cu 13% mai mari, la 7,26 miliarde lei (1,64 miliarde euro).
Kaufland a deschis in 2013 opt hipermarketuri noi si de la inceputul anului alte doua, ajungand la 91 de unitati. Astfel, isi mentine prima pozitie in topul marilor retaileri din Romania, dupa vanzari.
Acesta este urmat de Carrefour, care opereaza 150 de magazine sub patru formate: hipermarket-uri, supermarket-uri, magazine de proximitate si un magazin online, cu un profit net de 144,3 milioane lei (33 milioane euro), in crestere cu 38% comparativ cu 2012, la afaceri de 4,29 miliarde lei (970 milioane euro), in stagnare.
In 2013, Carrefour a inaugurat 52 de magazine. De la inceputul acestui an, compania s-a axat pe extinderea magazinelor de proximitate Express, dar a pierdut cel mai mare francizat - Angst, si a anuntat intrarea cu doua noi formate - Supeco (situat intre cash&carry si discount) si Contact - franciza pentru mediul rural.
Al treilea clasat este Mega Image, care opereaza o retea de 311 supermarketuri si magazine de proximitate, cu un profit net de 55,1 milioane lei (12,5 milioane euro), in crestere cu 18%, la afaceri de 2,33 miliarde lei (530 milioane euro), cu 33% mai mari. Mega Image a deschis 104 magazine noi anul trecut, dintre care 37 supermarketuri Mega Image, 66 magazine de proximitate Shop&Go si o unitate dedicata produselor congelate, AB Cool Food. Pentru 2014, compania a anuntat continuarea extinderii in Bucuresti si dezvoltarii unui depozit nou.
Reteaua de supermarketuri Profi si-a dublat profitul net anul trecut, de la 13,1 milioane lei in 2012 la 26,8 milioane lei (6 milioane euro), in timp ce cifra de afaceri a crescut cu 26%, la 1,45 miliarde lei (330 milioane euro). Retailerul a deschis 63 de magazine in 2013 si si-a propus sa mentina ritmul de inaugurari si in acest an. In prezent, Profi are o retea de 226 unitati.
Billa a ramas pe profit anul trecut, de 2,17 milioane lei (493.000 euro), in scadere cu 40% fata de anul anterior, dar cifra de afaceri a urcat cu 7,3%, la 1,35 miliarde lei (307 milioane euro). In 2013, retailerul a deschis 10 magazine in orase precum Cernavoda, Constanta, Brasov, Bucuresti, Iasi, Pitesti, Rasnov si Timisoara si a inchis un supermarket in Carei (judetul Satu Mare). In prezent, reteaua numara 80 de supermarketuri.
Rewe Romania, care opereaza reteaua de magazine Penny Market si XXL Mega Discount, a revenit pe profit anul trecut, de peste 557.000 lei, de la pierderi de 6,58 milioane lei in 2012, iar cifra de afaceri a retailerului a crescut cu 13,8%, la 2,19 miliarde lei (426 milioane euro). Reteaua companiei numara 157 de magazine, dintre care 149 sub brandul Penny Market si opt XXL Mega Discount si are 3.212 de angajați. Compania vrea sa deschida peste 35 de magazine Penny Market in doi ani si un nou depozit.
Dintre retailerii ale caror date financiare au fost publicate pe Ministerul Finantelor, Auchan Romania a trecut pe pierderi, de 90,5 milioane lei (20,5 milioane euro), ca urmare a achizitiei celor 20 de hipermarketuri real, tranzactie finalizata pe 12 septembrie 2013. In noua sa dimensiune, retailerul are 31 de magazine deschise in 18 orase si alte doua unitati in constructie, in cartierul Drumul Taberei din Bucuresti si in Brasov. In urma integrarii, Auchan Romania a incheiat anul trecut cu afaceri de 4,6 miliarde lei, fara taxe, de peste doua ori mai mari comparativ cu 2012. 2012 a fost primul an cu profit net pentru Auchan Romania, dupa ce a inregistrat pierderi in perioada 2007-2011, oficialii companiei estimand ca retailerul va trece pe profit la sfarsitul anului 2015.
In acelasi timp, societatea Real Hyper Magazine, care administreaza cele patru hipermarketuri Real ramase dupa tranzactia cu Auchan, a avut anul trecut o cifra de afaceri de 75,48 milioane lei (17 milioane euro) si pierderi de 18,46 milioane lei (4,17 milioane euro).
In cazul hipermarketurilor Cora, reprezentantii companiei declarau la inceputul anului ca reteaua de 12 hipermarketuri a incheiat anul trecut cu vanzari in crestere cu 13,5% comparativ cu 2012, in contextul deschiderii a inca doua magazine. In anul 2012, cora a avut o cifra de afaceri de 1,6 miliarde lei (359 milioane euro) si un profit de 24,5 milioane lei (5,5 milioane euro), in scadere cu 38,5%.
In ceea ce priveste Selgros Cash&Carry, atat cifra de afaceri, cat si profitul net au scazut, cu 9,8%, la 3,09 miliarde lei (699 milioane euro), si, respectiv, cu 21,3%, la 54 milioane lei (12,2 milioane euro). Selgros detine 19 magazine in Romania.